• Anonym

    Hur smittas man av kondylom?

    Hejsan! Är gravid i v. 26 och under en undersökning fick jag veta att jag har förändringar på livmodertappen.
    Kan bero på 3 saker sa BM...
    1. Att jag är gravid (hormonförändringar)
    2. kondylom
    3. Att det är en cellförändring.....

    Så nu undrar jag hur man blir smittad av kondylom. Tror ju att man blir det genom samlag... Till grejjen hör att sambon och jag varit tillsammans i närmare 9 år och att jag inte varit med någon annan.. När läkaren sa det så började jag ju fundera på om sambon varit med någon annan. För det är väll så man blir smittad?? Eller?

    Hoppas ju mer på dom andra alternativen i sådana fall... Jäkla tant till att sätta griller i huvudet på mig.... 

  • Svar på tråden Hur smittas man av kondylom?
  • Anonym

    Kondylom kan ligga latent i kroppen. Din man kanske har smittat dig utan att han har ngr tecken på kondylom själv. Du kan ha smittats i början av ert förhållande men utbrottet har inte kommit förrän nu.

  • Anonym (G&G)

    I likhet med andra vårtor orsakas kondylom av virus som tillhör gruppen humant papillomvirus, HPV. Det finns flera olika typer av sådana virus. De virus som orsakar kondylom liknar de typer som orsakar vårtor på fötter, händer och andra ställen på kroppen.

    Det är mycket vanligt med HPV-infektioner i underlivet och man räknar med att en majoritet av svenskarna har haft eller kommer att få en HPV-infektion under sin livstid. De flesta får däremot inga vårtor som resultat av infektionen. Dessbättre läker infektionen av sig själv hos de allra flesta och allt tyder på att viruset då också har försvunnit helt ur kroppen.

    Kondylom kan drabba alla sexuellt aktiva, men är vanligast under åren då man startar sitt sexualliv eftersom man då är mer mottaglig för HPV-virus. Kondylomvirus överförs i stort sett bara sexuellt. I första hand smittas man när man har samlag, men annan sexuell kontakt kan också överföra smitta. Det är mycket ovanligt med kondylom i munnen efter oralsex även om partnern har kondylom.

    Kondylom smittar ganska lätt och de flesta som haft en sexualpartner med kondylom blir smittade med virus. Man smittar förmodligen lättare ju fler och större vårtor man har.

    Man kan bli smittad efter bara ett oskyddat samlag. Tyvärr kan HPV även finnas utan synliga vårtor och då kan man smitta eller bli smittad utan att veta om det. Viruset smittar även då det inte är aktivt och man inte har några symtom som tyder på kondylom.

    Viruset kan under lång tid ligga vilande innan det ger sig till känna. Inkubationstiden, det vill säga tiden från det att man smittas till det att man kan se vårtor, varierar mycket. Det vanliga är tre till sex veckor, men vårtor kan uppkomma många månader och till och med år efter det att man smittades. Det behöver alltså inte finnas någon koppling mellan kondylom och otrohet, eftersom man kan ha fått viruset långt tidigare i ett annat förhållande.

    Om man blir smittad eller inte och om man får vårtor eller inte beror också på det egna immunförsvaret.

    Exempelvis är immunförsvaret nedsatt när man är gravid, och en virusinfektion kan då göra att fler och större vårtor bildas. Men dessa går vanligen tillbaka av sig själva när mammans immunförsvar återgår till det normala efter förlossningen.

    Det är inte helt klarlagt hur rökning påverkar risken för att få kondylom. Men det anses att rökare lättare drabbas av långdragna kondylombesvär än icke-rökare.

    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

  • världens bästa mamma

    Men det är inte bra att ha kondylom när man e gravid, du får kanske göra kejsarsnitt. Vad jag har hört iallafall.

  • Anonym (Camilla)

    Man behöver inte snittas bara för att man har kondylom. Det beror helt och hållet på var vårtorna sitter och sen är det ingen jätte risk att barnet blir smittat av det. Blir dom smittade så kan de uppstå minimala vårtor i luftrören de är allt. Så det är väldigt sällan barn får besvär bara för att dom har smittats av sin mamma.

  • Anonym

    1:a läkaren (ung tjej) nämnde inte att det kunde vara kondylom. Sa bara att det var en förändring på tappen... 2:a läkaren (äldre dam) sa att det kunde vara kondylom el. ovannämnda.


    Det dumma var ju att man började fundera på om sambon varit utae på nåt... Även om det kan komma några år senare. Men i så fall skulle nån av oss blivit smittad för 9 år sedan. Kan det ta 9 år innan det bryter ut? Låter otroligt. Får kanske avvakta och se vad min BM säger om det hela. Cellprov tar ju en hel månad..... Vill ju inte ställa sambon mot väggen om det inte är nåt...

    Blir knäpp på det här.

Svar på tråden Hur smittas man av kondylom?