• 820723

Nån som gjort ett felaktigt allergitest?

Vi har testat vår tvååring fall hon skulle vara allergisk mot våran hund!

Hon hade utslag på kinderna och var snorig och hostade nätterna igenom!

Vi lämnade bort hunden på prov å hon blev genast bättre! Hostan försvann å även utslagen på kinderna!

Allergi proverna säger att hon absolut inte har någon pälsdjursallergi! Hon reagerar dock på pollen å eventuellt gräs men det går inte å testa fören i September!

I lördags tog vi hem vår hundigen då vi pratat med en barnläkare som ansåg att om proverna säger att hon har allergi så kan man lita på dom till 100%! Jättebra........MEN.........alla symtom är redan tillbaka! Näsan rinner och utslagen på kinderna är tillbaka! Läkaren säger att dte kan bero på att hunden drar med sig gräs å pollen in men hallå......hon har ju varit ute å slängt sig i gräset nu när dtte varit varmt å det om nåt borde väl ge reaktioner!

Finns det någon med erfarenheten att allergiproverna visat fel? Kan jag verkligen lita på dom?

Vet varken ut eller in får nu står vi ju här igen å måste bestämma om vi skalämna bort vår kära hund....igen......å då blir det väl antagligen för alltid!

Hjälp mig!

• Svar på tråden Nån som gjort ett felaktigt allergitest?
  • mästerkattenistövlar

När det gäller födoämnesallergier så är inte pricktester (eller blodprov) tillförlitliga iaf. Oftast när barnen är små, men även senare i livet. Mår hon dåligt när hunden är i närheten så säger väl det nog?

• MillanB

Jag har gjort pricktest på min grabb och han visade allergi på katt och hund. Katt märke vi direkt för när vi skulle i väg och göra testet hade våran katt blivit överkörd ca två innan och han var redan mycket bättre. Testet visade som sagt även allergi på hund men det har han alldrig haft några symtom på, vi har hund hemma och vi är även hundvakt ibland och det går bra. Läkaren sa att testen är ca 70-80 % så en viss felmarginal finns. Bästa sättet är ju att lämna bort hunden unde en ett par månader och totalstäda hela huset och sen ta hem hunden igen för att prova. Sen beror det på hur mycket hon reagerar ni kankse kan begräna umgänget med hunden. att det tex bara får vara i hallen/groventre kök elr nåt sånt och att hon inte får ha hunden i ansiktet så kanske hon inte reagerar så mycket. Tänk även på att många allergier växer bort med åren.

• 820723
    MillanB skrev 2008-06-12 18:14:03 följande:
    Jag har gjort pricktest på min grabb och han visade allergi på katt och hund. Katt märke vi direkt för när vi skulle i väg och göra testet hade våran katt blivit överkörd ca två innan och han var redan mycket bättre. Testet visade som sagt även allergi på hund men det har han alldrig haft några symtom på, vi har hund hemma och vi är även hundvakt ibland och det går bra. Läkaren sa att testen är ca 70-80 % så en viss felmarginal finns. Bästa sättet är ju att lämna bort hunden unde en ett par månader och totalstäda hela huset och sen ta hem hunden igen för att prova. Sen beror det på hur mycket hon reagerar ni kankse kan begräna umgänget med hunden. att det tex bara får vara i hallen/groventre kök elr nåt sånt och att hon inte får ha hunden i ansiktet så kanske hon inte reagerar så mycket. Tänk även på att många allergier växer bort med åren.
    Jo, vi har ju redan haft honom bortlänad i en månad å hon blev bättre! Utlagen försvann men jag trodde först att det berodde på att jag bytte tvål men nu är vi tagit hem honoom så har utslagen kommit tillbaka!

När det gäller att begränsa deras umgänge så har jag insett att det är omöjligt å inte heller något jag vill göra! Då får han hellre flytta till ett hem där han har det bra å där han får vara överallt!
    Å ärhan i närheten så vill hon ju gärna pussa å krama på honom å hur förklarar man för en tvååring att hon helt plötsligt inte får ta i hennes hund?
  • 820723

Ingen annan med denna erfarenhet!

• Lolagumman

hej, hur har det gått för er och hunden? Vi är lite i liknande situation som er. Vår son har fått astma och vi har en hund som bor här med oss. Allergitestet visade inte att han var allergisk mot något alls. Men kan man lita på det??? Astman har inte blivit bättre trots medicinering så man undrar om det beror på doggen....

• Zenobia

När jag vra 16 år testade läkarna mig via blod om jag hade fortfarande allergi och vart då friskförklarad för provet vissade ingeting. Jga har haft allergi sen jag var jätteliten.
    Men jag har mina allergier kvar än, så enligt mig kan man inte lita fullt ut på proverna. Utan man märker själv hur kroppen reagerar vid kontakt vid sånt man inte tål och då kan man utesluta det.

• Vofflis

Min dotter hade problem med utslag en kort period när hon var ett halvår. När barnläkaren tittade på utslagen sa hon genast att det var allergi och det gjordes pricktest. Där visade det sig att min dotter inte skulle tåla mjölk och katt. Eftersom vi hade två katter blev vi tvungna att omplacera dem, jättejobbigt .
    Utslagen försvann efter en veckas tid, konstigt nog när jag senare tänkte tillbaka kom ju utslagen när vi började på en intensivkurs på babysimmet och försvann bara några dagar efter vi avslutat den. Min dotter har aldrig haft ett utslag sedan dess, och hon äter mjölkprodukter och vi har många vänner som har katt och vi har själv pälsdjur ( dock ej katt). Så jag anser att detta pricktestet gav felaktigt resultat.

• Hiker

Det kan inte vara så att hunden har pollen i pälsen, och att det är därför hon reagerar på hunden? Jag tror jag har hört om människor som har reagerat på det förr..

• Jumsan83

hur har det gått fö er..
    trodde med våran son hade blivit alergisk mott katt men vi hade fel så tur va..

Svar på tråden Nån som gjort ett felaktigt allergitest?