• gryning2

Ni som haft första barnet med kolik

Har en son som nu bara är 8 månader, så vi funderar inte på syskon än. Framförallt orkar jag inte ens tänka på att skaffa ett syskon när jag tänker på hur jobbig den första tiden var då han hade kolik. Tänk om man skulle skaffa ett syskon rätt tätt och det barnet också fick kolik - jag skulle bli tokig. Känner att min son måste bli större innan jag orkar med en till nu när jag vet hur jobbigt det kan vara i början.

Ni som har haft ett barn med kolik och sen fått barn utan kolik - hur stor skillnad har det varit i "jobbighet" om ni jämför den första tiden? Och om ni har haft 2 kolikbarn tätt, hur klarade ni det? Är bara lite nyfiken om det är vanligt att kolikföräldrar vill vänta med syskon när man upplevt den första tiden jobbig?

• Svar på tråden Ni som haft första barnet med kolik
  • sataya

min sambos bror fick första kolikbarn sedan fick de en som inte hade det och tredje fick kolik...
    kolik är ju alltid jobbigt oavsett om man har ett eller flera barn..
    de barnen är idag 7, 5 och 3

Älskade Felicia 12/1 -08
  • Jezza

Vår första son hade kolik de första 21/2 månaderna, skrek inte dygnet runt men några timmar på dagen och alltid mellan 21-02 på kvällen.Som tur var så varade det ju inte så länge, hade nog blivit tokig om han hållt på tills 6 månader som vissa kan göra..

Vår andra lillkille började att visa koliktendenser när han var ca 4 veckor och då började vi genast att ge magdroppar från Semper som hjälpte bra och istället för att skrika så var han bara lite småkinkig i några veckor.

I allafall, helt klart lättare med nr.2! Allt har bara flutit på denna gången. Man är ju mycket mer säker på sig själv också när man redan har ett barn sen innan, själv så var jag orolig och nervös över det mesta med nr.1!

• Jezza

Glömde, mina söner är 2 1/2 och 5 mån.

• lalivia

Min första hade kolik i 5 1/2 månad. Det var det jobbigaste jag har gått igenom. Var helt förstörd och det tog definitivt bort glädjen med att få barn. Han hade dessutom dygnet runt-kolik så det var helvetet på jorden.
    Vi ville så gärna ha ett syskon men var ju såklart livrädda att det skulle upprepa sig, men så tänkte vi: -det finns inte att man åker på detta två gånger, sån otur kan man inte ha!

Tvåan kom efter ca 3 år och det var lugnt i början, men efter en månad så fick han också kolik. Då satte jag in tunga artilleriet, tog bort alla mjölkprodukter, köpte sempers magdroppar, gav minifom, masserade hans mage, ja allt man kan göra. Hans kolik försvann efter drygt en månad.

Jag upplever att tvåan var mycket lättare, men hans kolik var ju så lindrig. Sen har han varit mycket nöjdare och lättare än första barnet.

• Vill ha bebbe

Jag undrar också... Sonen hade kolik till 4 månaders ålder och vill verkligen inte gå igenom det igen. Vi vill ha syskon nästa år och att få ett barn till med kolik är det jag är mest rädd för...

• kron

första hade kolik men inte allra värsta sorten, nummer två har inte det. vi tycker skillnaden är enorm.förstår helt plötsligt varför alla andra mammor i bvc-gruppen orkade så mycket mer än jag förra gången. nu har man ju två barn så orken är begränsad även denna spädbarnsperiod - men det är skillnad i alla fall!

• Triple Trouble

första hade svår kolik, hon skrek dygnet runt i över 4 mån, cirka 10-14 timmar per dygn.

1,5 år senare kom tvillingarna, båda fick kolik, och det inom första levnadsveckan. Ena tvillingen fick måttligt, hjälpte med 7 ggr på akupunktur.

Den andra skrek 15-20 timmar per dygn, och det utan överdrift, han sov aldrig och var aldrig vaken utan att skrika. Akupunkturen bet inte ett dugg på honom. Men sen har han reflux också, så det kan ha spätt på det hela.

Han hade svår kolik i dryga 5 månader.

Men alla våra barn är lite prematura, födda 36+0 så det kan också påverka att de inte var riktig färdiga. Sen har alla våra barn fått sömnproblem pga koliken och väldigt pigga gener.

kontentan av detta blev, inga fler barn hos oss

men man glömmer fort, kanske om några år... hehe

• ELLEoClara

vi har haft mycket kolik i släkten.
    Jag - kolik (var laktos känslig)
    Bror 1 - kolik? skrikig
    Hans barn 1- kolik
    barn 2 - skrikig
    barn 3 -kolik ( mjölk allergi)
    barn 4 - lätt kolik uteslöt mjölk från början (laktos känslig)
    Bror 2 - kolik?
    Hans barn 1- kolik fick de där dropparna d...?
    barn 2- skrikig

VET EJ OM DET FINNS NÅN ÄRFTLIGHET MEN DET VERKAR SÅ.
    Är helt inställd på att mina framtida barn får kolik men jag har ju många barnvakter med alla brorsbarn.

• Vill ha bebbe

Triple Trouble skrev 2008-07-04 12:53:15 följande:

första hade svår kolik, hon skrek dygnet runt i över 4 mån, cirka 10-14 timmar per dygn.1,5 år senare kom tvillingarna, båda fick kolik, och det inom första levnadsveckan. Ena tvillingen fick måttligt, hjälpte med 7 ggr på akupunktur. Den andra skrek 15-20 timmar per dygn, och det utan överdrift, han sov aldrig och var aldrig vaken utan att skrika. Akupunkturen bet inte ett dugg på honom. Men sen har han reflux också, så det kan ha spätt på det hela. Han hade svår kolik i dryga 5 månader.Men alla våra barn är lite prematura, födda 36+0 så det kan också påverka att de inte var riktig färdiga. Sen har alla våra barn fått sömnproblem pga koliken och väldigt pigga gener.kontentan av detta blev, inga fler barn hos oss men man glömmer fort, kanske om några år... hehe
    Oj, oj, förstår att det inte var så lätt. Tvillingar med kolik, kan inte ens föreställa mig det!!! Vår son föddes i v. 35+6 och jag tror också att hans kolik berodde lite på det, hans tarmar kändes inte riktigt färdigutvecklade då. Dessutom visade det sig nu lite senare att han är mjölkallergiker och det bidrog säkert också till koliken. Får hoppas att framtida syskon stannar kvar längre i magen så att allt blir helt färdigutvecklat...
  • tiger84

hej!

vi fick en son jan 08 gick över 12dagar med honom!
    han hade kolik! det värsta jag varit med om alltså!
    han skrek från 4 på dagen till 3på natten!hemskt! men vi fixck några starka droppar från läakren på barn som kallas skrik å knip!

fråga efter dom nästa gång!

så ialla fall nu väntar vi vårat andra barn i ajn !kommar alltså abra skilja 12måader!

å jag är liv rädd för att den nya bebbe 2ska få kolik!

men nu vet jag att medicin finns ska ha det!!!

det är inte bara jobbigt utan man göra inte så mkt!

jag satt vissa dagar hemma å grät när min sambo kom!man kände sej så dåligt! sedan bråkade jag å min sambi! för man var helt slut! å han var helt slut liksom!
    ja så vi hoppas på ett underbar nu som man kan mysa i soffan med! bara gosa! har aldrig kunant gjort det med tristan!

• leona

våran första hade kolik i ca 3 månader o efter det andra problem, var så slut...tanken på fler barn fanns inte överhuvudtaget. när jag blev gravid igen o var jag jättedeppig o bara grät för jag förstod inte hur jag skulle klara det en gång till med ett storasyskon dessutom. tack olov var barn 2 en riktig sjusovare så allt gick jättebra. Se till att pappan kan hjälpa till ordentligt, min sambo hade bytt jobb innan barn 2 och det gjorde all skillnad i världen! Om man säger att kolikbarnet var 100 % jobbigt var barn 2 kanske 20%

• Heli77

Vår första hade kvällskolik.

Andra barnet hade en del magproblem de första 3 månaderna, men inte fullt som första.

Tredje barnet hade inga problem alls!
    Hon är en nöjd och harmonisk liten bebis.

Sigrid, Judith och Esther - mina vackra och underbara döttrar. Mamma älskar Er så!
  • Julianna

Vårt första barn, vår son, hade kolik de 4 första månaderna. Vårt andra barn, vår dotter, hade ingen kolik alls.

Dessutom så hade vi sån tur att hon sov bra på nätterna så första tiden med henne var inte alls lika jobbig som med sonen i den bemärkelsen.

Däremot upplevde jag andra problem som jobbiga och det var att fixa nattning av båda barnen när de har olika sovtider i början och man var själv hemma. Hua.
    Och att stora killen ofta var sjuk och hemma från dagis så jag hade ofta ofta båda barnen hemma. Sjuka dessutom. Det var nästan jobbigare än koliken med första barnet.

Men du kommer att märka att man glömmer lätt. När ert barn är lite större kommer du säkert på andra tankar och vill ha ett syskon. Och ert andra barn behöver inte få kolik.

Kolik har jag läst är vanligare hos pojkar som dessutom är lite för tidigt födda (vilket vår son var). Vet inte om det stämmer, men så kanske det kan vara.

Lycka till!

• Lillfjanten

Bebbe nr 1 hade grym kolik första 2 månaderna men blev bra när jag började med mjölkfri kost. 2an fick även hon kolik ´men inte lika illa, sov i alla fall på nätterna. Även hon blev bra med komjölksfri kost, hon reagerar fortfarande när jag testar mjölk (snart 5 månader gammal). Det jag kan trösta dig med är att även om det var skitjobbigt även denna gång så var man mer härdig, man visste vad det var, varör hon skrek, visste hur man kunde lindra lite (dvs massage) och till sist komjölksfri kost. Jag kände mig inte lika usel som mamma som jag gjorde första gången då jag trodde att det var jag som gjorde nåt fel...

• Majsan71

Vår äldste son (han är nu 10 år) hade kolik och skrek dygnet runt de första tre månaderna. Därefter lugnade det ned sig en del även om det tog flera år innan han sov ordentligt. Det var en fruktansvärt jobbig tid och i efterhand förstår man inte hur man klarade av det.

Nästa son kom när ettan var 2 år och 4 månader och jag blev väldigt förvånad över hur mycket en bebis kunde sova Han sov och åt och var så väldigt "enkel". Jag hade haft folk i bekantskapskretsen som hade sagt att "jamen du har ju bara ETT barn och då är det ju inga problem..." och jag tänkte att jag måste vara världens sämsta mamma för jag tyckte det var skitjobbigt. Men jag förstod ju vad de menade när andra sonen kommit och att det kunde vara så "lätt" med en liten bebis.

Jag har fått två barn till därefter. Min minste är 6 veckor och är ganska gnällig och vill bara bäras men det är helt OK för någon kolik är det inte tackolov.

• Joje

Sonen hade kolik. Skrikperiod på kvällar/nätter, allt mellan 3-6 timmar och allmänt gnällig och missnöjd på dagarna. Det blev mjölkfri kost för mig, magdroppar, massage, bad, mycket bära, napp mm. Efter 4 riktigt jobbiga månader blev det mycket bättre.

Nu har vi fått en liten tjej som är 3½ veckor. Hon har lite problem med magen, men inte lika jobbigt som storebror. Vi kör med Magdroppar och massage och jag undviker ren mjölk. Jag har iofs ätit antibiotika nu som hon antagligen fått ont i magen av också... vi får se hur det ser ut framöver!

**Liam 17 april -07 & Linn 12 juli -08**
Svar på tråden Ni som haft första barnet med kolik