Pallas, håller med dig.. gillar inte heller isolering, men att sätta barnet på en stol i det rum jag befinner mig i kan jag göra. Barnet får då en time-out som vi kallar det, 5min då barnet får fundera på vad som hände ochvad man kunnat göra annorlunda.. men samtidigt så är man runt barnet, kan prata med barnet.. men barnet ska inte lämna stolen förrän man haft en diskussion 5min efter att den blev satt där, då vi brukar komma överens om hur man ska kuna undvika samma situation igen.
Annars är jag mer för synbara konsekvenser.. skriker barnet (mina är 7½ och 9år) håll käften till mig (vilket började när de började skolan så det lastar jag faktiskt dem för
) så vet minab arn att konsekvensen blir att de får böta 5:- av sin veckopeng för jag vägrar gå med på ett sådant tilltal.. samma gäller för jävla kärring.
3v efter att min äldsta kille började förskolan blev han arg på mig när jag bad honom att plocka upp den väska han bara kastat på golvet och hänga upp jackan som låg på samma ställe.. då fick jag höra.. 'håll käften din jävla kärring, jag skiter väl i vad du säger'.. det är tydligen enligt de lite äldre ungdommarna väldigt vanligt i skolorna.. huuuuga säger jag då bara.. ja inte tänker jag ta det iallafall.
Nej att använda konsekvens för att uppnå omtanke, hänsyn och respekt kan jag gå med på, men lika viktigt är uppmärksamhet, bekräftan och kärlek/uppskattning för att föra ett barn framåt.