• GLA

Amningstillbehör

Har ingen koll och alla säger olika. Ni kanske kan hjälpa mig reda ut begreppen och förklara funktionen med

Amningsinlägg

Amningskupor

Bröstvärmare

Amningsnappar

Mjölkuppsamlare

Bröstvårtsutdragare

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Amningstillbehör
  • Madde A

Amningsinlägg= Inlägg som man lägger i BHn för det läcker ju lite mjölk o det är inte så kul med blöta mjölkfläckar på kläderna

Amningskupor= Är nog samma som ovan annars vet jag inte riktigt

Bröstvärmare= Stora inlägg till BHn för att brösten inte ska bli kalla, för då kan man få mjölkstockning

Amningsnappar= En liten grej man sätter på bröstet om man tex är sårig så själva bröstvårtan får vila lite

Mjölkuppsamlare= Kan man sätta på det bröst man inte ammar på just då, om man läcker mycket från det bröstet då

Bröstvårtsutdragare = Inte en aning

Hoppas det va till hjälp

• GLA

Åh, tack för svar. Det är ju en djungel det här...!

• Madde A

Det va så lite
    Det ända du behöver köpa inna bebben kommer är amningsinlägg, skulle något annat behövas så går det köpa efterhand

• marob

brötsvårtsutdragare är nog precis som det låter som. vissa har ju bröstvårtor som har vänt som inåt och då tror jag det är svårare för barnet att suga.

• stora lilla J

Det du faktiskt behöver (enligt mig) är:

*amningsbh

*ngn form av inlägg för läckande mjölk, finns både engångs (onödigt o dyrt) eller tvättbara (superbra!) från tex imsevimse eller minimundus.

*en bröstvårtskräm kan vara bra att investera i för de första dagarna, liksom snäckor att låta bröstvårtorna vila ut i (de första dagarna är köriga - mjölken spränger, bröstvårtorna gör ont, men härdar man bara ut isf att köra med amningsnapp så lönar det sig verkligen i längden!) Snäckor finns på minimundus, bröstvårtskräm tex purelan antingen minimundus eller apoteket

*sen tycker jag det är super att lära sig handmjölka, info finns på amningshjalpen.se, ofta går det mycket lättare att få ut mjölken så än med sofistikerade o dyra pumpar, och om du tex fått mjölkstockning kan du handmjölka i duschen och på så sätt avhjälpa problemet

*En vetekudde att lägga på mjölkstockningar är super, däremot tycker inte jag att man behöver bröstvärmare så här mitt i sommaren

• GLA

Tack för tipsen. Hur fungerar det med snäckor?

• saris

En kräm för bröstvårtorna är bra att ha. Vi hade Purelan, finns att köpa på barnaffärer. Den var kanon.

• Manu

Apotekets bröstvårtskräm är också jättebra. Ett annat råd är att investera i en riktigt bra amningsbehå efter förlossningen.

• stora lilla J

Man kokar dem först, och sätter dem sedan mot bröstvårtan, vilket dels ger en luftning av bröstvårtan, dels finns det ngt i själva snäckorna som är bra för läkningen. Det är ju egentligen bara de första max veckorna som man behöver dem, men då är de BRAAAAA!! Dessutom kostar de så litet att man lätt har råd att ha ett par hemma för säkerhetsskull.

GLA skrev 2008-06-15 21:12:26 följande:
    Tack för tipsen. Hur fungerar det med snäckor?
    Purelan är min favvobröstkräm, dels för att den är så bra, dels för att man inte måste tvätta bort den innan man ammar
  • Tjatte

Kommer med lite avvikande åsikter:

Bröstvärmare är verkligen något man behöver nu på sommaren! Det är nu man är lättklädd och (förhoppningsvis) sitter ute på kvällarna. Inomhus på vintern hamnar man dock sällan i drag Sen är ju alla kvinnor olika för hur känsliga de är för kylan, jag fick mjölkstockning oerhört lätt.

Det är bra om man kan undvika bröstvårtscreme i det längsta. Bättre att smörja in med bröstmjölk och låta lufttorka om man är sårig.

Svar på tråden Amningstillbehör