Från vilken vecka kan förtidigt födda barn klarar sig?
Undrar om det är någon här som fått barn riktigt riktigt tidigt och som klarat sig? Berätta gärna även hur det gick.
Tacksam för svar
Undrar om det är någon här som fått barn riktigt riktigt tidigt och som klarat sig? Berätta gärna även hur det gick.
Tacksam för svar
Från ca v.24
Men det är inte utan risk och det blir inte sällan skadat på ett eller annat sätt.
har inte fått ett för tidigt barn.men läste i tidningen för några veckor sen om en familj som fic´k en dotter i vecka 21 och hon överlevde.Det är nog det tidigaste jag har hört om.Annars säger man ju att från vecka 24 kan dom överleva.
Samma här, läste om en kvinna i USA som fick barn i v21 och hon överlevde!
Efter vecka 28 säger man väl att dom flesta barn överlever. jag hade den som en magisk gräns iaf
Det tidigaste läkarna har sagt till oss är från v.22, men då ska man vara medveten om att det är extremt liten chans till överlevnad. Har också hört om hon i Miami som kom i v.21+(6?)
men hon är antagligen den enda som klarat sig så tidigt.
Vår dotter föddes i v.24+1 och det var verkligen på gränsen för henne, lungorna var väldigt outvecklade trots kortisonsprutor och surfactant för att skynda på mognaden.
Hon vägde 615 gram (gick ner till 498) och var 29,5 cm lång.
Hon vårdades i respirator 7,5 vecka, sedan andningsstöd via en cpap ca 5 veckor och slutligen en tid med bara syrgas.
När hon var två veckor opererades hennes ductus och vid femton veckors ålder laseropererades hennes ögon för ROP förändringar, allt med lyckat resultat.
Efter 16 veckor fick vi komma hem, men var inskrivna ytterligare några veckor och hade så kallad hemsjukvård (sköterskor kom hem och vägde, mätte och dylikt).
Hon är mkt infektionskänslig och blir i regel väldigt dålig när hon blir sjuk, med andningssvårigheter och kräkningar.
Hon är nu 19 månader och skiljer sig inte mycket (om något alls) från andra barn.
/nanna
Javisst, jag bar på GBS så de trodde att det var orsaken ända fram till den 3 januari i år, då jag i v.22+2 (med lillebror) fick åka till förlossningen pga. sammandragningar, livmodertappen var då endast 1,6 cm lång så det blev ilfart med ambulans till Akademiska i Uppsala. Iom att det blev såhär igen (och denna gång utan några tecken på infektion) har det konstaterats att jag har någon form av försvagning av livmoderhalsen (cervixinsufficiens). Otroligt nog gick allt bra med lillebror, efter 13 veckors sängläga på sjukhus (varav de sista fem öppen 4 cm) kom han i v.35+1