• Bebben

Blå stortånagel på ettåring, vad händer nu???

Vår son tappade ett kastrull-lock rakt ned på stortån för drygt en vecka sedan. Den blev snabbt mörkblå hela nageln och tån var jättesvullen. Svullnaden la sig ganska snabbt, på en dag typ.

Sen lyckades han tappa en leksak på samma tå så det började blöda ymnigt från sidan om nageln. Vi har sköljt rent med vatten varje dag och satt på ett plåster. Inte tättslutande utan luftigt vid nageln men ändå omlindad med plåstret för att skydda.

Idag är nageln fortfarande blå. Jag antar att han kommer tappa den. Runt nageln är han lite röd men i övrigt ser det ok ut. Han stöter nog i tån kan jag tänka för på plåstret är det lite ljust blod när jag byter. Men i övrigt är han som vanligt. Hans vanliga vilda jag.

När bör jag bli orolig? Infektion osv? När släpper nageln? Blir det öppet sår då? Hur sjutton läker sånt här?

Jag är så rädd att det blir inflammerat. Och hur vet jag om det blir det? När bör jag låta en läkare titta på detta?

Det är väl fler här som har barn som fått blånagel????

Tacksam för info..

• Svar på tråden Blå stortånagel på ettåring, vad händer nu???
  • james

Min son tappade urramlings skyddet till växa sängen på tån så den blev blå .... ca 2 månader sedan, det röda försvann nog på ett par dagar och när det lagt sig verkade han inte ha ont heller..... men tån är fortfarande blå det är först nu som det ser ut som han kommer att tappa den, att det är en ny nagel under......

• kickan gbg

min dotter fick oxå en blå nagel ,men den växte bort, det tog ganska lång tid, minst 1 mån, ser du om det ser infekterat ut? Annars tro jag kanske inte att du behöver bry dig, om det inte e så att hn har ont utav det, men dom gör inte heller något åt brutna tår, menom du e orolig så ring till bvc. Lycka till

Världens finaste Engla 061120
  • Hellvira

sonen klämde fingret i en dörr och nageln blev blå, sen lossade den på någon vecka bara alltså vi fick klippa av den för den flärpade bara i nagelbandet men det gjorde inte ont sen som tur var.

• Mumin

När min stora var 3 fick hon en pajform på foten så stortånageln blev helt blå. Jag ringde bara sjukvårdsupplysningen och de sa att man bara ska vänta. Efter nån vecka tappade hon nageln och då hade det bildats en ganska hård yta under.

Det ska inte vara någon fara med er sons tossing. Om det blir inflammerat ser du det rätt tydligt, då varar det och ser läbbigt ut, man ser liksom att det blir sämre istället för bättre. Om ni tvättar med vatten och håller rent så ska det mycket till för att den ska bli inflammerad tror jag.

Lycka till!

• iacata

Nageln kommer antagligen trilla bort, inget farligt och det är en naturlig reaktion av dem när de blir "misshandlade" på det viset. Under nageln har det blivit en blodutgutelse men eftersom nageln är i vägen kan det inte torkas bort. Inget farligt alltså.
    MEn blir det svullet och rött och du blir orolig sök läkare direkt.

Prova nästa gång när du (kanske inte på den lille men du gör som du vill) knip över nageln ett tag och ganska hårt. Det kan hindra att det blir en blånagel.

• Luddvar

Om nageln inte är svullen så är det inte säkert att han tappar den. Min son hade en blå nagel som det blåa försvann ifrån. Han blödde från nageln när han precis hade slagit sig.
    Min dotter däremot blev illa klämd (tummen) i en dörr. Det gick inte hål utan allt blod stannade kvar under nageln och det svullnade rejält. Läkaren ville inte ta hål på det för att hon var så liten sa han. Hon fick iallafall en infektion under nageln och det märktes för det blev liksom grönt under. Då fick hon penicillin vilket hjälpte. Sen sprack nageln och allt äckel rannn ut. Hon tappade sin nagel efter ett tag.

• Bebben

Hmm..Jag undrar om jag inte ska låta en läkare titta på nageln ändå. Det har ju gått en vecka och han blöder fortfarande från den och ont får han ju eftersom han stöter i tån när han går/springer/snaubblar/ramlar. Inte lätt att vara 1 år med en sån tå.

Han är lite röd runt själva nageln men inte svullen. Och jag ser inget var eller dyl. Men däremot ljust blod på plåstret som jag byter varje dag när jag sköljer rent med vatten.

Jag ringde i tisdags till VC. Där ville de inte ta emot honom utan bad att vi skulle sätta oss uppe på akuten så en kirurgsköterska fick titta på tån. Hmm akuten, jätteskoj. Sitta i kö flera timmar. Så jag åkte aldrig upp. Men jag kanske ska göra det imorgon ändå..

Tack för alla tips, till nästa gång Hövvaligen..

• Mayen

Hej!

Min dotter fick sin andra blånagel (alltid stortån) i går kväll.

Första gången (då var hon 1 år) föll en byrålåda ner på tån och den blev klämd men det kom inget blod (förutom under nageln). Den blånageln satt kvar säkert i 6 mån innan den föll av.

Igår (nu är hon 2 år och 4 mån) drog hon en utdragbar dörr rakt över tån så att nagel liksom lyftes upp och det blödde ganska rejält...
    Idag är nageln nästan helt blå och under natten hade det blött litegrann. Hon verkar dock inte "lida" nämnvärt förutom om man försöker sätta på en sko. Vi kör med sandaler.
    Har satt på en strumpa, annars tar hon bort plåstret direkt.

Tror inte att du behöver åka till akuten med tån, såvida du inte tror att tån är bruten (då är den nog väldigt svullen) och om du tror att det blir inflammation under nageln.

• Bebben

Jag har fortfarande inte kommit iväg till nån läkare. Har fortsatt hålla rent och bytt plster. Men nu måste jag nog iväg. Usch!

Idag när jag bytte plåster så ser jag ju att det fortfarande kommer blod och denna gången såg jag varit ifrån det kom för när jag tryckte ihop lite lätt så rann det ur från där nagelbandet sitter. Det ser ut som om nageln håller på att lossna liksom runt om. Svårt att förklara.

Det kanske ska vara så här? Men nu har det gått över en vecka. Han är lite röd runt om där nageln sitter. Men nageln är inte lika blå längre. Det verkar som om blodet under nageln tagit sig ur.

Nu blev jag rekommenderad alsollösning att tvätta med och även ha på plåstret. Om det inte ser ut att bli bättre så...

Ja vad göra?! Jag avvaktar tills imorgon och ser hur det ser ut när vi rengjort med alsol under ett dygn. Det känns bara så dumt att söka akuthjälp om det är så att detta är normalt, att det kommer blod när nageln sitter lite löst och ser ut att lossna.

• iacata

Men om du är orolig varför frågar du här och inte på vc eller ringer sjukvårdsupplysningen???

• Bebben

Jag har såklart redan varit i kontakt med sjukvården. Men jag känner att jag tidigare fått bra tips och råd här på Familjeliv av andra som varit med om liknande grejer. Så varför inte göra ett försök till?!

På ett dygn ser iallafall nageln bättre ut. Nu verkar det som om blodet runnit ut för nageln är inte blå längre. Det är lite sårigt runt om, som om han ska tappa nageln. Men det ser mycket bättre ut. Jag fortsätter med alsollösning så får vi se.

Svar på tråden Blå stortånagel på ettåring, vad händer nu???