• MammatillMeja

HUR RÄKNA UT SINA BETYG???snälla hjälp mej reda ut det...

Hur är det det funkar när man ska räkna ut sina snittpoäng?om man har både en gymnasieutbildning,och en jäkla massa komvuxkurser?är det ett visst antal kurser man ska räkna och då får välja fritt,eller hur är det?för mina komvuxbetyg är ju bättre än gymnasiebetygen?och de måste jag väl oxå få tillgodogöra mej?

nån vänlig själ som vet hur man gör?skulle vara sååååå kul att veta hur man ligger till inför framtida ansökningar....

gör lagen om könstympning könsneutral NU!
  • Svar på tråden HUR RÄKNA UT SINA BETYG???snälla hjälp mej reda ut det...
  • MammatillMeja

puffar

• wallflower

www.studentum.se/Utbildning/rakna_ut_betyg.aspx

Där kan du räkna ut vad du ligger på för medel! har du läst samma kurser på gymnasiet och på komvux och höjt betyget är det det högsta som gäller! ett fullständigt gymnasiebetyg består av 2500 poäng och dessa ska innehålla vissa speciella kurser! exakt hur man får välja och vraka vet jag inte riktigt det beror ju lite på vad du vill ha behörighet till. du får iaf inte välja bort något sk kärnämne som du har sämre betyg i för tex en datakurs med hög betyg!

Hoppas det hjälpte lite! Lycka Till!

• MammatillMeja

tack för svaret!!det är alltså 2500 poäng som ska räknas.så förutom kärnämnena borde man ju får välja och vraka hur man vill?bara man har de ämnen som krävs för behörighet?!

• wallflower

ja man borde få göra det eftersom de övriga ämnena ändå skiljer beroende på vilket program man läst!

Men prata med en syokonsulent på komvux om du inte känner dig säker, de brukar ha stenkoll!

Svar på tråden HUR RÄKNA UT SINA BETYG???snälla hjälp mej reda ut det...