• Anonym (Skit)

Hoppas de vill operera bort min skelning!

Har skelat hela mitt liv och opererades när jag var liten, de gjorde bägge ögonen för säkerhets skull men det har alltid varit vänster öga som busar, men förr tittade det inåt... Nu de senaste veckorna har jag förskräckt insett att jag nu skelar utåt med vänsterögat, och tyvärr ser jag inget vidare på det heller . Var idag till optikern och han remitterade mig vidare till ögonläkaren, men han kan ju inte garantera att hon vill operera - men jag vill verkligen bli av med den här skiten... Så fort jag pratar med nån och måste se den personen i ögonen är det enda jag undrar om det syns väl att jag skelar! Sen har jag oerhört svårt att fokusera på en punkt bara tycker jag. Vid undersökningen idag såg optikern att så fort högerögat får fritt seende igen så tar det över helt, och vänsterögat blir passe', så har det alltså varit lääänge. Det värsta är även att min pappa har grön starr och är helt blind på sitt vä.öga, nu går jag och tänker på detta att om jag får grön starr och det isåfall tar mitt högeröga - då kan jag lika gärna lägga mig ner direkt, då kan jag inte se att läsa eller nåt , men det är klart att jag inte kan gå och tänka på detta nu, då blir jag tokig... Mormor hade också starr av något slag. Fr o m 40 års ålder ska jag iaf gå och kolla trycket i ögat.

Är iallafall jätteglad att optikern tar mig på allvar, hoppas på operation (även om jag blir lite nervös av den tanken också förstås ). Har nu även beställt 1 par slipade solbrillor och 2 par vanliga, i olika design och färg (köp 3 betala för 2, allt idag gick på 2970 kr, det är ingenting ju, och jag har vanan inne från sånt här om jag säger det )!

Håll tummarna för mig, är så j-a trött på denna ständiga huvudvärken...
    Finns det nån mer som  har erfarenhet av skelning, som kanske skelat som barn och sedan som vuxna igen börja skela?

• Svar på tråden Hoppas de vill operera bort min skelning!
  • FruMähler

jag opererade mig när jag var 15..men det har återkommit nu..syns när jag är trött mest ...

• 68an

Jag har skelat väldigt lite och än idag kan det hända men då jag får höra det av andra så är det i regel då jag är trött.
    Min syster skelade betydligt mer och fick lapp för ögat men som vuxen har jag aldrig sett att hon skela, inga glasögon har hon heller men det har jag, översynt och brytningsfel.

Vår dotter börja skela rejält från en dag till en annan och fick glasögon då hon var 3 år, lite mer översynt än mig så i henes fall beror skelning på det.

Sedan har jag en 2 år yngre kusin (kvinnlig) som skelat så länge jag kan minnas men hon opererades som barn men det blev inte helt bra. För ca 1-2 v opererades hon en andra gång, alltså som vuxen nu, och det blev bättre men hur pass mycket vet vi inte än. Hon skelade riktigt mycket, har aldrig sett nån som skelar så mycket.
    I hennes fall beror det inte på samma sak som för min dotter tex, hennes skelning heter visst dvd nånting.

Jag tycker iaf inte att du ska behäva skämmas! Att göra ögonen bättre är ju bra men att tänka på att andra kan se det ska du inte behäva tänka på.
    Under alla år är det bara en person som har sagt något negativt kring dessa skelningar och det var en klasskompis då jag gick i skola, hon såg min kusin och sa nåt riktigt elakt och nedlåtande om henne för att hon skela men den det var synd om var ju denna klasskompis o ingen annan. Det var ingen skräll at det var genom henes käft orden kom.
    Dom som tänker/säger nåt dumt om andras sjukdommar, handikapp osv är det bara synd om!

Jag håller tummarna för dig!

Svar på tråden Hoppas de vill operera bort min skelning!