• Anonym (Nojjig)

När bebisen trycker på pulsådern...

Låg häromkvällen på rygg, brukar kunna göra det, så kände jag hur det blev svårt att andas, allt liksom svällde i ansiktet kändes det som, och tillslut innan jag insåg att det nog tryckte på den stora ådern därinne nånstans så vände jag på mej och obehagena försvann...
    Detta var en otäck känsla och nu är jag rädd för att det kanske är farligt?? Jag menar, om jag sover på rygg (man vänder ju sej i sämnen) och det skulle bli så, är det farligt eller vaknar man kanske?? Blev lite nojjig...kommer inte ihåg att det var så förra grav, men nu har det hänt ett par ggr...Nån mer eller nån som vet om det är farligt??

• Svar på tråden När bebisen trycker på pulsådern...
  • FH Mamma

Jag har inte varit med om det men kroppen är rätt smart och vänder sig om man får problem.

• castillo

undvik att ligga på rygg,. om du ligger högt upp med huvudet som man kan göra på sjukhussängar brukar det inte hända. sov aldrig på rygg under min graviditet tror att man känner sig obekväm när man sover så man ligger inte på rygg.. och skulle du det är jag ganska säker på att du vaknar eftersom det blir obehagligt. samma när ens hand somnar vaknar man för att det är obehagligt, du behöver nog inte oroa dig.

• amomentlikethis

jaf fick massa svimattacker för några veckor sedan och mådde helt plötsligt väldigtr konstigt, hjärtklsppning, svårt att andas, lite panikkänsla.

fick veta att min bebis trycker mot stora kroppspulsådern. det är inget farligt men det kan vara läskigt.

på mig kommer och går det... hade inte detta förra graviditeten men denna bebisen ligger helt annorlunda mot vad min son gjorde.

som sagt, inget farligt men läskigt.

• Anonym (Nojjig)

Nej, jag försöker ligga på sidan men jag vaknar ändå ibland ganska ofta på rygg....kollar jag på tv innan jag somnar ligger jag på rygg...Skönt att det inte verkar farligt iallafall ,men det är väldigt obehagligt...

• Skarpa

Kan du inte testa att sy in en tennisboll i ryggen på nattlinnet? Så har jag hört att man kan göra för att undvika att lägga sig på rygg pga snarkningar. Borde funka under graviditet också

Beware! You have entered the realm of Juche!
  • Anonym (Nojjig)

Haha, det kanske vore nåt, men jag känner att det skulle vara bökigt att både sy in det i flera sovplagg + att då kan jag ju aldrig ligga på ryggen i sängen...jag ser på tv mycket där innan jag somnar...

• Skarpa

Okej

Jag tycker att du ska prata med din barnmorska om detta iaf. Hen har säkert bra koll på vad som händer och hur man kan lösa det

Lycka till!

• Skarpa

Det kan inte vara möjligt att flytta teven eller vrida sängen annars, så du kan ligga på sidan och se?

• Anonym (Nojjig)

Nej, tv:n står rakt framför sängen...men jag vaknar ju ändå ibland på rygg...
    Ska fråga bm nästa gång, skönt att ha hört iallafall att det inte är farligt, jag menar, jag har aldrig hörttalas om att nån dött iallafall... Kanske skulle lägga en kudde bakom ryggen...

• Syss Inha

En manlig kollega till mig fick i uppgift av sin supergravida fru att rulla henne till sidoläge efter hon legat på rygg i 3 minuter.
    Bör tilläggas att hon hade haft jättestora problem att somna pga graviditeten men kommit på det ultimata tricket, lade hon sig på rygg så svimmade hon så hon använde det som "tack-för-mig-godnatt-teknik"
    En tanke bara att det inte alltid behöver vara negativt.

• Anonym (Nojjig)

Men usch då!!!
    Då är det nog inget farligt, (kanske, han rullade ju över henne...) men fy vad otäckt, att hon vågade somna på det sättet...

• Syss Inha

Anonym (Nojjig) skrev 2008-06-13 00:48:02 följande:

Men usch då!!!Då är det nog inget farligt, (kanske, han rullade ju över henne...) men fy vad otäckt, att hon vågade somna på det sättet...
    Att vara vaken fast man är trött är ett gammalt beprövat sätt att tortera människor...

"Man gör vadsomhelst tillslut om man är tillräckligt trött" sa hon och svimmade enligt hennes man.
  • Anonym (Nojjig)

Så skrämmande!!!

• Syss Inha

Anonym (Nojjig) skrev 2008-06-13 01:13:49 följande:

Så skrämmande!!!
    Hon tyckte mest det var skönt.

Men de som blev torterade med vakenhet kan nog inte säga detsamma, burr...
  • MomOfSweden

jag satt upp i soffan och sov dom sista två månaderna , blev yr fort jag la mig på rygg.

♥ Moa 041106 ♥
Svar på tråden När bebisen trycker på pulsådern...