• Anonym (Anna)

Vad är redia och Nitur?

Min handledare bad mig ta redia och nitur på en vårdtagare.
    Vad betyder det och vad gör man då?

• Svar på tråden Vad är redia och Nitur?
  • Ärla Minou

Nitur låter som urinsticka för att snabbtesta om urinen är nitritpositiv.

• Anonym (Anna)
    Ärla Minou skrev 2008-06-13 01:11:56 följande:
    Nitur låter som urinsticka för att snabbtesta om urinen är nitritpositiv.
    Jo det är någon form av urinpriv. men när jag kollade på de där stickorna som man doppar i urinen så fanns det inget där det stod redia!?
    Vet du vad det innebär att vara nitritpositiv?
  • Ärla Minou

Att vara nitritpos är en hint om att man har bakterier i urinen. Man kan iofs ha vissa bakterier i urinen utan att det blir nitritpos.

Bakterier i urinen kan betyda att man har urinvägsinfektion. Har man kateter finns alltid bakterier i urinen. För att det ska klassas som urinvägsifektion så måste man ha feber, eller sveda när man kissar och eller "trängningar" tex. Finns dock en missuppfattning att illaluktande urin i kombination med en "ful" sticka är liktydigt med urinvägsinfektion och det är det inte. Man kan ha bakterier i urinen som är snälla och skyddar mot urinvägsinfektion.

• Ärla Minou

Men redia vet jag inte vad det är faktiskt. Tänkte först på medicinen Aredia men det kan man ju inte "ta" på någon.

• Anonym (Anna)
    Ärla Minou skrev 2008-06-13 01:23:35 följande:
    Att vara nitritpos är en hint om att man har bakterier i urinen. Man kan iofs ha vissa bakterier i urinen utan att det blir nitritpos.Bakterier i urinen kan betyda att man har urinvägsinfektion. Har man kateter finns alltid bakterier i urinen. För att det ska klassas som urinvägsifektion så måste man ha feber, eller sveda när man kissar och eller "trängningar" tex. Finns dock en missuppfattning att illaluktande urin i kombination med en "ful" sticka är liktydigt med urinvägsinfektion och det är det inte. Man kan ha bakterier i urinen som är snälla och skyddar mot urinvägsinfektion.
    Okej, tack så mkt då har jag lärt mig något nytt. är du sjuksköterska?
    vet du vad bakterierna heter som är "snälla"? trodde alla bakterier i urinen var onda.
  • Ärla Minou

Jag är läkare. Man kan ha snälla E-colibakterier men man kan också ha allvarliga urinvägsinfektioner med blodförgiftning av e-coli så det beror inte bara på vilken bakterie art utan också på vlken bakteriestam det är och om människan som har bakterien har ett friskt immunförsvar osv.

Finns något som heter "asymptomatisk bakteriuri" ABU. Det ska inte behandlas om man inte är gravid.

ABU är jättevanligt hos äldre. Mellan en fjärdedel och upp till hälften av alla kvinnor som bor i särskilda boenden har ABU. Patienter med kateter har alltid ABU. Uppkommer symptom som sveda när man kissar, täta trängningar, att man plötsligt börjar kissa på sig eller så kan man misstänka urinvägsinfektion. Med eller utan feber.

Att urinen luktar illa eller att det finns vita blodkroppar i urinen eller att stickan visar nitritpos är som sagt inte liktydigt med urinvägsinfektion utan kan vara ABU.

• Ärla Minou

Har man ABU så kan de bakterierna hindra andra, elakare bakterier från att växa till i urinen och på det sättet skyddar ABU mot UVI. Behandlar man med antibiotika och slår ut de bakterierna blir det "tomt" och när urinvägarna sen koloniseras igen så kan det vara med en elakare stam eller sort.

Nu ska jag sova. Godnatt!

• Ärla Minou

Har man ABU så kan de bakterierna hindra andra, elakare bakterier från att växa till i urinen och på det sättet skyddar ABU mot UVI. Behandlar man med antibiotika och slår ut de bakterierna blir det "tomt" och när urinvägarna sen koloniseras igen så kan det vara med en elakare stam eller sort.

Nu ska jag sova. Godnatt!

Svar på tråden Vad är redia och Nitur?