• Minigrisen

Hur funkar vliselin?

Hej pysslare!
    Hittade just en bit vliselin i mina gömmor men kan inte förstå hur det funkar. Har för länge, länge sen använd vliselin men då var det papper på baksidan som man drog av efter att man strukit på motivet på andra sidan. Hur funkar vliselin som inte har papper på baksidan.
    Ha det fint och tack för svar!

• Svar på tråden Hur funkar vliselin?
  • Lena

vlisline har en kladdig sida och en okladdig. Den kladdiga lägger man mot avigsidan av tyget som ska stadgas upp och sen stryker man. Hur varmt minns jag inte.

• Minigrisen

Tack Lena!
    Är vliselin bara för att stadga tyg eller kan man stryka fast sitt motiv med hjälp av vliseinet på tex T-shirten sen?

• Lena

Det mesta vliselinet är bara kladdigt på en sida så det går bara att stadga med men jag har för mig att dubbelkladdiga varianter oxå finns. Jag skulle dock inte fästa något med bara vliselin för det kan ju lossna.

• Minigrisen

Sant. Jag tänkte sick-sacka oxo runt om. En tur ner till syaffären nu innan kreativiteten rinner av och jag börjar städa istället ;o)

• Stormorsan
    Minigrisen skrev 2008-06-13 08:55:30 följande:
    Tack Lena!
    Är vliselin bara för att stadga tyg eller kan man stryka fast sitt motiv med hjälp av vliseinet på tex T-shirten sen?
    Är det en applikation du vill stryka fast så är det vliesofix du skall använda inte vlieseline. Det är häftande på båda sidor och man stryker fast en sida i taget. Först på applikationen och därefter drar man bort skyddspappret och stryker fast applikationen på plagget.
Svar på tråden Hur funkar vliselin?