• Juniphé

Jag måste ha hjälp! God och lättlagad - lättserverad festmat?

Ge mig tips på vad jag ska bjuda på till huvudrätt på min 30-års skiva... jag får spader snart då jag inte kommer på vad jag ska laga.

Det måste vara enkelt och helst gå att förbereda då jag inte vill stå i köket hela dagen och festen.

SNÄÄÄÄLLLLLAAA HJÄLP!?

(Tänkte efter att jag fått tips göra en omröstning för att se vilka maträtter som verkar mest lockande)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-13 09:52
    Glömde:
    All typ av fisk eller skaldjur är uteslutet då allergiker finns.

• Svar på tråden Jag måste ha hjälp! God och lättlagad - lättserverad festmat?
  • Silverkatten06

Beror lite på hur "fint" du tänkt att det ska vara?

Rätter som är lätta att förbereda för många (men kanske inte så flådiga):

Pastasallad
    Gör en grundsallad med grönsaker och pasta, ha olika tillbehör i skålar bredvid så att folk kan komponera sin egen favoritsallad. Tex, fetaost, kyckling, skinka, ost, parmaskinka, mozzarella, salami, räkor etc etc. Glöm inte brödet!

Lasagne
    Går bra att göra dan innan och så bara värma på, servera med grönsallad och bröd.

Paj
    Finns massor av goda pajer, tex skinkpaj, köttfärspaj, vegetarisk etc... Servera med sallad och bröd

Chili con Carne
    Går bra att göra dan innan. Servera med sallad, ris och bröd.

• Boppi

Mossaka som du lagar dagen före och sen bara värmer i ugnen, serveras med grekisk sallad, Tsatsiki och gott bröd!

• Juniphé

Ja, det lutar mot Lasagne eller moussaka...
    Sek tänkte jag på citronkyckling med oliver i ugn och en grekisk sallad till det... men kycklingfilé till ca 15pers blir rätt dyrt. (iaf då festen i övrigt är påkostad... snittar champagne, dessertbuffe osv.)

• mars75

Fisksoppa med ett spett med ugnsgrillade tigerräkor på kanten och bröd o aioli, festligt, lättlagat (du kan göra grunden dagen innan och sedan redan den när du lägger i fisken innan servering) och lätt att göra till många.

• Juniphé
    mars75 skrev 2008-06-13 10:49:17 följande:
    Fisksoppa med ett spett med ugnsgrillade tigerräkor på kanten och bröd o aioli, festligt, lättlagat (du kan göra grunden dagen innan och sedan redan den när du lägger i fisken innan servering) och lätt att göra till många.
    Tja... fast som jag skrev i TS. Vi har allergiker med på festen som inte tål ngn typ av fisk eller skaldjur Fundersam
  • Ida86
    Juniphé skrev 2008-06-13 11:53:05 följande:
    Tja... fast som jag skrev i TS. Vi har allergiker med på festen som inte tål ngn typ av fisk eller skaldjur
    dessertbuffe?
    det lät spännande. berätta mer!!
  • Mamsingen

Lindas heta kyckling

4 personer

4 kycklingfiléer
    1 röd lök
    1 röd paprika
    1 vitlöksklyfta
    2 msk matfett
    1 tsk sambal oelek
    ½ dl mango chutney
    3 dl vispgrädde (jag brukar ta 5 dl)
    1 grönsaksbuljongtärning
    salt och peppar
    riven ost

Finhacka löken, paprikan och vitlöken och fräs mjukt i matfett.

Tillsätt sambal olek, mango chutney, grädde och buljongtärning. Låt småkoka i 8 minuter.

Bryn kycklingfiléerna på båda sidorna i matfett och krydda med salt och peppar. Lägg kycklingen i ugnsfast form.

Smaka av såsen och häll den över kycklingen. FÖRBERED HIT PÅ MORGONEN! LÄGG PÅ EN UGNSPLÅT ISTÄLLET!

Strö över riven ost och gratinera i 225 grader, ca 13 minuter

Servera med (jasmin)ris eller potatisgratäng och önskade grönsaker.

• Juniphé
    Ida86 skrev 2008-06-13 12:09:48 följande:
    dessertbuffe?det lät spännande. berätta mer!!
    Nåja, inte så stor kanske...
    Men detta hade jag tänkt mig:
    - Fruktbricka (fint skurna melonbitar, kiwi, physalis, druvor, jordgubbar m.m)
    - 2 sorters cupcakes (Lavendel samt kladdkaks)
    - Chokladmoussetårta
    - Pavlova med grädde och hallon/blåbär
    - Skålar med godis
    Blommor, ljus osv som dekoration
Svar på tråden Jag måste ha hjälp! God och lättlagad - lättserverad festmat?