• Tossan79

Storlek 50 kläder - onödigt?

Min syster skrattade åt mig då jag köpt några klädesplagg i storlek 50 från HM.... Hon sade att hennes tre barn alla varit över 50 cm, och att det är totalt onödigt att köpa så pyttesmå kläder..... Hmm, vilken storlek gäller då?

• Svar på tråden Storlek 50 kläder - onödigt?
  • Jossan

det måste väl bli strl 56
    din syster har rätt om bebisen är över 50cm är ju strl 50 onödig men bebisen kan vara 49 cm oxå och då kan dem ha kläderna

kram J

• Förstagången

Köp i strl 56 å uppåt inte så jättemycket i 56 heller om att man inte vet hur lång bebisen e när den kommer ut
    Själv har jag ärvt massa kläder i dom minsta strl 50/56 å köpt strl 62.
    Skulle det va så att man föder ett litet barn så kan man ju gå å shoppa då lycka till

• Malin78

ja, bäbisar växer så fort.
    Den strl som man har mest användning för är strl. 62/68...dock inte dirket när dem är födda om dem inte är superlånga:)

• Anni

När Isabelle föddes var hon 54cm lång och strl 50 var litet redan första veckan. Somt ur var så hade jag bara köpt ett par byxor, en pyjamas och en tröja i strl 50 så det gjorde inte så mycket.
    Sen växte hon ur 56:orna efter 3 veckor ungefär så de växer fort de små liven. Den här gången har jag köpt några kortärmade bodys och klänningar i strl 56 (Isa föddes ju på vintern) så att lilltjejen inte ska svettas ihjäl första tiden.
    Skulle det mot all förmodan komma ut en LITEN tjej så får jag väl handla några få plagg sen när hon väl är född. Nu har vi en del i 56 och desto mer i 62.

• Minimum

Min tjej var 48 cm när hon föddes och drunknade nästan i 50 kläderna och hade 50/56 i nästan 2 månader då hon inte växte så mkt på längden, nu köper jag en del 50 och mer 50/56. Mest för att blivande pappan denna gången är mkt längre än tjejens pappa... så chansen för ett längre barn är större... eftersom att jag oxå är ganksa lång

• Mirva BF 040406

Hej, Jag har köpt bara ett par plagg i storlek 50 men annars bara 56 och 62 och även 68. Idag har jag gått över 5 dgr... så vi får se om vi ens kan ha några 50-plagg...

Kraam!

• tinna

Jakob var 51 cm när han föddes och han hade strl 50 i ca två veckor. Sen gick det snabbt, 56 och 62 hann vi nästan inte använda alls utan vi gick rakt på 68. Det berodde dock inte på längden utan bredden på barnet, det är inte bara längden som spelar in heller.....

• flowermoon

Jag har köpt allt begagnat från storlek 50-68. Sen köper jag mera nytt eftersom det är svårt att veta hur fort bebben växer. Dessutom har jag inte lagt ut så mycket pengar heller.

• Ead

Några i 50 går det säkert åt. Men fler i stl 56. Lycka TIll!

• vanja77

jag köpte i storlek 56 till mitt första barn, hon föddes och var 51 cm och då var alla kläder jag hadde hemma på tok för stora... så något plagg i 50 kanske inte skadar??

• Mamali

Det är roligt att ha något pyttigt i strl 50 för dem att ha de första dagarna! Men de växer ju snabbt som sagt så ingen idé att lägga upp något större lager i strl 50... .

• isabell22

Jag tycker det är jätte svårt med vilken stl man ska köpa jag vet att min tjej är 20% mindre än snittbebisen nu..... men man har ju hört om hur bra viktuppskattningen funkar.. och ingen ill ju säga hur lång hon e eftersom det ligger hoprullade...

• Mandy

50 passade min dotter ganska länge. Hon var 48 vid födseln men jag tyckte hon kunde ha storleken när hon var längre än 50 cm. Kanske annorlunda med sparkbyxor, såna hade vi inte. Annars var 50/56 en storlek som vi hade länge. Kul tycker jag med sånt som passar vid födseln. Man behöver ju inte köpa så mycket, några billiga bodysar och 2 par byxor räcker ju. Vår dotter föddes i juli och då räckte det med bodysar.

• Sporttjejen

Ska nog köpa lite i storlek 50 men mer av större storlekar.
    Tror inte jag får så jättelång bebbe eftersom både jag och sambon är korta, men det vet man förstås inte på förhand.

Min bästis fick en dotter i fredags, född en månad för tidigt. Hon vägde 2600 g och var 46 cm lång. Tror faktiskt min kompis ångrade att hon inte köpt mer mindre plagg än vad hon gjorde, lillskruttan drunknar i storlek 50.... (Men hon är söt! )
    Som sagt, man kan ju aldrig veta. Å andra sidan kan man ju alltid kompletteringsköpa när bebben är född.

• EmmaÅ

Det är nog onödigt att köpa för mycket i stl 50, men några få plagg kan man ju köpa. Det är ju kul att ha något som passar precis när man kommer hem från bb =)

• nassepånken

det är svårt att låta bli att köpa åtminstone något plagg i stl 50, även om det kanske inte är så vettigt.

• MacKay

50 har varit för stort för min dotter den första månaden och vi fick använda preme kläder i storlek 46, så det är ju väldigt olika.... en sak är säker, det blir sällan som man har planerat med dom små liven..

Svar på tråden Storlek 50 kläder - onödigt?