• Snoopy1974

Bok/skrift till mor/farföräldrarna

Hej.

Får många frågor från våra egna föräldrar om hela processen och sånt.
    Vet att det finns en (kanske finns flera) böcker/skrifter som man kan beställa åt den övriga familjen så att de kan få en inblick om vad som komma skall.

De vet ju precis hur allt funkar vid biologiska barn men har väldigt dålig kunskap om adoption.

Tänkte ge dom lite semesterlektyr att läsa.

?:*¨¨*:?. .?:*¨¨*:?. blivande adoptivmor .?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Bok/skrift till mor/farföräldrarna
  • Namaste72

Det finns en att beställa genom BFA tex. Barnbarn genom adoption, men ärligt så är den så himla  trist, så jag tänker inte ge den till min mamma iaf.
    Kanske vore en idé att skirva en ny med lite mer positiv anda? Hmmmm

{} Allt har en mening {}
  • Miss TN

I samlarserien från organisationerna finns "att bli far/morföräldrar på Arlanda som vi gett våra föräldrar. Den tycker jag är bra och den ger en inblick i HUR man ska uppträda den första tiden då man kommer hem.

Sen beställde jag en annan bok som egentligen inte hör till ämnet kanke. Det var en bok som far/mor föräldrarna skriver i om sig själv, sin uppväxt, sina bästa minnen, vad en kola kostade när de var liten, hur mycket de tjänade på deras första jobb mm. Vi gav våra föräldrar den i julklapp med ett litet kort som det stod att de ska fylla i och sedan återlämna när vårt barn kommer till oss. Detta blir även en spännande läsning för oss själv då jag inte alls vet allt om mina föräldrar nu. En jättebra idé tycker jag

• Miss TN

Åhh, nu har jag hittat boken jag pratde om i mitt tidigare inlägg
    "Mormor och morfars bok: en minnesbok skriven för våra barnbarn" och
    "Farmor och farfars bok: en minnesbok skriven för våra barbarn" De kostar 104kr/st och finnas att beställa hos adlibris. Hoppas länken fungerar...

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9155232469

• Miss TN

Tillbaka igen Flört

Jag har även beställt några andra böcker om adoption som jag lånat ut tull våra föräldrar b. la. Längtansbarnen, Adopterade barn, Äntligen adoptivförälder mm. Sen finns det lite man kan dra ut från MIA också som är läsvärt för föräldrarna.

Haha, nu ska jag inte skriva merGenerad

• MalleNalle

TACK!! TACK!! Vilket underbart tips! Ska köpa och beställa med en gång!! Blir julklapp 2008

Mysan B skrev 2008-06-13 12:27:37 följande:

Åhh, nu har jag hittat boken jag pratde om i mitt tidigare inlägg"Mormor och morfars bok: en minnesbok skriven för våra barnbarn" och "Farmor och farfars bok: en minnesbok skriven för våra barbarn" De kostar 104kr/st och finnas att beställa hos adlibris. Hoppas länken fungerar...www.adlibris.com/se/product.aspx...
  • Snoopy1974

Wow vilka bra tips Tack

fler????

?:*¨¨*:?. .?:*¨¨*:?. blivande adoptivmor .?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Silly Chili

Mysan B skrev 2008-06-13 12:27:37 följande:

Åhh, nu har jag hittat boken jag pratde om i mitt tidigare inlägg"Mormor och morfars bok: en minnesbok skriven för våra barnbarn" och "Farmor och farfars bok: en minnesbok skriven för våra barbarn" De kostar 104kr/st och finnas att beställa hos adlibris. Hoppas länken fungerar...www.adlibris.com/se/product.aspx...
    Det lät ju jättemysigt! Faktiskt lika mycket för min egen del som för framtida barns. Men det var ju NÅGOT sunkigt att den verkar utgå ifrån kärnfamiljen, dvs att mormor och morfar fortfarande lever ihop... Alltså inte tillämpbart för mig med skilda föräldrar verkar det som? Så jäla omodernt.
  • Fru hemlig

Silly Chili skrev 2008-06-13 19:56:17 följande:

Mysan B skrev 2008-06-13 12:27:37 följande:Det lät ju jättemysigt! Faktiskt lika mycket för min egen del som för framtida barns. Men det var ju NÅGOT sunkigt att den verkar utgå ifrån kärnfamiljen, dvs att mormor och morfar fortfarande lever ihop... Alltså inte tillämpbart för mig med skilda föräldrar verkar det som? Så jäla omodernt.
    Tänkte precis det samma. Vi har varken mor- eller farföräldrar som lever tillsammans.
  • Miss TN
    Fru hemlig skrev 2008-06-13 20:05:23 följande:
    Silly Chili skrev 2008-06-13 19:56:17 följande: Tänkte precis det samma. Vi har varken mor- eller farföräldrar som lever tillsammans.

Men det tänkte jag faktiskt på när jag köpte boken och det behöver inte alls vara så. Den riktar inte alls in sig på båda så tycker jag utan mina föräldrar frågade mig HUR de skulle skriva då de tyckte den riktade sig till en av dem. Vi sa att de kan skriva med röd och blå penna för att hålla isär sig. På första sidan skriver man då istället mormor och hennes namn mm istället för båda. Det är det som gör boken så bra att man fyller i ALLT själv och att den inte riktar in sig så mycket.

Det är nog inte alls några problem att bara en fyller i om de inte lever ihop nu. Frågor som rör deras barn om NÄR barnen blev född mm kan ju svaras iaf

Svar på tråden Bok/skrift till mor/farföräldrarna