• SandvikenMamma

Vad är det för skillnad på "egoistisk" och "självisk"?

Skriv gärna vad ni tycker, om ni tycker om det är någon skillnad!

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på "egoistisk" och "självisk"?
  • Tecken

Och vad är det för skillnad på egocentrisk och egoistisk?

• Balehead

Egoistisk och självisk tycker jag bara skiljer sig åt på stavningen.

Egocentrisk - man anser att världen kretsar kring sig själv, och blir irriterad på folk som inte tycks dela den uppfattningen. (Typ den jobbiga pappan i Sällskapsresan II Snowroller)

Egoistisk - man tänker bara på sig själv och jobbar för att roffa åt sig så mycket fördelar man kan.

• Applebaum

För mig betyder orden samma sak - att man sätter sig själv först. Alla människor är egoister så det är synd att ordet används på ett negativt sätt.

• Butterscotch
    Balehead skrev 2008-06-13 14:05:19 följande:
    Egoistisk och självisk tycker jag bara skiljer sig åt på stavningen. Egocentrisk - man anser att världen kretsar kring sig själv, och blir irriterad på folk som inte tycks dela den uppfattningen. (Typ den jobbiga pappan i Sällskapsresan II Snowroller)Egoistisk - man tänker bara på sig själv och jobbar för att roffa åt sig så mycket fördelar man kan.
    Jag hänger på den här defintionen, den stämmer bra med också hur jag uppfattar begreppen.
  • Shila

för mig betyder orden samma sak Självisk är den svenska orden och egoistiskt den lånade eller internationela ordet.

Varje utgång är en ingång till något annat!
Svar på tråden Vad är det för skillnad på "egoistisk" och "självisk"?