• Hadjelina

Hur rusta upp byrå?

Har en gammal byrå som jag inte gillar färgen på och som är lite tuggad på sina ställen. Vi har inte råd eller möjlighet att skaffa ny just nu, så funderar på om jag kanske kan rusta upp den lite. Knopparna tänkte jag byta till nåt i smide/mässing eller dyl. Men hur gör jag med träet? Hur ska jag gå tillväga för att få en mörkare och mattare färg? Förslag på vad man kan göra med fula märken/tuggade kanter?

Väggarna är ljusblå och sängöverkast och gardiner är mörkblå, sängen är i svart smide. Har funderat på att ha lite inredningsdetaljer i brunt och rosa, så vill gärna att det ska matcha.

Bild finns i mitt galleri.

Du är din egen lyckas smed
  • Svar på tråden Hur rusta upp byrå?
  • vallis

Det första jag skulle göra är att slipa bort eventuellt lackfärg och sedan gå till färghandeln och fråga vilken färgtyp som är lämpligaste och köpa ett par fina knoppar.

• Hadjelina

Okej, hur går jag tillväga för att slipa bort det?

vallis skrev 2008-06-13 12:34:02 följande:
    Det första jag skulle göra är att slipa bort eventuellt lackfärg och sedan gå till färghandeln och fråga vilken färgtyp som är lämpligaste och köpa ett par fina knoppar.
  • Jiji

Vad har du för stil annars i rummet? Personligen tycker jag det är snyggt om man gör byrån så att den ser gammal ut. Då gör det inget att det är märken, man kan tom göra fler märken det gör det hela bara bättre.

Rugga upp ytan med slippapper, gör lite fler märken i den. Betsa byrån i en brun färg och sätt ut knopparna mot handtag i smide eller mässing.

Men det beror ju som sagt på vad ni har för stil och vad ni gillar.

• Hadjelina

Ja, tyvärr har vi ju inte så mycket stil där för tillfället , vi har inte ens några sängbord (förutom ett skoställ :S) - ska köpa i sommar förhoppningsvis. Men jag gillar att blanda gammalt med nytt, dock har vi ju inte råd med nytt :P. Grejen är att det är tuggmärken från en hund på ena hörnet samt i bakkant, men det kanske går att fila till lite?

Jiji skrev 2008-06-13 12:37:53 följande:
    Vad har du för stil annars i rummet? Personligen tycker jag det är snyggt om man gör byrån så att den ser gammal ut. Då gör det inget att det är märken, man kan tom göra fler märken det gör det hela bara bättre. Rugga upp ytan med slippapper, gör lite fler märken i den. Betsa byrån i en brun färg och sätt ut knopparna mot handtag i smide eller mässing.Men det beror ju som sagt på vad ni har för stil och vad ni gillar.
  • Hadjelina

Går det att hitta slippapper på ÖB tro?

• NoXigen

Hade skaffat lika olika sandpapper och slipat ner den sen bara lackat om den me en matt lack.
    Knoppar kan man köpa nya på jysk eller ikea...men 2 olika färger hade varit najs, och vill man styla lite e små tassar över den som om en katt traskat över lite fint :) (speciellt om man har katt)

• Jiji
    Hadjelina skrev 2008-06-13 12:43:28 följande:
    Ja, tyvärr har vi ju inte så mycket stil där för tillfället , vi har inte ens några sängbord (förutom ett skoställ :S) - ska köpa i sommar förhoppningsvis. Men jag gillar att blanda gammalt med nytt, dock har vi ju inte råd med nytt :P. Grejen är att det är tuggmärken från en hund på ena hörnet samt i bakkant, men det kanske går att fila till lite?
    Haha, ja jag som är uppvuxen med en kennel kan nog allt om bitmärken.. Ja om du vill kan du ju utjämna och spackla lite och trixa för att få det jämnare. Eller göra fler märken i byrån, en del kan vara större hack och jag lovar att dina tuggmärken inte kommer att synas.

Jag hjälpte min mamma att göra så med en byrå (efter inspiration av ett inredningsprogram) och det blev skitbra! Vi slog på byrån med olika föremål, bla skärp och en kedja! Det blev verkligen lyckat!
  • Hadjelina

Hehe, okej.

Jiji skrev 2008-06-13 12:51:53 följande:
    Haha, ja jag som är uppvuxen med en kennel kan nog allt om bitmärken.. Ja om du vill kan du ju utjämna och spackla lite och trixa för att få det jämnare. Eller göra fler märken i byrån, en del kan vara större hack och jag lovar att dina tuggmärken inte kommer att synas.Jag hjälpte min mamma att göra så med en byrå (efter inspiration av ett inredningsprogram) och det blev skitbra! Vi slog på byrån med olika föremål, bla skärp och en kedja! Det blev verkligen lyckat!
  • Hadjelina

Vi har vita garderober, vit fönsterbräda och ett annat vitt skåp i rummet som vi inte kommer ändra på. Frågan är, ska vi satsa på brunt eller vitt på byrån? hade ju tänkt trä även på sängbord och vägghylla, men det går ju att fixa i vitt också isf. Funderingarna fortsätter...

• Alicia05sMamma

Jag hade målat den vit & sedan tagit lite stålull & gnussat /strykt bort lite färg så den ser lite gammal & nött ut & sedan satt på några schyssta knoppar eller mindre handtag.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Hur rusta upp byrå?