• annsofij

Kan en 6 månaders baby bada i heta källor på Island?

Hej,

vi ska resa till Island nästa vecka med vår 6 månaders son. Är det någon som varit på Island med en så liten? Är det något speciellt man ska tänka på?

Kan sonen bada i de varma källorna med oss?

• Svar på tråden Kan en 6 månaders baby bada i heta källor på Island?
  • Maria V

Jag har varit där. Men jag skulle inte en 6 månaders bada i sånna källor. Dom är ju jätte varma. Bebisarna är ju ganska så känsliga. Så det är bättre att låta bli...

• annsofij

Jag läste att i Blå lagunen är vattentemperaturen mellan 37 och 40 grader så där borde det väl gå att bada en kort stund, men jag är mer oroad av svavelhalten.

Om det är varmare än så får nog sova medan vi badar eller så får vi ta och turas om...

• Maria V

Då skulle jag se till att sonen sover eller att ni får bada i omgångar.. Kanske inte så roligt att göra så. Men kan du inte ringa och höra med bvc då?? Dom brukar ju ha svar på det mesta som man undrar över..

• annsofij

Jag ringde bvc, men de tyckte det här var en svår fråga... :D

Hon tyckte jag skulle fråga på Island, hon menade att de borde veta där och så klart vara försiktig om temperaturen går över 37-39 grader + ge extra vätska. Hon vill också gärna att jag skulle höra av mig när vi kommer hem så de vet om nån annan fråga... Det hjälpte ju inte mig... Suck... :)

• LIZA75

Personligen skulle jag inte bada med min son i en sån källa. Jag har ingen aning om det är farligt eller inte, men jag tänker på svavel och värmen, så jag skulle nog undvika det. Han är ju bara 6 månader. Men fråga på Island när ni är där, dom har säker rekommendationer för barnen.

Trevlig resa!

Svar på tråden Kan en 6 månaders baby bada i heta källor på Island?