• tripptrapp

Torftig miljö på förskola

Jag är chockad! Har varit och besökt den förskola som mitt barn fått plats på i höst. Det var det torftigaste jag sett. Själva byggnaden var en barack. Det fanns utrustning för att klara det praktiska men väldigt lite leksaker. Personalen sa att det inte gjorde så mycket att de inte hade så mkt grejer eftersom de ändå mest var utomhus.

Och hur såg de då ut på gården? En helt platt grusbetäckt gård med stängsel runt om. Barnen hade inget att göra, de satt och väntade på att "matbilen" skulle komma. Det fanns en sandlåda med två hinkar och någon spade. Inga traktorer, bilar och andra utomhusleksaker. Inga rutschkanor, gungor, gunghästar, lekstugor. Ingenting. Det stod några trehjulingar på gården men de användes inte. Gick ju inte att cykla på gruset. Vattlek kunde de inte heller ha eftersom det gjorde så ont för barnen att springa på det hårda grova gruset.

Vet inte vad jag ska ta mig till. Verkar inte finnas plats nån annanstans. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Torftig miljö på förskola
  • Dante

Mne är det en tillfällig lösning för förskolan, hållen den på att renoveras? Eftersom de väntade på matbilen? De flesta dagis lagar väl sin mat själv?
    Är det en kommunal förskola? Ring kommunen och hör efter om det verkligen ska vara så?

All you have to decide is what to do with the time that is given to you
  • Begga

Låter inte bra. Man vill jo helst att lokal + omgivning ser bra och inbjudande ut. Något som man själv skulle kunna tänka sig att vara hela dagen.

Stannar dom på gården hela tiden eller går kanske till närliggande lekpark ? Minns att min sons första förskola gjorde så när uteplatsen renoverades. Kanske därför som egna uteplatsen inte var så attraktiv ?

• tripptrapp

Ja, jag får nog kontakta skolchefen.

• tripptrapp

Nu har jag pratat med skolchefen. Han var medveten om att denna förskola har brister. Det är en temporär lösning tills de byggt en ny förskola, men det kommer att dröja minst ett 1/2-1 år innan den står klar. Han lovade att försöka göra något åt saken. Händer inget så kontaktar jag media. Små barn ska inte behöva ha det så här. Jag frågade fröknarna om de brukade vistas på andra lekplatser men det gjorde de inte. De hade funderat på att börja göra utflykter i höst.

• Fru 31maj
    Dante skrev 2008-06-13 14:43:20 följande:
    Mne är det en tillfällig lösning för förskolan, hållen den på att renoveras? Eftersom de väntade på matbilen? De flesta dagis lagar väl sin mat själv?Är det en kommunal förskola? Ring kommunen och hör efter om det verkligen ska vara så?
    De flesta (dagis) förskolor lagar inte sin mat sjäv

Det lät ju som en tråkig utegård.
    Sen tycker jag inte att en förskola ska ha gungor rutchbana mm som du skriver för att ha en bra utemiljö.
    Däremot kan man ju se till att fixa "naturleksaker".
    Där jag jobbade förut tog vi bort gungorna för barnen kunde inte leka , de bara väntade på sin tur att gunga.
    Istället ordnade vi en motorikbana med lite enkla medel, bildäck att bygga med , ordnade små rum med hjälp av buskar , Stor vägtrumma grävdes ned som koja och krypa igenom , grävde ner (en liten bit)en spis att laga mat på (till lek) osv
    Sen lekte barnen hur mycket som helst.

Kolla upp om det bara är en tillfällig föraskola , annars kan du som förälder påpeka saker både för kommun och personal.
    Man kan ju som sagt göra en väldigt stimulerande miljö för barn med ganska små medel.
  • Fru 31maj
    tripptrapp skrev 2008-06-13 15:04:26 följande:
    Nu har jag pratat med skolchefen. Han var medveten om att denna förskola har brister. Det är en temporär lösning tills de byggt en ny förskola, men det kommer att dröja minst ett 1/2-1 år innan den står klar. Han lovade att försöka göra något åt saken. Händer inget så kontaktar jag media. Små barn ska inte behöva ha det så här. Jag frågade fröknarna om de brukade vistas på andra lekplatser men det gjorde de inte. De hade funderat på att börja göra utflykter i höst.
    OK Hann inte läsa ditt sista inlägg.
    Bra att det bara är en provisorisk förskola.
    Precis som jag sa behöver inte en förskola ha en lekplats för att ha en bra stimulerande utemiljö. Tipsa om att använda små enkla medel för att göra gården roligare och mer givande.
    En andringsbar mtorikbana är nåt jag kan rekomendera...
  • Dante
    Fru 31maj skrev 2008-06-13 15:06:26 följande:
    De flesta (dagis) förskolor lagar inte sin mat sjävDet lät ju som en tråkig utegård.Sen tycker jag inte att en förskola ska ha gungor rutchbana mm som du skriver för att ha en bra utemiljö.Däremot kan man ju se till att fixa "naturleksaker".Där jag jobbade förut tog vi bort gungorna för barnen kunde inte leka , de bara väntade på sin tur att gunga.Istället ordnade vi en motorikbana med lite enkla medel, bildäck att bygga med , ordnade små rum med hjälp av buskar , Stor vägtrumma grävdes ned som koja och krypa igenom , grävde ner (en liten bit)en spis att laga mat på (till lek) osvSen lekte barnen hur mycket som helst.Kolla upp om det bara är en tillfällig föraskola , annars kan du som förälder påpeka saker både för kommun och personal.Man kan ju som sagt göra en väldigt stimulerande miljö för barn med ganska små medel.
    Aha! Det är nog bara jag som fått uppfattningen att de flesta lagar maten själv eftersom dagiset jag själv gått på gjorde det och de dagis jag känner till nu gör det
  • javalady

Ursäkta mitt OT-inlägg till Dante:

Där jag arbetar lagar de maten på en större skola, kyler ner den och sedan kör de ut mat 1-2 ggr/veckan till förskolan där köket får värma på den, fixa tillbehören och även till viss del tillaga enklare saker som korv osv.

Detta sparar mer näringsvärde i maten säger dem än det tidigare förfarandet med att maten kommer i värmeskåp. Innan värmeskåpen så lagades maten på resp förskola dock, men det är länge sedan nu och förekommer bara på större förskolor alt förskolor som räknas som centrala och har större tillagningskök.

• Fru 31maj
    Dante skrev 2008-06-13 15:21:04 följande:
    Aha! Det är nog bara jag som fått uppfattningen att de flesta lagar maten själv eftersom dagiset jag själv gått på gjorde det och de dagis jag känner till nu gör det
    Åtminstonde här där jag bor försöker de flytta allt till storkök så att de tex lagar mat både till skola , förskola och äldreboende i närheten. Så är det i hela kommunen och i fler kommuner med.
    Fast det är ju inte lätt att veta. Man är ju bara sig själv närmast eller hur man brukar säga
  • Dante
    Fru 31maj skrev 2008-06-13 15:26:35 följande:
    Åtminstonde här där jag bor försöker de flytta allt till storkök så att de tex lagar mat både till skola , förskola och äldreboende i närheten. Så är det i hela kommunen och i fler kommuner med.Fast det är ju inte lätt att veta. Man är ju bara sig själv närmast eller hur man brukar säga
    Så sant så sant!
  • tripptrapp

TAck för tipsen! En motorikbana ska jag föreslå. Lite märkligt dock att personalen som ska vara pedagogiskt utbildad inte har tänkt på att det med relativt enkla medel går att göra stenöknen till gård lite roligare...

• Zeraphia

Angående mat på förskola kan jag dela med mig av hur det ser ut på min arbetsplats i höst; där är det nämligen hemlagad mat och hembakat bröd som gäller - mums!

Att göra om en gård med enkla medel är verkligen något du kan tipsa om, tex bord för vattenlek, motorikbana, rep i något träd som man kan klättra i. Om det bara är sten osv kanske ett stort parasoll kan vara något, för att skydda mot solen.

• feritaugar

Några tjocka stockar att klättra på,labyrint med halvstora stenar, stora krukor att odla saker i, några bobbycars med släp att köra med (funkar ju även på grus) borde de kunna ordna. Teepeetält säljs på ABAB-skol, dock ganska dyra men bra skydd mot solen. Lektält från leksaksaffärer är ju billiga.

Hör om någon i omgivningen kan skänka en gammal jolle eller kanot som man kan gräva ner en bit i gruset.

Lycka till med din kamp!

• Analoga

Det minsta man kan begära är ju att personalen åtminstone går iväg till andra lekplatser! De verkar väldigt bekväma och lata på den fronten tycker jag.

Vårt dagis går ofta iväg någonstans fast de har en stooor, fin gård själva - men bara för att dela upp barnen lite så det inte blir så många samtidigt.

Det är ju en tillfällig period, och det går att fixa om bara personalen har lite fantasi och kreativitet och inte bara sitter passivt på deras tråkiga grusgård och glor!

Svar på tråden Torftig miljö på förskola