• Anonym (nojjig)

Bör man undvika "röntgen" vid incheckning om man är gravid?

Hej!

Jag undrar som rubriken lyder om man bör undvika röntgen då man går igenom väskkontrollen på flygplatsen vid incheckning? Kanske är jag som är "nojjig", men jag är orolig för att det ska vara skadligt för ett ev barn, och vill därför inte försöka skaffa barn förrän efter semestern.

Men om man nu mot förmodan har oskyddat samlag strax innan avresa, och inte ens vet om man är gravid eller om man precis plussat ska man behöva säga det till dem som kollar väskor då? Kanske inte något man vill skrika ut då vi dessutom reser i hop med några andra:)

• Svar på tråden Bör man undvika "röntgen" vid incheckning om man är gravid?
  • Anonym (?)

Du åker väl inte på rullbandet...

• PetraMunchen

Den är nog så svag i så fall att det inte borde vara fara. Jag har ju flugit halva världen runt med min bebis i magen både innan och efter den syntes.

Avling hemma i tyskland, befruktning (äggträff) i Singapore, sen en bröllopsresa till Costa Rica vid 3 månader, sen självklart några besök till Sverige och en avstickare till Paris har bebben i magen redan hunnit med.

• Anonym (?)

Förresten så utsetts du för mer strålning när planet är uppe i luften....

• Anonym

Om du har oskyddat samlag innan en avresa så har inte ens ägget hunnit fästa. Mitt råd är att leva som vanligt tills du får ditt plus.

• Anonym (?)

Jag tror du blandar ihop metalldetektorn och röntgen av handbagage...

• Anonym

Jag jobbar i säkerhetskontrollen, och det är ingen röntgen du går egenom, är helt ofarligt när man är gravid.

Svar på tråden Bör man undvika "röntgen" vid incheckning om man är gravid?