Goda tillbehör till hamburgare...vad lägger ni i era?
Eller vad äter ni till? Pommes frites, klyftpotatis...eller något annat?
Eller vad äter ni till? Pommes frites, klyftpotatis...eller något annat?
jag lägger
röd lök
tomat
dressing
ost
gott tycker jag! Sen har jag köpt gott amburgerbröd, Frisco heter det. mAx har friscobröd till en del av sina hamburgare.
Jo, såg det brödet i affären, stod och klämde och funderade...men det kändes lite dyrt eftersom jag ska köpa mååånga. Testar det nog för eget bruk någon annan gång.
Jag använder aldrig hamburgerbröd utan grovt vanligt bröd, såna som är delade... finns i många varianter men jag vill ha det grovt.
Sen har vi i
avokado
rödlök
tomat
gurka
paprika
romansallad
majonäs
ibland har vi mango chutney
Till det har vi rostade potatishalvor.
Delar små potatisar, lägger i plåt, har ganska mycket olja på. Salt o timjan o svart peppar o rostar på lägre temp, 175 gr ungefär till de är riktigt krispiga av oljan.
Lite dijonsenap är gott i! Speciellt om man gör hamburgarna med lammfärs, eller blandfärs med lamm, men även till "vanlig" färs.
Rödlök håller jag med Krabbolina om. Det är lite rundare i smaken, men inte mindre smakrikt.
Sen brukar jag köra på hela salladsblad, hellre än hackad sallad, om möjligt. Det ser stiligare ut.
Jag har i senap, ketchup, rostad lök, dressing, skivad gurka, skivad tomat. Ska jag lyxa till det oerhört lägger jag i stekt bacon och ev ett stekt ägg
Missade SENAP såklart!
Aha...mango chutney finns hemma. Det lät spännande. Ska jag våga mig på det, tro?
på:
bacon
dressing
ost
tomat
sallad
till:
klyftpotatis
grillad majskolvar
coleslaw
Ok, jag är iofs kräsen men till hamburgaren har jag:
Bröd
isbergssallad
ost
ketchup
räkor!!!
Maken har räksallad.
anansas är gott också
Jag har faktiskt en bok här som heter häftiga hamburgare....
Kan ge dig några tips här...
Hawaiiburgare innehåller:
1 skiva annanas
majonäs
sallad
krossade svartpeppar
färsk salvia
1 liten salt gurka
Pepparrotsburgare:
1 stor bit pepparrot riven
1 dl creme fraiche
grön tabasco
några skivor färsk gurka
färsk oregano
Chrash-boom-burgare:
1 avokado klyftor
1 tomat skivad
majonäs
4 skivor bacon
färsk timjan
själv gillar jag baconhamburgare..eller hamburgare med en klick mos i och rostad lök .alltid sallad,hamburgaredressing och ketchup
Guacamole =)
Kör Maxstuket..
Gärna "maxbröden" med surdeg. På dem har jag (i turordning, från botten och upp):
Majonnäs
sallad
lök
tomatskivor
ketchup
hemmagjord burgare förstås av 100 procent nötkött (ev. penslad med god glaze eller grillolja)
Cheddarost
Ibland blir jag lite wild and crazy och lägger på tex. saltgurka, bacon eller nåt annat men det är sällan
jag brukar alltid ha fullkornsbröd till mina burgare.sedan har jag amerikansk hamburgerdressing,sallad,ketchup.och ost i.Inga konstigheter här inte! till det vill jag helst ha vanlig pommes.
Ska lägga till att jag kan göra en helt annan sorts hamburgare också förstås, men då känns det som om jag borde kalla det nåt annat för det är inte vad jag associerar till hamburgare.
MEN det är jättegott att mellan något härligt nybakt bröd lägga:
ruccolasallad
färska tomater
fetaostkräm med timjan och citronrasp
lammburgare med tex. vitlök, timjan och rosmarin i
och annat mumsigt..
Tunna skivor av Fetaost är himla gott.