• tidskriftssamlaren

Goda tillbehör till hamburgare...vad lägger ni i era?

Eller vad äter ni till? Pommes frites, klyftpotatis...eller något annat?

• Svar på tråden Goda tillbehör till hamburgare...vad lägger ni i era?
  • Krabbolina

jag lägger
    röd lök
    tomat
    dressing
    ost

gott tycker jag! Sen har jag köpt gott amburgerbröd, Frisco heter det. mAx har friscobröd till en del av sina hamburgare.

• tidskriftssamlaren

Jo, såg det brödet i affären, stod och klämde och funderade...men det kändes lite dyrt eftersom jag ska köpa mååånga. Testar det nog för eget bruk någon annan gång.

• Krabbolina
    tidskriftssamlaren skrev 2008-06-13 16:37:31 följande:
    Jo, såg det brödet i affären, stod och klämde och funderade...men det kändes lite dyrt eftersom jag ska köpa mååånga. Testar det nog för eget bruk någon annan gång.
    Ja, det är lite dyrt men ska man bara ha till familjen så är det värt pengarna tycker jag!
  • Heavenlyfaith

Jag använder aldrig hamburgerbröd utan grovt vanligt bröd, såna som är delade... finns i många varianter men jag vill ha det grovt.

Sen har vi i

avokado
    rödlök
    tomat
    gurka
    paprika
    romansallad
    majonäs
    ibland har vi mango chutney

Till det har vi rostade potatishalvor.
    Delar små potatisar, lägger i plåt, har ganska mycket olja på. Salt o timjan o svart peppar o rostar på lägre temp, 175 gr ungefär till de är riktigt krispiga av oljan.

• Spegellandet

Lite dijonsenap är gott i! Speciellt om man gör hamburgarna med lammfärs, eller blandfärs med lamm, men även till "vanlig" färs.

Rödlök håller jag med Krabbolina om. Det är lite rundare i smaken, men inte mindre smakrikt.

Sen brukar jag köra på hela salladsblad, hellre än hackad sallad, om möjligt. Det ser stiligare ut.

• Pernillus

Jag har i senap, ketchup, rostad lök, dressing, skivad gurka, skivad tomat. Ska jag lyxa till det oerhört lägger jag i stekt bacon och ev ett stekt ägg

• Heavenlyfaith

Missade SENAP såklart!

• tidskriftssamlaren

Aha...mango chutney finns hemma. Det lät spännande. Ska jag våga mig på det, tro?

• Heavenlyfaith
    tidskriftssamlaren skrev 2008-06-13 17:05:36 följande:
    Aha...mango chutney finns hemma. Det lät spännande. Ska jag våga mig på det, tro?
    det är gott men inte till ketchup
  • Lena

på:

bacon
    dressing
    ost
    tomat
    sallad

till:

klyftpotatis
    grillad majskolvar
    coleslaw

• LovelyMeLovelyYou

Ok, jag är iofs kräsen men till hamburgaren har jag:

Bröd
    isbergssallad
    ost
    ketchup
    räkor!!!

Maken har räksallad.

• Heavenlyfaith
    ÄlskarMorgan skrev 2008-06-13 17:14:57 följande:
    Ok, jag är iofs kräsen men till hamburgaren har jag:Brödisbergssalladostketchupräkor!!!Maken har räksallad.
    fyyy vad vidrigt det lät! Isbergssallad ser jag inte ens som en grönsak, inge gott alls men RÄÄÄKOR?! *ruskar*
  • ImLost

anansas är gott också

Den som skrattar sist ..fattar långsamast !
  • Night Angel

Jag har faktiskt en bok här som heter häftiga hamburgare....

Kan ge dig några tips här...

Hawaiiburgare innehåller:
    1 skiva annanas
    majonäs
    sallad
    krossade svartpeppar
    färsk salvia
    1 liten salt gurka

Pepparrotsburgare:

1 stor bit pepparrot riven
    1 dl creme fraiche
    grön tabasco
    några skivor färsk gurka
    färsk oregano

Chrash-boom-burgare:
    1 avokado klyftor
    1 tomat skivad
    majonäs
    4 skivor bacon
    färsk timjan

själv gillar jag  baconhamburgare..eller hamburgare med en klick mos i och rostad lök .alltid sallad,hamburgaredressing och ketchup

• Linny

Kör Maxstuket..

Gärna "maxbröden" med surdeg. På dem har jag (i turordning, från botten och upp):

Majonnäs
    sallad
    lök
    tomatskivor
    ketchup
    hemmagjord burgare förstås av 100 procent nötkött (ev. penslad med god glaze eller grillolja)
    Cheddarost

Ibland blir jag lite wild and crazy och lägger på tex. saltgurka, bacon eller nåt annat men det är sällan

• Lussekatten87

jag brukar alltid ha fullkornsbröd till mina burgare.sedan har jag amerikansk  hamburgerdressing,sallad,ketchup.och ost i.Inga konstigheter här inte! till det vill jag helst ha vanlig pommes.

~.::* Älskade lilla Gabriel 080109 *::.~
  • Linny

Ska lägga till att jag kan göra en helt annan sorts hamburgare också förstås, men då känns det som om jag borde kalla det nåt annat för det är inte vad jag associerar till hamburgare.

MEN det är jättegott att mellan något härligt nybakt bröd lägga:
    ruccolasallad
    färska tomater
    fetaostkräm med timjan och citronrasp
    lammburgare med tex. vitlök, timjan och rosmarin i
    och annat mumsigt..

• Cillalilla

Tunna skivor av Fetaost är himla gott.

• Lussekatten87
    Linny skrev 2008-06-13 20:57:55 följande:
    Kör Maxstuket..Gärna "maxbröden" med surdeg. På dem har jag (i turordning, från botten och upp):Majonnässalladlöktomatskivorketchuphemmagjord burgare förstås av 100 procent nötkött (ev. penslad med god glaze eller grillolja)CheddarostIbland blir jag lite wild and crazy och lägger på tex. saltgurka, bacon eller nåt annat men det är sällan
    mmm...maxburgare är gott! fats jag tycker nog att originaldressingen är godare!
    ~.::* Älskade lilla Gabriel 080109 *::.~
Svar på tråden Goda tillbehör till hamburgare...vad lägger ni i era?