Avon2 skrev 2008-06-18 10:42:51 följande:
Som en schablon så brukar man räkna mellan 30-40% upp jämfört med bensin, rent tekniskt sett så är skillnaden exakt 34%.Problemet med etanolens höga förbrukning är att bränslet som vi köper inte är ren etanol (E100) utan bara 85% etanol (E85).Vidare så är fordonen också flexifuel, de måste alltså även fungera på bensin och det är här som de största problemen kommer in.Det är tekniskt sett fullt möjligt att bygga en etanolmotor som drar lika mycket bränsle som en bensinmotor, till och med mindre, men då kan man inte längre köra på bensin.Etanol fungerar bäst när man har hög kompression, högre kompression än vad en motorn när den drivs på bensin klarar.Det är bland annat detta som gör att kombinationen turbo och etanol är så effektiv (+30 hästkrafter i en SAAB turbo), nackdelen är att turbomotorer har lägre kompression vid vanlig gång, utan överladdningen, o då slösar man på etanolen (=högre förbrukning).Man kan säga att skälet till att vi har högre förbrukning på dagens etanolfordon är att vi vill kunna köra dem på bensin och att vi vill ha hög motoreffekt.
Tackar så mycket för förklaringen, nu börjar man känna sig riktigt insatt i det här med etanol :)
Har nu testat och kommit fram till att jag sparar massor på att tanka etanol.