• Tuffelisa

Ni som kör flexifuel...

Hej! Undrar en sak om bilar med flexifuel.
    Kan man blanda bensin med etanol? Tänkte mest att man måste väl inte köra slut på hela bensintanken för att kunna tanka etanol och tvärtom?
    Hoppa sni förstår vad jag menar!

Tack på förhand!

Mvh Maria

• Svar på tråden Ni som kör flexifuel...
  • Bakeapple

Bara att blanda på! Iaf i de modeller som jag har kört, har flera flexifuelbilar på jobbet.

• Gorban

Bränslet E85 består av en blandning av 85% etanol och 15% bensin. På vintern ökar bensinbolagen inblandningen av bensin till 25% för att förbättra kallstartsegenskaperna. Du kan tanka vilka kombinationer av bensin och E85 du vill.

Vanlig bensin 95 oktan har förresten 5% låginblandning av etanol. Det klarar alla moderna bilar utan problem.

• Lotlas

Det är bara att blanda, som andra redan skrivit.

Vi hade en SAAB 95 innan vi köpte FFV, och då räknade maken ut att den skulle klara ca 10% etanolinblandning, och tankade därför lite etanol varje gång vi tankade den bilen.

• Tuffelisa

Nu har jag tankat första gången med etanol, försöker räkna ut hur mycket det kostar jämfört med bensin, men det verkar ju vara mycket billigare. Har ingen färddator, så jag försöker så gott jag kan med trippmätaren som är i miles :))

Tack ni alla för era svar

• raspberryrevolution

bilarna drar lite mer etanol jämfört med bensin, ca 1/3 mer, men i slutändan så blir det billigare med etanol, särskilt med dessa bensinpriser.

• Avon2

Som en schablon så brukar man räkna mellan 30-40% upp jämfört med bensin, rent tekniskt sett så är skillnaden exakt 34%.

Problemet med etanolens höga förbrukning är att bränslet som vi köper inte är ren etanol (E100) utan bara 85% etanol (E85).

Vidare så är fordonen också flexifuel, de måste alltså även fungera på bensin och det är här som de största problemen kommer in.

Det är tekniskt sett fullt möjligt att bygga en etanolmotor som drar lika mycket bränsle som en bensinmotor, till och med mindre, men då kan man inte längre köra på bensin.

Etanol fungerar bäst när man har hög kompression, högre kompression än vad en motorn när den drivs på bensin klarar.

Det är bland annat detta som gör att kombinationen turbo och etanol är så effektiv (+30 hästkrafter i en SAAB turbo), nackdelen är att turbomotorer har lägre kompression vid vanlig gång, utan överladdningen, o då slösar man på etanolen (=högre förbrukning).

Man kan säga att skälet till att vi har högre förbrukning på dagens etanolfordon är att vi vill kunna köra dem på bensin och att vi vill ha hög motoreffekt.

• Tuffelisa
    Avon2 skrev 2008-06-18 10:42:51 följande:
    Som en schablon så brukar man räkna mellan 30-40% upp jämfört med bensin, rent tekniskt sett så är skillnaden exakt 34%.Problemet med etanolens höga förbrukning är att bränslet som vi köper inte är ren etanol (E100) utan bara 85% etanol (E85).Vidare så är fordonen också flexifuel, de måste alltså även fungera på bensin och det är här som de största problemen kommer in.Det är tekniskt sett fullt möjligt att bygga en etanolmotor som drar lika mycket bränsle som en bensinmotor, till och med mindre, men då kan man inte längre köra på bensin.Etanol fungerar bäst när man har hög kompression, högre kompression än vad en motorn när den drivs på bensin klarar.Det är bland annat detta som gör att kombinationen turbo och etanol är så effektiv (+30 hästkrafter i en SAAB turbo), nackdelen är att turbomotorer har lägre kompression vid vanlig gång, utan överladdningen, o då slösar man på etanolen (=högre förbrukning).Man kan säga att skälet till att vi har högre förbrukning på dagens etanolfordon är att vi vill kunna köra dem på bensin och att vi vill ha hög motoreffekt.
    Tackar så mycket för förklaringen, nu börjar man känna sig riktigt insatt i det här med etanol :)
    Har nu testat och kommit fram till att jag sparar massor på att tanka etanol.
  • Avon2

Det förvånar mej inte.

Nu är etanolen lönsam igen efter ett drygt år som olönsam jämfört med bensinen.

Svar på tråden Ni som kör flexifuel...