• Sicali

Om någon inte följer ett köpekontrakt på hund, hur blir det då?

Måste bara fråga vad som gäller då jag är lite lite orolig.
    Vi omplacerade ju vår tjej förra lördagen och på kontraktet stod det att denna veckan skulle vara en prövovecka då båda parter hade ångerätt. Alltså vi har rätt att ångra oss och ta tillbaka henne under lördagen också, men efter lördag, då det gått en vecka är hon inte längre vår.
    Den nya ägaren lovade att höra av sig då och då via mail under veckan och tala om hur det går för hunden vilket han inte gjort alls, vi har själva fått ringa och fråga om vi undrat hur det gått för henne.
    Nu har vi försökt nå honom hela dagen idag utan resultat, både ringt och skickat mail och bett honom höra av sig hur det går.
    Om han håller sig borta hela dagen imorron också, vad gäller då egentligen?
    Kan han verkligen gå runt kontraktet på det viset så vi inte har möjlighet att ta hem henne på lördagen och hon är hans på söndag?

• Svar på tråden Om någon inte följer ett köpekontrakt på hund, hur blir det då?
  • Sicali

Vart vänder man sig för att få reda på ren fakta om vad som gäller?

• Crickelin

Vi har kontrakt med det hundhem som vi köpte vår hund genom. En av syskonen till vår hund försvann (nya ägaren sålde vidare)  och polisen gjorde inte ett skit trots att det i kontraktet stod att man ej fick sälja vidare.
    Ingen kommer förmodligen bry sig om ditt kontrakt heller. Tror jag tyvärr.

• Zvinto

Vad jag förstått så gäller inte köpekontrakt alls.
    Betald hund är såld hund.
    Tydligen går husdjur under samma lagar som ex kylskåp.
    Så fort varan (hur sjutton man nu kan kalla djur som varor) är betald, får man göra precis vad man vill med den.

• kimsi

Den som innehar ett köptekvitto på hunden är också den som i lagens mening är hundens ägare. Om ni har skrivit ett kvitto till personen så är hunden redan hans, om ni däremot inte gjort det så är hunden fortfarande er.

• Udda

Om ni inte har skrivit över ägarbytet genom Skk eller jordbruksverket - alltså om den fortfarande står som er där - så är ju hunden eran.

• dellelgarin
    Udda skrev 2008-06-17 09:10:19 följande:
    Om ni inte har skrivit över ägarbytet genom Skk eller jordbruksverket - alltså om den fortfarande står som er där - så är ju hunden eran.
    nix kvitto gäller...
    Jag har det bra här på åkern
  • MindCox

När det gäller försäljning av djur privatpersoner emellan kan man skriva vad som helst i ett köpekontrakt; det gäller inte ändå. Däremot om man säljer uppfödare emellan är det juridiskt bindande. Tyvärr.

• Gummsan

rådfråga en advokat. Kostar inget över tel. Gjorde själv det härromdagen då den förra ägaren ville ha tillbaka hunden. Men vi hade inget avtal på det så det var vårat kvitto som gällde så vi får behålla henne vilket kändes kanon då jag fick veta att hon ej ägdes av någon, ingen försäkring eller nått, do vill man ej lämna tillbaka hunden till en sådan oseriös människa. Som sagt rådfråga advokat över tel... Lycka till

• VulgusProfanum

Har man tagit emot betalning så har man i juridiskmening sålt hunden.
    Detsamma gäller om man t.ex tar emot handpenning i samband med försäljning av valpar.
    Har man tagit emot det och sedan kommer på att man inte vill sälja hunden till just den här personen så är det kört.

Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • Udda

Ja men ett kvitto är väl inte i detta fallet skrivit vad jag har förstått det som.....

dellelgarin skrev 2008-06-17 09:17:16 följande:
    nix kvitto gäller...
  • VulgusProfanum
    Sicali skrev 2008-06-13 21:22:05 följande:
    Vart vänder man sig för att få reda på ren fakta om vad som gäller?
    Prova att ring SKK.
    Hur har det gått?
    Har du fått tag på köparen?
    Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
Svar på tråden Om någon inte följer ett köpekontrakt på hund, hur blir det då?