• Mamma  2008

Skulle ni äta antidepressiva samtidigt som ni ammar?

Har precis fått diagnos förlossningsdepression och blivit erbjuden terapi samt antideppressiva. Vill verkligen bli bättre för min dotters skull och de sa att pillrena inte påverkar barnet. Ändå är jag skeptisk, är det verkligen rätt väg??? Vad tycker ni, någon som har erfarenhet av denna typ av depression och ätit antidep?

• Svar på tråden Skulle ni äta antidepressiva samtidigt som ni ammar?
  • JeanneDArc

Om det är ett beprövat läkemedel som är helt ofarligt så skulle jag göra det om jag var i det behovet. Tror både du och barnet kommer må bättre om du kommer ur din depression. men det är förstås ett beslut DU måste ta.. känner du att det är rätt eller fel väg för just dig? Tror du att du kommer ur depressionen snart utan medicinering? Tror du att det du egentligen behöver är något annat?

• Grönögat

Men det är ju en sådan liten mängd som går ut i mjölken att det knappt är mätbart, äter själv antidepp mot förlossningsdepp och det funkar så bra, min pojke är hur frisk och kry och normal som helst! Börja ät tabletterna, det är viktigt att du mår bra och kan ta hand om ditt barn på bästa sätt.

• Mamma  2008

vet inte riktigt vad jag vill ..är så vilsen. Anledningen att jag blir erbjuden piller innan vi ens börjat terapin är att jag är mamma till en 4 månaders. För hennes skull är det viktigt att jag kommer på fötter så snabbt som möjligt för att hon inte ska ta skada av en deppig mamma. Alltså så ska deta bara ätas piller en kort period. har varit deprimerad förut och klarat mig ur det utan piller men denna gång är det annorlunda, jag har ingen möjlighet att vila, ta hand om mig själv , inte ens sova mer än två h på raken. Hur är det då möjligt att bli frisk? Därför har börjat fundera på att ta emot pillrena...

JeanneDArc skrev 2008-06-13 20:06:08 följande:
    Om det är ett beprövat läkemedel som är helt ofarligt så skulle jag göra det om jag var i det behovet. Tror både du och barnet kommer må bättre om du kommer ur din depression. men det är förstås ett beslut DU måste ta.. känner du att det är rätt eller fel väg för just dig? Tror du att du kommer ur depressionen snart utan medicinering? Tror du att det du egentligen behöver är något annat?
  • Mamma  2008

Mår du bättre nu? Hur länge har du ätit och vilken sort blev du ordinerad???

Grönögat skrev 2008-06-13 20:16:45 följande:
    Men det är ju en sådan liten mängd som går ut i mjölken att det knappt är mätbart, äter själv antidepp mot förlossningsdepp och det funkar så bra, min pojke är hur frisk och kry och normal som helst! Börja ät tabletterna, det är viktigt att du mår bra och kan ta hand om ditt barn på bästa sätt.
  • boktok

Jag åt Sertralin när jag var gravid och efter förlossningen blev jag avrådd från att amma. När jag sedan träffade min psykolog så sa hon att det kunde jag visst ha gjort! Alltså beror det mycket på vem man pratar med. Jag kan inte svära på att vi med säkerhet vet att sonen hade fått i sig av medicinen som jag åt men nog var han väldigt orolig när han kom ut. Tillägger att han är en prematur och kanske så var det därför han reagerade som han gjorde.

• Grönögat

Mamma 2008 skrev 2008-06-13 20:21:57 följande:

Mår du bättre nu? Hur länge har du ätit och vilken sort blev du ordinerad???
    Ja o ja! Jag mår som vanligt igen, så medicinen har verkligen hjälpt mig. Tycker att du ska pröva, det är värt det.
    Jag har ätit Zoloft i 8 veckor.
  • Grönögat
    boktok skrev 2008-06-13 22:46:01 följande:
    Jag åt Sertralin när jag var gravid och efter förlossningen blev jag avrådd från att amma. När jag sedan träffade min psykolog så sa hon att det kunde jag visst ha gjort! Alltså beror det mycket på vem man pratar med. Jag kan inte svära på att vi med säkerhet vet att sonen hade fått i sig av medicinen som jag åt men nog var han väldigt orolig när han kom ut. Tillägger att han är en prematur och kanske så var det därför han reagerade som han gjorde.
    Det kallas för avsättningssymptom och kommer sig av att barnet fick antideppet i samma dos som du själv när det låg i livmodern, när barnet föds så bryts doseringen och barnet reagerar på det ungefär som en vuxen gör som avbryter sin medicinering.
  • äppelskruttet

Jag har ätit Paroxetin (Seroxat) 20mg i sju år och alla läkare jag pratat med tycker att jag ska fortsätta under amningen för att förebygga deprission, jag är nu i v. 36 kan jag ju tillägga och har ätit medicinen under hela graviditeten. En läkare skriver inte ut en medicin om dom inte är säkra på att det är ofarligt för barnet, du kan lungt börja med tabletterna, det är ju viktigt att du får må så bra som möjligt!! Lycka till!

• Tjet

Jag äter Sertralin (Zoloft) nu medan jag ammar efter att ha fått en förlossningsdepp. Jag mår bra, och min dotter mår bra (5 månader har hon hunnit bli). Jag är själv sjuksköterska och kollade noga upp olika forskningsresultat om zoloft + amning (sök på nätet, det står mycket om det) och det känns säkert att äta dessa!

Esther är här! 11/1-08
  • tjolahopp81

Jag fick också en förlossningsdepression när min dotter föddes, men mådde så kasst så jag inte ens orkade amma...men enligt min läkare hade det inte varit problem att amma och jag åt först Sertralin, men eftersom de inte hjälpte mig fullt ut fick jag byta till Efexor depot (150 mg) och jag hade visst kunnat amma på den dosen också...

• Miang

Jag har ätit zoloft tidigare och skulle välja att inte amma om jag behövde äta dem samtidigt som jag har spädbarn. Jag fick läskiga biverkningar när jag trappade ned vilket gav mig stor respekt för hur de påverkar hjärnan.

• Grönögat
    Miang skrev 2008-06-14 13:54:07 följande:
    Jag har ätit zoloft tidigare och skulle välja att inte amma om jag behövde äta dem samtidigt som jag har spädbarn. Jag fick läskiga biverkningar när jag trappade ned vilket gav mig stor respekt för hur de påverkar hjärnan.
    Vadå för biverkningar?
  • Miang
    Grönögat skrev 2008-06-14 17:40:23 följande:
    Vadå för biverkningar?
    Mardrömmar, yrsel, paranoia, förvrängd verklighetsuppfattning, perioder som jag inte minns, självmordstankar...
  • boktok
    Grönögat skrev 2008-06-14 11:32:54 följande:
    Det kallas för avsättningssymptom och kommer sig av att barnet fick antideppet i samma dos som du själv när det låg i livmodern, när barnet föds så bryts doseringen och barnet reagerar på det ungefär som en vuxen gör som avbryter sin medicinering.
    Så då skulle jag alltså ha kunnat amma fast jag åt medicin?
Svar på tråden Skulle ni äta antidepressiva samtidigt som ni ammar?