• Anonym

Djurförsäkring, vad gäller?

Jag visste inte var jag skulle lägga denna tråd, men vill vara anonym så den får hamna här..

Jag vill ha information, inga påhopp eller anklagelser, tack..!

Min stora hund bet idag min kompis lilla hund. Allt skedde väldigt fort och jag läste av min hund noga innan jag släppte till på kopplet, trots det avbröts busandet med att min hund bet den lilla väldigt illa över huvudet/nacken. Förmodligen för att den lilla hunden "sa ifrån" vilket fick min hund att säga ifrån, hon också. Veterinärkostnaderna blev över 5000kr och enligt vännen står jag för dessa kostnader. EFTERSOM min hund inte är försäkrad.
    Jag kommer självklart betala, men det rör sig ju om rätt mkt pengar när man har en ganska knaper ekonomi. Vi gjorde upp en bra deal, där jag betalar så mkt jag kan NÄR jag kan. Men, jag vill ända ta reda på vad som gäller. Tycker det är lite konstigt att bara för att min hund är stor och kan göra stor skada, och den lilla hunden kanske nafsade lite som inte ens känns för min hund, så ska jag betala..? Vad täcker då deras försäkringsbolag egentligen för kostnader för DERAS hund?

• Svar på tråden Djurförsäkring, vad gäller?
  • Nenne 71

Be din kompis att kontakta deras försäkringsbolag och rådfråga dom.

• Anonym (Ann)

Såklart att man Använder din väns Försäkring och DU betalar självrisken,tycker jag!

• Fröken perfekt

Nu förstår jag inte riktigt... tycker du att det är fel att du får betala den skada din hund orsakat? Det är ju just för detta man har försäkringar som täcker upp större delen av kostnaden.

• Heisan

Alltså det llåter konstigt.. Deras bolag borde ju stå för allt utom självrisk o 20% eller vad det är...  Är det inte din kompis som vill "tjäna" lite.. Be att få ta det med försäkringsbolaget... Har du hemförsäkring så kan den gå in om du har tur..

Dec-07: 107-89,6
  • Fröken perfekt

Fungerar nog inte så va? Den som är vållande, dennes förs bolag tar kostnaden och den vållande hundens ägare tar sin egen självrisk.
    Anonym (Ann) skrev 2008-06-13 20:12:23 följande:

Såklart att man Använder din väns Försäkring och DU betalar självrisken,tycker jag!
  • Cuthalion

Varför skall hon (vännen) behöva använda sin försäkring och få en premiehöjning?

Men visst, låter man sin lilla hund busa med en stor hund tycker jag att man får räkna med att det kan gå åt h-vete

• Heisan
    Fröken perfekt skrev 2008-06-13 20:14:48 följande:
    Fungerar nog inte så va? Den som är vållande, dennes förs bolag tar kostnaden och den vållande hundens ägare tar sin egen självrisk. Anonym (Ann) skrev 2008-06-13 20:12:23 följande:
    Funkar det verkligen så med djurförsäkringar, de går ju in o betalar skadan vare sig det finns någon känd som har vållat den eller inte..
    Dec-07: 107-89,6
  • Fröken perfekt

Nja, hur tänker du.. om du kör på min bil då är det ju ditt bolag som står för kostnaden, jag som offer kan ju inte få bekosta något.

Heisan skrev 2008-06-13 20:13:27 följande:
    Alltså det llåter konstigt.. Deras bolag borde ju stå för allt utom självrisk o 20% eller vad det är...  Är det inte din kompis som vill "tjäna" lite.. Be att få ta det med försäkringsbolaget... Har du hemförsäkring så kan den gå in om du har tur..
  • Fröken perfekt

Ja om jag varit ute i skogen med hunden och den försvinner och återkommer skadad är det ju jag själv som betalar då det inte finns någon förövarwe att anklaga, men här finns ju det en känd som har orsakat skadan.

Heisan skrev 2008-06-13 20:16:47 följande:
    Funkar det verkligen så med djurförsäkringar, de går ju in o betalar skadan vare sig det finns någon känd som har vållat den eller inte..
  • Anonym

Fröken perfekt: Nej. Jag betalar såklart den skada som min hund gjort, MEN INTE om det går att ordna på annat sätt!

Jag tycker det låter konstigt att jag ska betala deras skador, vad betalar de då till sitt försäkringsbolag för..? om de ändå inte går in och täcker upp sen?

heisan: Jag tror att hon inte riktigt har kollat upp det, utan bara betalat det som det kostade när de fick åka in akut. Jag känner mig väldigt skyldig då det är min hund som åsamkat både hunden och alla familjemedlemmar stor skada. Min reflex är såklart att betala det jag gjort mig skyldig till. Även om man nu kan bedömma situationen som att vi var överens om att de skulle träffas osv, så är det deras hund som blev biten av min.

Jag ska kolla med henne vilket försäkringsbolag så kanske vi kan lösa det tillsammans. Vill inte ha bråk heller bara för att det gäller pengar! Så onödigt.

Svar på tråden Djurförsäkring, vad gäller?