• annaknin

Är det verkligen bara min son som INTE vill klappa händerna?

Min son är 14 månader (12 korrigerat, han föddes 2 månader för tidigt) och vääägrar klappa händerna! Han har inga problem med något annat, han slår t ex ihop leksaker o s v... Barnsköterskan sa att vill han inte klappa händerna så vill han inte (och tro mig, han VILL INTE, han blir skitskur om man tar tag i hans händer och försöker klappa med dem) så jag vet ju att det inte är något fel på hans utveckling p g a det... han tycker helt enkelt bara inte att det är kul...

Men det känns ju som om ALLA andra ungar där ute tycker det är jätteskoj att klappa händerna?

♡(¯`°?.¸ ღ ♥ Mamma till världens bästa Leon, född 5:e april 2007! ♥ღ ¸.?°´¯)♡
  • Svar på tråden Är det verkligen bara min son som INTE vill klappa händerna?
  • TEDDEN

Men alla barn är inte stöpta i samma form....

Klappar han inte händerna så är det väl inget mer med det?
    Vissa barn kryper inte, vissa barn äter inte ärtor, vissa barn sover bara på rygg.....och andra gör det inte! Det är väl samma sak med att klappa händerna?

• Sencha

Jag tror att vår son var åtminstone 14 månader när han började klappa händerna. Det var inget som intresserade honom. (Annars var han tidig.)

Son född 2004; BF 11 juli
  • annaknin

Nej nej, jag vet ju att det inte är något fel på honom, jag tycker t o m det är roligt att han redan har så stark egen vilja så att han drar åt sig händerna när man försöker hjälpa honom klappa med dem... Han har haft attityd sen födseln, det sa t o m sköterskorna på neonatalen...

Jag är mest nyfiken på om det finns fler barn där ute som inte tycker det är skoj att klappa händerna...

• Melisabeth

Min dotter är drygt 1 år och de jämnåriga som man träffade satt och klappade händer och var "skitglada" åt det - och hon tvärvägrade. Vet inte om hon ens kunde - verkade inte så.
    Dock kunde hon slå ihop klossar.

Sen en dag rätt som det bar så började hon klappa händerna när vi berömde henne - och sedan dess så klappar hon oftast i händerna om man berömmer henne eller om hon spontant själv tycker hon varit duktig

Vi "övade" så till vida att vi sjöng mycket "klappa händerna" - men det var ju också bara en sång av en hel drös, så det var ju inte direkt så att vi nötte in det, utan mer uppmuntrande.

Men alla tycker inte att det är skoj - eller som här då - hon tyckte inte det var skoj.

Tiden går fort när man har roligt...
  • Slipnot1

Det kanske har blivit lite för stor grej? Släpp det är mitt tips...

• S t i n a

Min son hatar det också. Han kan, men han vill verkligen inte :) Ganska häftigt, tycker jag :)

• Inana

Inte vår heller. Inte vill han peka eller vinka heller. :)

• annaknin

Haha, idag klappade han helt plötsligt i händerna! Jag vet inte om han var så medveten om vad han gjorde först för han såg förvånad ut när han såg att jag blev glad och ivrig och klappade händerna tillbaka åt honom. Men då verkar det som om han tyckte det var kul för han fortsatte att klappa händerna då och då under eftermiddagen samtidigt som han tittade på mig och pappa för att få glada reaktioner...

• Vill ha bebbe

Vår son är snart 1 år, han klappar inte i händerna men kan en massa andra roliga saker

• JeanneDArc

Min dotter kan det och det har väl hänt att hon har gjort det, men gångerna är få och hon verkar inte rikgit förstå vad som är så himla roligt med det Hon är 1 år och 8 månader.

Svar på tråden Är det verkligen bara min son som INTE vill klappa händerna?