• RedTopaz

    Hur artar sig utomkvedshavandeskap?

    Jag har fortfarande lite lite ljusbruna/ mellanbruna flytningar efter den korta röda lilla blödningen jag hade på bim -3 (är på bim idag) Jag har också rejält med molvärk/ stickningar till och från. Är det någon som känner igen sig??
    Är lite rädd att det är utomkvedshavandeskap? Hade inte alls så här med första barnet...
    Testade mig idag igen och det visade snabbt plus igen så gravid är jag garanterat iaf.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-14 00:07
    Jag kanske borde poängtera att jag går in i v. 5+0 imorgon så det är mkt tidigt och jag började få ont på bim-7 med en liten blödning på ngr timamr (nidblödning?).
    Fick sedan en miniblödning igen på bim-3, testade positivt och efter det har jag haft som kanske en halv 50-öring med färgad flytning i trosorna i nu 3 dagar.

  • Svar på tråden Hur artar sig utomkvedshavandeskap?
  • Tince

    Jag skulle kollat mig för säkerhetens skull. Jag hade ordentligt med sk mensvärk vid mitt utomkveds. Gick så i två veckor och trodde det var helt normalt iom att jag läst att man kunde ha lite molvärk i början. De fick operera bort min ena äggledare för blödningen var så stor. Vill inte skrämma dig men bättre att vara på den säkra sidan. Hoppas för din skull att det är en vanlig grav!

  • RedTopaz

    Blödde du också??
    Hade du som vanlig mensvärk så att det gjortde ont eller var det mer som ett molande?och hade du ont hela tiden? Hade du mest ont på en sida?

    Jag har svullnat upp jättemycket och går och drar in magen hela tiden på jobbet, jag tror att det helt klart är en bidragande orsak till att det känns så mkt neråt, magmusklerna blir ju rätt trötta. På kvällen känns det inte lika mkt iom att jag sitter rätt stilla och slappnar av.

    Tack för svaret

  • Turran

    Jag oroade mig för utomkvedes eftersom jag hade värk av och till i början (på ena sidan), till skillnad från min första graviditet.

  • Ninnis75

    Om du blöder ska du ta kontakt med vården för undersökning. Utomkvedshavandeskap kan (brukar) orsaka kraftig buksmärta och rikliga blödningar. Går det långt så går äggledaren sönder och du får blod i buken och en bukhinneinflammation det är allvarligt och kan bara åtgärdas med operation.

    Vill inte skrämma upp men du får lite fakta. Mitt råd är att du ska söka vård direkt så vänta inte. Bäst för din egen säkerhet och framtid. Lycka till

  • Ninnis75

    p.s Det måste inte alls vara ett utomkvedshavandeskap. Det kan blöda även under en normal graviditet även om det är ovanligt d.s

  • RedTopaz

    Jag kanske borde poängtera att jag går in i v. 5+0 imorgon så det är mkt tidigt och jag började få ont på bim-7 med en liten blödning på ngr timamr (nidblödning?).
    Fick sedan en miniblödning igen på bim-3, testade positivt och efter det har jag haft som kanske en halv 50-öring med färgad flytning i trosorna i nu 3 dagar.

  • Turran
    RedTopaz skrev 2008-06-13 23:29:00 följande:
    Men det gick bra eller Turran?
    Ja, jag är snart i vecka 20
  • solhem

    Jag har haft ett "ex" för 15 år sedan. Sedan har jag fött en son (1,5 år sedan) och nu är jag gravid igen. Ska på specialultraljud v 8. Då ska de kolla att fostret ligger rätt (ökad risk eftersom jag haft "ex" förut). De väntar helst till v 8 med att kolla för de vill kunna se hjärtat slå samtidigt. Jag har lite molvärk så jag är lite orolig, men å andra sidan hade jag molvärk även förra graviditeten och då var ju allting helt normalt.

    Om du har mycket ont ska du absolut ringa en barnmorska och prata, tycker jag.

  • RedTopaz

    Det är lite lugnare nu i magen (jag tror att det berodde mkt på att jag går och håller in magen på jobbet och magmuskelfästena el liknande gör ont nertill) Jag är så otroligt svullen och vill inte att folka ska se att jag ser "gravid ut" än.

    Flytningarna är nu gula och inte bruna så det går iaf åt rätt håll =)

  • Koocachoo

    Om du går o håller in magen så kan du ju få ont i magen utav det. Är du orolig för något så ring sjukvårdsupplysningen! Dom kan tala om för dig vad du ska göra o vad dom tror att det är.

    Jag är OP för X för ett år sedan. Ägget hade växt fast i äggledaren vilket gjorde att jag hade ont precis över där. Dum som jag var (trodde jag hade en cysta vilket jag har haft flertal tidigare) så käkade jag alvedon o då slutade det göra ont tills alvedonen släppte! För att göra en historia kort...jag visste inte att jag var gravid...fick reda på det dagen innan operationen...kul kul!! Läkaren försökte behålla min äggledare men den gick sönder så fick ta bort den. Hade inga flytningar eller blödde något...hade dock ca 1 liter blod i buken (efter att äggledaren nästan gått sönder). Är nu gravid igen...är i vecka 16.

    Lycka till!

  • christina 81

    Jag blödde länge när jag hade mitt utomkvedshavandeskap, fast inte speciellt mycket. Jag hade en smärta i ena delen av ryggen och där framme typ där äggledaren sitter.
    Jag visste inte ens att jag var gravid förren jag åkte in för min smärta. Jag blev opererad men de lyckades att spara min äggledare. Jag var då i v.7. Jag har fått en dotter efter det och nu är jag gravid igen.
    Det är alltid bättre att kolla en gång för mkt än för lite för utomkvedshavandeskap är farligt om det inte upptäcks.

    Lycka till!!!

  • Tince

    Hej, bättre att kolla upp det än att gå och undra. De kan se redan nu om det är utokveds. Det är också bättre för dig om de hittar det tidigare för då behöver de förhoppningsvis inte ta bort äggledaren.

    Jag blödde inte alls vid mitt utomkveds men hade ständig mensvärk..

  • RedTopaz

    Halloj igen!

    Jag har pratat med min gamla bm samt min gyn och de säger båda att man känner smärta från ett utomkveds tidigast i v.6 samt att det är ovanligt att testa positivt så tidigt om det är ett utomkveds så det är vanlig växtvärk från livmodern jag har och det är troligen inte ett utomkveds.

    Skönt att höra!

    Tack för alla era svar!!! =)

  • Tince

    Jag fick inte ont förrän v 7 men jag testade också positivt väldigt tidigt, v5 jag med..

  • JennaL

    Hej. Hur länge har ni blödigt vid utomkveds, har haft blödningar 35 dagar nu, känns som det inte kommer Sluta snart heller. Fick en cellgift spruta förra veckan. 

Svar på tråden Hur artar sig utomkvedshavandeskap?