• Dadindacity

Vegetarisk men proteinrik mat?

Är det någon som kan tipsa om god vegetarisk mat som ändå är proteinrik (utom quorn som är så himla äckligt)?

Är visserligen inte vegetarian, men vill ändå undvika för mycket kött, för det är ju inte så jättenyttigt. Om sonen fick bestämma själv skulle det bli falukorv två gånger om dagen, sju dagar i veckan, men då lär han ha tarmsjukdomar innan det är dags att börja skolan ens...

• Svar på tråden Vegetarisk men proteinrik mat?
  • Mollan

Mina barn älskar linssoppa! Linser är öht väldigt bra mat att smyga in som vegetariskt alternativt för det är lättsmält och lätt att laga (behöver ej blötläggas), mild smak.

• Linda1976

Quinoa, baljväxter (ärtor/linser), ägg

Fisk och skaldjur är ju spernyttigt och gott. Jag äter det mycket hellre än kött.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Dadindacity

Vi äter rätt mycket fisk, men nu börjar idéerna ta slut när det gäller att variera dom där frysta laxfiléerna

• Linda1976

Haha!! Hoki, räkor, kräftstjärtar - det finns ju hur många fisksorter som helst!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Ilena

Testa att ge sojakorv, tofo (stek lätt och krydda med nåt han gillar), bönbiffar. Tänk bara på att inte ge sojaprodukter mer än 1-2 ggr/vecka till barn. Linser är också toppenbra mat!Om han inte gillar det enbart så gör köttfärssås på hälften köttfärs och hälften linser och minska efterhand köttfärsmängden!

• Ilena

Ska han äta kött så undvik griskött som ju är sämsta köttet. Gör hellre mat med nötfärs, kalvfärs, kalkon, kyckling. Nyttigare!

• Linda1976

nötkött är inte heller så bra - dvs inget rött kött.

Kyckling och fisk är bättre och påfrestar inte miljön alls på samma vis.

• litenlind

Fågel och fisk är ju mycket bättre både för hälsan och för miljön, men det är ju inte vegetariskt. I mina ögon är fisk också kött, det kommer ju från ett djur. Ok det gör mjölk och ägg också men man måste inte döda djuret för att äta det, det är ju inte deras kropp så att säga.

Men om det är nyttigare alternativ till rött kött du är ute efter så är ju fisk och fågel bra.

Annars är baljväxter himla bra om du vill ha det rent vegetariskt. Finns väldigt goda vegetariska biffar och annat som inte består av quorn också.

• Dadindacity

Kyckling och fisk blir det säkert minst fyra dagar i veckan ändå, men räkor och kräftor brukar jag inte tänka på så ofta. Och så ska jag se till att testa linser också.

Tack för tipsen alla!

Svar på tråden Vegetarisk men proteinrik mat?