• mamma till tre busungar

Trång förhud? Tvååring

Jag funderar på om min 2,5-åring har trång förhud. Jag vet att förhuden inte går att dra tillbaka på så små barn och jag har självklart inte försökt. Men hur är det egentligen ska inte ollonet synas alls? Inte ens toppen. Man ser inget av hans ollon, bara hud och "kisshålet" eller vad man ska kalla det är pyttelitet. jag skule inte vara bekymrad om det inte vore för att han haft balanit (förhudsinflammation) vid två tillfällen. Hur ser era tvååringar ut på den fronten? Ska de verkligen vara så trånga att ollonet inte syns alls?

• Svar på tråden Trång förhud? Tvååring
  • Pinocio

Jag minns inte hur det var med min son, men kommer att kolla/göra en kontroll på snoppen på din son... vid 3 eller 4 års ålder. Då hade min son trång förhud och vi skulle hålla på att smörja och tänja... men sedan kom det i glömska och för 1 år sedan fick min son omskäras pga stora problem (är 17 nu).

så be de kolla om du är orolig... och gör något åt det i tid i så fall!

• Pinocio

alltså de gör det på bvc kontroll, vilket jag glömde skriva!

• Fru annmi

Hör efter på Bvc,min son gjorde sin Op då han var runt 4-5 år tror ja' & inga som helst problem efteråt!

Inte alls säkert att din son ens har för trång ju...

Ok.... tack för svaret. Man kollar alltså detta på alla barn? Jag bad husläkaren kolla när vi var där men Theodor var inte direkt samarbetsvillig och läkaren ville inte forceera. Av det han såg tyckte han att det såg ut som han var av den trängre varianten men nog inget onormalt. Men han är ju inte barnläkare....

• Fru annmi

Just dé...
    På min son vart det rött & tråångt,den fastnade & ville inte komma tillbaka

• Fru annmi
    mamma till tre busungar skrev 2008-06-13 21:43:03 följande:
    Ok.... tack för svaret. Man kollar alltså detta på alla barn? Jag bad husläkaren kolla när vi var där men Theodor var inte direkt samarbetsvillig och läkaren ville inte forceera. Av det han såg tyckte han att det såg ut som han var av den trängre varianten men nog inget onormalt. Men han är ju inte barnläkare....
    Ja,det ska kollas!

Men hur såg din son ut när han var fyra-fem och de opererade honom? Ska de kunna dra tillbaka förhuden i den åldern? Innebär operationen omskärelse?

• Kya

kollas det inte redan på förlossningen? jag har hört nånting sånt, men vet inte om det stämmer?

• Fru annmi
    mamma till tre busungar skrev 2008-06-13 21:44:32 följande:
    Men hur såg din son ut när han var fyra-fem och de opererade honom? Ska de kunna dra tillbaka förhuden i den åldern? Innebär operationen omskärelse?
    Dé såg ju detta tidigare,men man väntar mé Op ifall det rättar sig till...
    Nej! Det är inte Omskärelse utan de gör ett knappt märkbart liitet snitt i förh så den blir aningen större!
  • Kazeer
    mamma till tre busungar skrev 2008-06-13 21:44:32 följande:
    Jag vet inte om operationen alltid innebär omskärelse, men min bror omskars när han var 16, precis som Pinocios son.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
Svar på tråden Trång förhud? Tvååring