• Madddde

Körtelfeber...?

En liten fundering...
    Jag är hos min syster på besök nu och igår insjuknade hennes sambo i körtelfeber. Hur stor är risken att man blir smittad om man inte är i närkontakt med honom.
    Det kallas ju ändå för "kyss sjukan".
    Jag borde ju inte bli sjuk eftersom att de bara smittas så...
    Nån som har andra uppfattningar?

• Svar på tråden Körtelfeber...?
  • MamaKajsa

jag håller med dig...håll dig borta från hans saliv

• Madddde
    MamaKajsa skrev 2008-06-13 22:31:53 följande:
    jag håller med dig...håll dig borta från hans saliv
    Haha jaaa ingen risk att ja kommer nära det:) Haha!
    Men ja är också rädd att bli smittad för jag har blivit moster och hon är nu 2 månader och innan han insjuknade pussade han på henne och även jag gjorde det, tänkte om de smittar så också?
    men ja läste att man behövde upprepad närkontakt för att man ska bli smittad.
    Men nu har han slutat pussa på henne, å de är ju bra :) Hehe!
  • Melwin och Freyas Mama

Kyss sjukan är ingenting att leka med säger jag bara. värsta jag varit med om...
    Men håll dig undan bara, eller be honom hålla sig undan :P

• Madddde

Melwin och Freyas Mama skrev 2008-06-13 22:36:10 följande:

Kyss sjukan är ingenting att leka med säger jag bara. värsta jag varit med om...Men håll dig undan bara, eller be honom hålla sig undan :P
    Ja jag har hört att de ska vara för jävligt... Systers sambo fick vi skicka in med ambulans till sjukan igår för han hade såååååå ont i magen så ja trodde han skulle dö. Usch de va hemskt! :(
    Nej usch nej, ja vägrar bli sjuk! Hehe!
    Tur att de inte är luft buret. Både mina halv bröder har haft de å ja klarade mig då så... peppa peppa! :)
  • Llimen

vill int göra dig deppig men... både jag och min sambo hade körtelfeber i höstas, samtidigt. och ingen av oss hade kysst någon annan eller haft någon annan nära kontakt inte ens träffat någon som hade körtelfeber. så jag tror att det kan smittas ändå. annars vet jag inte hur vi fick det.

hade dock en ganska lindrig variant, det finns sådana också även om jag var grymt trött väldigt länge efteråt.

• Llimen

googlade lite:

"Hur får man körtelfeber?

Körtelfeber får man genom att smittas med Epstein-Barr-virus. Detta finns i saliv och urin hos den smittade. Sjukdomen kan överföras exempelvis från en person till en annan genom en kyss, varför sjukdomen populärt kallats kyssjukan

Smittan kan också ske indirekt via luftburna droppar. Från det att man är smittad går det 30-90 dagar innan symptomen börjar att visa sig. En stor del av de smittade i synnerhet små barn får inga symptom alls." -net doktor

• Madddde
    Llimen skrev 2008-06-14 04:36:48 följande:
    vill int göra dig deppig men... både jag och min sambo hade körtelfeber i höstas, samtidigt. och ingen av oss hade kysst någon annan eller haft någon annan nära kontakt inte ens träffat någon som hade körtelfeber. så jag tror att det kan smittas ändå. annars vet jag inte hur vi fick det.hade dock en ganska lindrig variant, det finns sådana också även om jag var grymt trött väldigt länge efteråt.
    Ja man kan ha blivit smittad utav det som barn, alla har det i kroppen tydligen men de bryter inte ut på alla. Så man kan bli smittad å få det senare!
Svar på tråden Körtelfeber...?