Jag har bara haft hanhundar, men det är alltid jag som bestämmer var de får kissa. Jag tillåter inte varenda stolpe och gathörn, mycket pga att jag då förstärker mitt ledarskap och min egen dominans med små enkla medel. Allra helst skulle ju jag som "flockledare" kissa först på alla ställena, men det känns mindre lockande
Jag tror dock inte kastrering hjälper. Min nuvarande är chipkastrerad och det är ändå mycket skvättande. Det är ett invant beteende som sitter i ryggmärgen på många hundar sedan de är små. En del skvätter mer, en del skvätter mindre. Andra kissar en gång och är sedan klara.
Det finns heller inga garantier för att tikar är "skvättfria" då även de kan sätta sig på många olika ställen. Särskilt vanligt vid löp, men finns tikar som dessutom är värre än skvätthanar utanför löpet.
Naturligtvis finns det risker med kastrering (ring och prata med en veterinär du litar på så får du rätt information), men jag tillhör den lilla skara som tycker att alla hundar som inte ska brukas i avel ska knipsas. Det är inget man gör "i onödan" då man faktiskt hjälper hunden att bli mer harmonisk. Den kommer med största sannolikhet ha lättare vid löp, vid möten med andra hundar, lättare att föra vid träning, etc. Man gör hunden en tjänst.