• gkdr

Kastrering av hanhund

Jag funderar på att skaffa en hanhund som jag har tittat på men vet inte om jag vill ha det för att de hanhundar jag träffat ska kissa på varenda stolpe och föremål den ser när man är ute ohc går med dem. De verkar inte nöja sig med att kissa en eller två gånger. Funderar på om det kanske blir bättre om man kastrerar hunden. Är det någon här som har erfarenhet av att kastrera sin hund. Har ni märkt någon skillnad?

• Svar på tråden Kastrering av hanhund
  • mama mellitus

visst hanar har en tedendens till att vilja skvätta överallt,det tillåter inte jag.När vi går på promenad,får han första kissa första skvätten,sen gå fot i ett par meter,sen likadant igen.Kastrering skall endast ske pga medicinska skäl.Min hane är sk översexuell,funderar på att chipkastrera honom.alldeles för många som kastrerar helt i onödan...

• JECJ
    gkdr skrev 2008-06-14 09:04:45 följande:
    Jag funderar på att skaffa en hanhund som jag har tittat på men vet inte om jag vill ha det för att de hanhundar jag träffat ska kissa på varenda stolpe och föremål den ser när man är ute ohc går med dem. De verkar inte nöja sig med att kissa en eller två gånger. Funderar på om det kanske blir bättre om man kastrerar hunden. Är det någon här som har erfarenhet av att kastrera sin hund. Har ni märkt någon skillnad?
    Att kastrera innebär många risker. Bland annat kan din hund bli inkontinent och då kissa inne en massa. Så att din hund kissar på stolpar känns inte som en anledning värd risken
  • mammmaanna

Min hane är kastrerad och det är det bästa jag gjort. Han mår mycket bättre mentalt nu när sex driften är borta och han kan umgås med andra hanar utan att det blir några maktkamper. Om du någon gång tittat på Mannen som talar med hundar anser han att mna SKA kastrera hanar som inte ska användas till avel. Har kasterat alla hanar jag haft och en pga av att han kissade inne(han markerad revir), detta upphörde helt efter ingreppet.
    Min hund är en lycklig kastrerad hund

• Pikaur

Jag har bara haft hanhundar, men det är alltid jag som bestämmer var de får kissa. Jag tillåter inte varenda stolpe och gathörn, mycket pga att jag då förstärker mitt ledarskap och min egen dominans med små enkla medel. Allra helst skulle ju jag som "flockledare" kissa först på alla ställena, men det känns mindre lockande

Jag tror dock inte kastrering hjälper. Min nuvarande är chipkastrerad och det är ändå mycket skvättande. Det är ett invant beteende som sitter i ryggmärgen på många hundar sedan de är små. En del skvätter mer, en del skvätter mindre. Andra kissar en gång och är sedan klara.

Det finns heller inga garantier för att tikar är "skvättfria" då även de kan sätta sig på många olika ställen. Särskilt vanligt vid löp, men finns tikar som dessutom är värre än skvätthanar utanför löpet.

Naturligtvis finns det risker med kastrering (ring och prata med en veterinär du litar på så får du rätt information), men jag tillhör den lilla skara som tycker att alla hundar som inte ska brukas i avel ska knipsas. Det är inget man gör "i onödan" då man faktiskt hjälper hunden att bli mer harmonisk. Den kommer med största sannolikhet ha lättare vid löp, vid möten med andra hundar, lättare att föra vid träning, etc. Man gör hunden en tjänst.

• Ayya

Jag hör till den lilla skara som kastrerat min hund "helt i onödan".

Det har hjälpt oss att få ner stressnivån och han är mer hanterbar. Tycker kastrering borde bli mer vanligt i Sverige. Självklart är det alltid en risk med ett ingrepp men jag tycker ändå fler borde göra det.

Det där med pinkandet hos hanhundar, det blir vad man tillåter dom att göra och tikar kan vara minst lika skvättiga.

Lycka till med beslutet!

• MajaLinnéa

Min kastrerade hanhund skvätter lika mycket nu som innan han blev kastrerad.

• Anemia

Kastrerade min hanhund utan sk "medicinska själ"- både jag och vetrinären som gjorde det tycker att det skälet är bullshit rent utsagt. (jag har kasterat alla mina hankatter med)
    Hunden ska inte gå i avel. blivit lättare att hanskas med och slipper må dåligt och bli kåt och frusterad så fort det är en löp tik i närheten.
    Kanske skvätter han lite minder- men det är du som bestämmer över "skvättandet". Det är en revir makering ifrån hanhunden.
    Att hanhundar skulle bli inkontinenta har jag aldrig hör talas om- låter som en sköna. Du knipsar ju bort hundens bollar- och en vetrinär är inte på urinsfinktern alls.

Om du är orolig för en permanent kastrering- prova en chip kastrering först!

• Ayya

Det stämmer att hanhundar kan bli inkontinenta av kastrering pga hormoner. Men enligt min veterinär var det väldigt sällsynt och det gick att åtgärda medicinskt.

• JECJ

Min hund är oxå kastrerad, mkt pga av att vi bodde i ett område med en MASSA tikar.
    Jag har inget emot kastrering men jag anser att man måste väga nackdelar o fördelar noga.
    Det KAN gå illa!
    har hunden problem med mentalitet, tikar osv så kan man ta risken, men är hunden trevlig och harmonisk så skulle jag aldrig tagit den (om än lilla) risken

• Rottis77

Varför ska man bara kastrera hanhundar pga medicinska skäl??????

Risken för inkontinens är ca 4 % och skulle det ske kan man lätt behandla det med tabletter.

Har både en kastrerad hane och en kastrerad tik, hanen kissar lika mycket fortfarande medans tiken markerar MYCKET mer än innan hon kastrerades.

• LittleMe

Kastrera mera säger jag.. En hund som inte ska avlas på, varför ska den ha "kulorna" kvar, till ingen nytta? Den slipper massa olika sjukdomar (cancer tex), den slipper bli störd och stressad på löptikar, den kan dessutom umgås med löptikar, ev. lugnar sig lite och bryr sig mindre om revir..

• LittleMe

Kastrera mera säger jag.. En hund som inte ska avlas på, varför ska den ha "kulorna" kvar, till ingen nytta? Den slipper massa olika sjukdomar (cancer tex), den slipper bli störd och stressad på löptikar, den kan dessutom umgås med löptikar, ev. lugnar sig lite och bryr sig mindre om revir..

Svar på tråden Kastrering av hanhund