• Fille Fjonkan

Någon som lagt in våtmatta i badrum? Pris?

Vi har ett vattenskadat badrum sedan en vecka tillbaka. Eller ja, det är så länge vi har vetat om det i alla fall.

Det var apfult, så jag är närmast lättad att vi måste ta tag i det direkt nu. Eftersom vi bor i trähus tänker vi lägga in våtrumsmatta på golvet. Väggarna är vi ännu inte säkra på hur vi ska göra med. Jag vill ha våtrumsskiva, men vet ännu inte om försäkringsbolaget tycker de är ok.

Hur som helst. Rummet är ungefär 4 m2 litet. Någon som vet ungefär vad det kan kosta att lägga in våtrumsmatta där? Om vi gör förarbete med skivor och fall och sådant själva först? Eller om vi lejer allt?

Vi räknar intemed några stora summor från försäkringsbolaget eftersom badrummet är 25 år gammalt och uppenbart felbyggt. De hade häftat upp våtmattan på väggen precis i höjd med skarven mot kaklet...

• Svar på tråden Någon som lagt in våtmatta i badrum? Pris?
  • Maria40

Vi har lagt in våtrumsmatta + våtrumsvägg i vårt badrum, större än ert, 7-8 kvm. För det betalade vi 15 tkr, med jobb, material (och kvitto). Det var ett år sedan.

Vi hade dock ingen vattenskada, utan den tapeten som var på väggen var så vansinnigt ful och ofräsch.

• Fille Fjonkan

Tack för ditt svar! Det låter som ett bra pris. Hoppas vi kan hamna någonstans kring den summan också för både golv och väggar. Det vore utmärkt!

Ser fram emot ett fräscht duschrum. Vårt var verkligen s**tfult och ofräscht och tydligen även mögligt bakom den fula ytan *urk*

• Maria40

Det som riskerar kosta för er är ju beroende på hur mycket skadat vägg/golv är, hur mycket måste bytas ut.

Vi slapp ju också "grundarbetet" eftersom det som fanns inte var något fel på - bara sååååå fuuuult!

Ooops kom på nu, jag skrev fel om prisuppgiften. Vi bytte ju aldrig mattan, bara väggarna. Så, det var enbart väggarna som kostade 15 tkr. Mattan var det inget fel på. Sorry.

Vårt hus är 1,5 år gammalt så de var inte gamla.

• Fille Fjonkan

Oki. Ja, vi vet ännu inte hur skadat det är bakom de mögliga spånskivorna. Försäkringsbolaget ville att vi ska låta dem sitta kvar tills besiktningsmannen varit här. Om vi får ersättning för skadan så lär den främst gå till ev skador i väggar och golv. Därför är jag intresserad av att höra ungefär vad det kan kosta att lägga ny våtmatta. Vi hade ju egntligen inte planerat att renovera detta rum riktigt än.

Någon annan som lagt in våtrumsmatta?

• Fille Fjonkan

Ingen som lagt in en våtrumsmatta?

• AnnelieL

Vi har fått ett prisförslag på ca 14000 kr för inläggning av matta (inklusive matta) i ett badrum på 7 m2. Takhöjd 2,40 m.

• mimmi006

Vi ska låta lägga in en matta i vårt badrum som är ca 9 kvm och har fått en offert på 9000. Jag trodde att de var ganska dyra, men här verkar det ju vara ett toppenpris! Då ingår flytspackling (nytt underlag), matta och inläggning. Mattan är nog ganska dyr om man jämför, men det är ju inget mot att köpa klinkers...

• Fille Fjonkan

Tack för era svar! De ger i alla fall ett hum om vad det kanske kan komma att kosta för oss.

Oh, vad härligt det ska bli när det är klart! Ett fräscht badrum var det länge sedan jag hade. Och ett fräscht badrum där jag själv fått välja precis hur det ska se ut - det har jag aldrig haft. Längtar!

• mimmi006

Det är faktiskt jättekul! Inget ont som inte har nåt gott med sig, för att dra en gammal klyscha! Det svåra var att hitta en snygg våtrumsmatta, utbudet är inte så stort eller modernt...
    Fille Fjonkan skrev 2008-06-15 20:10:49 följande:

Tack för era svar! De ger i alla fall ett hum om vad det kanske kan komma att kosta för oss.Oh, vad härligt det ska bli när det är klart! Ett fräscht badrum var det länge sedan jag hade. Och ett fräscht badrum där jag själv fått välja precis hur det ska se ut - det har jag aldrig haft. Längtar!
  • Fille Fjonkan
    mimmi006 skrev 2008-06-15 20:40:50 följande:
    Det är faktiskt jättekul! Inget ont som inte har nåt gott med sig, för att dra en gammal klyscha! Det svåra var att hitta en snygg våtrumsmatta, utbudet är inte så stort eller modernt...Fille Fjonkan skrev 2008-06-15 20:10:49 följande:
    Jag vet! Riktigt svårt är det! Jag har lite extra problem också för vi tänker behålla det bruna porslin som finns där idag Och den enda färg jag tycker passar då är vitt. Men hur kul är det med en vit våtmatta...

Jag har hittat en favorit nu, som går i vitt, grått och lite beige. Ser ut som små stenar. Har inte vågat visa den för maken än...

Jag hoppas få höra från försäkringsbolaget att våtrumsskivor är ok, så då kan vi i alla fall få lite fina fejkkakelväggar Om jag måste välja våtmatta till väggarna också blir det nog omöjligt att hitta något jag gillar. Då måste vi nog allra minst byta ut porslinet och det vill jag inte. Jag tycker de bruna är rätt coola även om de är svåra att matcha.
Svar på tråden Någon som lagt in våtmatta i badrum? Pris?