Övervakat umgänge- men var börjar och slutar egentligen mina åtaganden ?
Pappan till min dotter har tilldömts bevakat umgänge och socialen ska tillsätta en kontaktperson. Eftersom jag har flera års dålig erfarenhet av såväl pappans strulande som socialtjänstens inkompetens, så funderar jag nu över var mitt ansvar egentligen börjar och slutar. Umgänget ska ju vara till för att min dotter ska få träffa sin pappa och det är ju han som drivit igenom det. Hovrätten har egentligen inte gett andra direktiv än att jag ska lämna mitt barn till kontaktperson som utses av soc, att umgänget ska ske mellan 12 och 16 varannan lördag samt att jag kommer att få böta om jag inte lämnar mitt barn till kontaktperson, vilket är något ironiskt eftersom pappan krånglat med umgänget i nästan 6 år. Nåväl. Pappan var tidigare misstänkt för övergrepp på vår dotter vilket anmäldes av fsk och soc gjorde mitt liv till ett helvete genom att inte ta saken på allvar. Man tillsatte också då en kontaktperon, men meddelade inte mej detta i god tid före umgänget- jag hann resa bort. (Soc skickade ett brev som kom fram 2 timmar EFTER mötet med kontaktpersonen skulle hållas). Så nu undrar jag- jag vill ha ett juridiskt avtal mellan mej, pappan och socialtjänsten. Av det avtalet ska tydligt framgå vad som gäller. Jag är medveten om att pappan drivit igenom umgänget bara för att kunna ta upp vår tid i onödan. Jag vill ha ekonomisk ersättning om jag tvingas lägga ner tid på detta, om pappan inte kommer och om det hindrar mej fån att arbeta. Min dotter bör också kompenseras om han strular. Är det någon som känner till något om ett sådant avtal ?