• Zimmone

Övervakat umgänge- men var börjar och slutar egentligen mina åtaganden ?

Pappan till min dotter har tilldömts bevakat umgänge och socialen ska tillsätta en kontaktperson. Eftersom jag har flera års dålig erfarenhet av såväl pappans strulande som socialtjänstens inkompetens, så funderar jag nu över var mitt ansvar egentligen börjar och slutar. Umgänget ska ju vara till för att min dotter ska få träffa sin pappa och det är ju han som drivit igenom det. Hovrätten har egentligen inte gett andra direktiv än att jag ska lämna mitt barn till kontaktperson som utses av soc, att umgänget ska ske mellan 12 och 16 varannan lördag samt att jag kommer att få böta om jag inte lämnar mitt barn till kontaktperson, vilket är något ironiskt eftersom pappan krånglat med umgänget i nästan 6 år. Nåväl. Pappan var tidigare misstänkt för övergrepp på vår dotter vilket anmäldes av fsk och soc gjorde mitt liv till ett helvete genom att inte ta saken på allvar. Man tillsatte också då en kontaktperon, men meddelade inte mej detta i god tid före umgänget- jag hann resa bort. (Soc skickade ett brev som kom fram 2 timmar EFTER mötet med kontaktpersonen skulle hållas). Så nu undrar jag- jag vill ha ett juridiskt avtal mellan mej, pappan och socialtjänsten. Av det avtalet ska tydligt framgå vad som gäller. Jag är medveten om att pappan drivit igenom umgänget bara för att kunna ta upp vår tid i onödan. Jag vill ha ekonomisk ersättning om jag tvingas lägga ner tid på detta, om pappan inte kommer och om det hindrar mej fån att arbeta. Min dotter bör också kompenseras om han strular. Är det någon som känner till något om ett sådant avtal ?

• Svar på tråden Övervakat umgänge- men var börjar och slutar egentligen mina åtaganden ?
  • Anonym (Carpe diem)

Sådana avtal existerar inte...
    Att hitta kontaktperson som skolar in sig med barnet är socialtjänstens ansvar. Ditt ansvar är att medverka i det... umgängets omfattning har hovrätten fastställt och pappan skall göra det bästa av den tid han har barnet hos sig...

• Zimmone
    Svar på #1
    Då är det väl hög tid att någon ser till att ett sådant kommer till stånd. Eftersom pappan själv krävt umgänge, borde det ju inte vara något problem för honom att godkänna ett sådant avtal...
  • Trikarn

Absolut att du ska kontakta en advokat och göra ett sådant avtal med barnens far. Skulle mina barns far komm aoch kräva saker och jag få böta om jag + barn ej dök upp, då skulle jag se till att det gällde åt andra hållet oxå..

• Anonym (Carpe diem)
    Svar på #2
    "Jag vill ha ekonomisk ersättning om jag tvingas lägga ner tid på detta,"
    - det är klart att man får lägga ner tid på sådant som har med barnet att göra - utan ersättning!

"om pappan inte kommer"
    - så kommer det ju att drabba honom och du drabbas ju inte av vite då...

"om det hindrar mej från att arbeta."
    - ja det gör ju mycket som har med barn att göra och som är viktigt för deras mående. Men du kan väl be att tiden förläggs till kvällar och helger? Det brukar ju inte vara helt omöjligt att komma överens med en kontaktperson...

"Min dotter bör också kompenseras om han strular."
    - Ekonomiskt (= skadestånd?), menar du?

Det finns ingen rättslig grund för att kräva ersättning eller vite av en pappa som uteblir vid umgänge...

Och det vite som du kan bli dömd till tillfaller ju inte honom utan "det allmänna" ...
  • Trikarn

alltså, vaddå bara drabba honom??

om ha ej dyker upp
    1 .trösta barnen
    2. sjuskriva sig från jobbet? samt risker sitt jobb om man har vik eller dyl
    3. hitta på saker med barnen ( som ev kostar)
    4. inköpa mat om man ej planerat in det, ( ex min son kräver specialkost)

Alltså, jag tycker att det ska vara lika, om han skulle ringa samma morgon, kvällen innan eller likn o säga - näääö jag kommer inte imorgon...sk aut med polarna eller ngt annat..
    för att sedan hota o kräva skadestånd om mammam ringer o gör det samma??

kanske ska påpeka att jag inte sitter i denna sittsen själv..

• Zimmone
    Svar på #4
    Kanske ska beskriva bakgrunden lite mer; det här handlar om en pappa som under sex års tid släpat mej inför rätta med krav på umgänge. Vi har knappt hunnit ut ur rättsalen förrän han uppgett olika skäl till varför han inte kan delta i umgänget; ska ut och dricka öl med kompisar, ska praktisera eller gud vet vad. Han har dessutom på alla sätt och vis satt käppar i hjulen för mej vilket lett till att min ekonomi totalraserats. Till dom saker han gjort är att under tre års tid ta ut föräldrapenning han ej haft rätt till- av det enkla skäl att han inte varit med vår dotter. Naturligtvis kan man tycka att det är ännu värre att han dessutom förgripit sig på henne- och av den orsaken är jag glad över att umgänget fungerat så daligt. Vår tid tid, vår hälsa, mitt barns väl och ve- allt ska tydligen offras för hans skull. Men nu har det gått så längt att vi ovanpå allt annat riskerar att förlora vår bostad- och jag har fått klart för mej att det i stort sett är hans mål- om vi hamnar på gatan misstänker jag att min dotter flyttas över till honom.
    Precis detta har nämligen hänt andra ensamstående. Alltså måste jag hitta ett sätt som effektivt- och på laglig väg- stoppar hans missbruk av våra liv. Han har inget seriöst intresse av vår dotter. han har nyligen blivit utslängd av den fru han raggade upp och ifte sig med i samma veva som han blev anklagad för övergrepp på vår dotter. Hon har berättat att han misshandlat henne dessutom.
    Den här mannen är sociopat/psykopat. Jag har en bra advokat, så jag hoppas vi kan driva igenom detta. Kanske kan det då också hjälpa andra i samma sits. Det finns ju ingen logik i att han ska kunna hålla på och dribbla med oss på det här viset- år ut och år in...
  • Anonym (kram)

Känner med er! Har varit i ungefär samma sits själv för ett par år sen....

Han begick övergrepp på vår äldsta dotter, sen drog han mig inför rätta för att jag vägrade umgänge (som jag blivit tillsagd av polis och soc. att göra). Det kostade mig ca 20 000 kr, bara i advokatskostnader, har inte ens räknat inkomstbortfall för BUP, tingsrätt, samtal på soc,resor till och från dessa ställen osv.osv. Inget av detta behövde han göra(mer än tingsrätten då...)

Han vägrade skriva på flyttanmälan när vi skulle flytta NÄRMARE dagis så jag blev av med unde3rhåll och bostadsbidrag tills skatteverket gjort en utredning på var barnen bor ...
    Han ljög och stod i för att göra allt så djävligt som möjligt för mig...
    Det slutade med att soc en dag talade in på min tel.svarare att de fått besked om att han gett upp allt, inte ville träffa barnen alls mer, redan hade meddelat sin advokat och lämnat in papper till tingsrätten. Jag fick utan omsvep egen vårdnad, han ville inte ha gemensam längre som han kämpat så för, lugnet
    infann sig till slut....

ringde min advokat som var helt chockad och sa att han aldrig tidigare haft ett fall som avslutats såhär :-O !!

Det framkom sen att han gjort nåt mot sin nya sambo eller hennes son trist men det blev räddningen för oss... Ville inte stjäla din tråd men lyckades visst med det, förlåt...

Vad jag skulle sagt är att det finns inte mycket hjälp för utsatta barn och den förä'lder som kämpar FÖR barnet men en väldans massa regler och lagar till förövarens fördel.. Och de måste offren rätta sig efter annars blir det vite och ev. fråntagen vårdnad....Rättslöshetens Sverige fick jag uppleva på nära håll så jag vet hur frustrerad du är nu.....

Stora styrkekramar till dig och tummar som hålls för att ni ska få lugn och ro...

Svar på tråden Övervakat umgänge- men var börjar och slutar egentligen mina åtaganden ?