• FruNaftra

Volvo V50 flexifuel, hur är den som familjebil?

Jag är sååå sugen på en Volvo V50 flexifuel. Så skön att köra, rymlig. En perfekt bil att ha när familjen växer tror jag.

Är det någon här som har erfarenhet av en sådan? Eller finns det någon annan Volvo (miljöbil) ni föredrar för V50, och i sådana fall varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-15 19:48
    Nääää alltså nu blir jag osäker. Med tanke på pengarna man får hosta upp så kan jag inte direkt påstå att den var så fantastisk att köra. Storleken var OK för oss men det var något som fattades......

Får se vart man landar i slutändan. Ge mig gärna tips om andra modeller. Behöver inte vara Volvo, så länge det inte är Renault ;)

• Svar på tråden Volvo V50 flexifuel, hur är den som familjebil?
  • Bakeapple

Jag kör v70 hemma med familjen och v50 på jobbet och jag upplever v50 som väldigt trång de gånger man ska ha barnen med sig. Det är smalt i baksätet, så det är svårt att få in bältesstolarna, de är liksom för breda för att riktigt passa till säkerhetsbältet (har aktas bälteskudde+ bältesstol). Jag har aldrig haft någon vagn eller värre packning i v50, men som sagt, baksätet upplevs som väldigt trångt!

• FruNaftra

Håller med om att den kan upplevas som trång i baksätet så när man får flera barn kanske det är dax att byta till V70 eller motsvarande (en stor kombi va?). Men just nu har vi inga barn och bilen fungerar väl bra så länge man bara har ett barn kanske?

V70 är väl större och därmed dyrare och drar mer soppa?

Bakeapple skrev 2008-06-14 15:41:37 följande:
    Jag kör v70 hemma med familjen och v50 på jobbet och jag upplever v50 som väldigt trång de gånger man ska ha barnen med sig. Det är smalt i baksätet, så det är svårt att få in bältesstolarna, de är liksom för breda för att riktigt passa till säkerhetsbältet (har aktas bälteskudde+ bältesstol). Jag har aldrig haft någon vagn eller värre packning i v50, men som sagt, baksätet upplevs som väldigt trångt!
  • Bakeapple

Så länge man bara har ett barn kan man ju välja att ha bilstolen fram (och koppla ur airbagen) och låta en vuxen sitta bak.

v70 är ju större och alldeles säkerligen dyrare i drift (inte helt insatt där) och den är ju dyrare i inköp också. Vi håller på att fundera lite på en v50 som andra bil till maken, men då kommer inga barn att åka med honom.

• FruNaftra

Tack för infon. I morgon sticker jag iväg och provkör en V50. Det ska bli spännande =)

Så ni är en Volvofamilj alltså? Är det bara en vanesak eller finns det en anledning till varför ni väljer Volvo före andra märken?

Bakeapple skrev 2008-06-14 16:25:34 följande:
    Så länge man bara har ett barn kan man ju välja att ha bilstolen fram (och koppla ur airbagen) och låta en vuxen sitta bak.v70 är ju större och alldeles säkerligen dyrare i drift (inte helt insatt där) och den är ju dyrare i inköp också. Vi håller på att fundera lite på en v50 som andra bil till maken, men då kommer inga barn att åka med honom.
  • Bakeapple

Det är nog mest en vanesak.... Hela min släkt har alltid kört volvo.... Vi är inne på vår tredje v70 nu och har varit grymt nöjda med alla 3. Den känns dock som lite stor för en andrabil...
    Har haft en citroën och en Mazda också, men har inte gillat någon av dem

• FruNaftra

Förstår vad du menar. Vi har en Renault Megane Kombi och är GRYMT trött på den. Har vacklat mellan SAAB 95 eller Volvo V50 och nu känns det som att det kommer bli en Volvo V50 flexifuel. Helst 2 år och inte mer än 4000 mil på nacken. Trist bara att i princip alla V50 är silvermetallic....suck...

V70 känns ju som ett bra alternativ när/om man får fler barn. Den dagen, det beslutet ;)

Bakeapple skrev 2008-06-14 16:39:13 följande:
    Det är nog mest en vanesak.... Hela min släkt har alltid kört volvo.... Vi är inne på vår tredje v70 nu och har varit grymt nöjda med alla 3. Den känns dock som lite stor för en andrabil...Har haft en citroën och en Mazda också, men har inte gillat någon av dem
  • Avon2

Rymlig..?

Möjligtvis om man går ifrån en Toyota Aygo, jämfört en vanlig Volvo så är V50 duktigt trång..

• FruNaftra

Beror kanske vad man jämför med ;)

Förstår resonemanget dock och har bestämt att det går mer mot V70 när man får fler barn

Avon2 skrev 2008-06-15 08:57:22 följande:
    Rymlig..?Möjligtvis om man går ifrån en Toyota Aygo, jämfört en vanlig Volvo så är V50 duktigt trång..
  • Fru Indosaurie

vid 2 barn känns v50 definitivt för trång tycker jag, fast det beror väl på vad man brukar använda bilen till..
    Vi ska nog köpa en saab 9-5 biopower nu när nr 2 kommer.

Opinions are like assholes. Everybody has one. www.nakenfis.se
  • FruNaftra

SAAB lär det bli med nr 2 men tills dess har jag inte tillräckligt med ursäkter för att köpa en ;) (attans!!)

Fru Indosaurie skrev 2008-06-15 19:51:59 följande:

vid 2 barn känns v50 definitivt för trång tycker jag, fast det beror väl på vad man brukar använda bilen till.. Vi ska nog köpa en saab 9-5 biopower nu när nr 2 kommer.
Svar på tråden Volvo V50 flexifuel, hur är den som familjebil?