• AstraTrillian

Furubord behöver styling- ska man vitbetsa, lasera eller vitolja. Och vad 17 är skillnaden?

Har ett gammalt furubord som jag vill behålla med fixa till lite. Vill ha en "vitaktig" yta och att träts struktur ska lysa igenom men har ingen aning om hur och vad jag ska göra

Har googlat massor men inte blivit klokare. Det står mest om golv och tak men ett bord är det annan belastning på. Någon här som kan hjälpa?

• Svar på tråden Furubord behöver styling- ska man vitbetsa, lasera eller vitolja. Och vad 17 är skillnaden?
  • AstraTrillian
    FrökenR skrev 2008-06-14 17:06:01 följande:
    Färgbutiken kanske!?
    Jadå Hade stängt när jag kom dit. Tänkte att det vimlar av "renoverare" och fixare här
  • ugglan

Lasera är väl det man brukar göra när man vill att träet ska lysa igenom. Jag har laserat en skänk en gång bara så jag är ingen expert eller så.. Tyckte dock att det blev en ganska matt yta som inte stod emot kladd å sånt så bra.. men jädrans snyggt blev det. Eftersom det gäller ett matbord kanske du måste lacka också..

• Lingi

Jag tror inte det går jättebra, furu ändrar färgen mycket som det åldras.

Bets och betsa:
    Bets tränger in i träet, så det absolut får inte finnas kvar lack (eller lim).

Bets finns vattenbaserad, alkoholbaserad, oljig (det har jag inte provat) och lackbets, det jag har lyktar som pyton alltså man blir yr om man gör inomhus. Det kanske finns fler, vet ej.

Vattenbaserad bets: Måla först med vatten, slipa bort fibrer som reste sig, betsa sen, slipa lite betsa igen. Lacka eller olja eller vaxa ytan om du använt vattenbaserad.
    Alkoholbaserad behövs lack som stänger in betset.
    Lackbaserad är med lack
    Oljiga-fettbaserad har jag inga erfarenhet.

Lasyr:

Lasyr sitter på ytan och täcker över inte allt men en hel del, blir mer som målad yta med träets struktur.

Vitt är ganska omöjligt som bets eller lasyr, eftersom träet gulnar genom och specielt med vitt pigment, jag tror att för att vita pigmenten löser inte sig, bara blandas om olika tillsatser finns inte med (?).

Ofta behövs, (tex om man målar gamla furutak, vi behövde inte göra det innan) stänga in med kvistlack eller sellack att den bruna inte slår genom.

Jag har vitt bets såld som bets men det är lasyr, jag har lack med vitt pigment = som vitt lasyr köpte jag som var helt amatör då och färgbutiksbiträde rek detta, bleeeee..., svårt att få jämt, som att måla med mycket vattnigt vitt färg och få det fint. Har lasyr vattenbaserad äggskallfärg, det är ganska bra.
    Jag oftast betsar olika bruna nyanser och många gånger använder metallpigmenter att få ett varmt "sidenton" till.
    Som du ser jag är ingen profs, bara hobbyanvändare. Proffs kan någ ge dej bättre tips :)
    ( g.webalbum.se/tra på andra sidan sista 2 bilden med jägaren, är äggskalsfärgs lasyr med lite pastelkrita, tyvärr ej färgrätt med foto.)

Vitt olja jag har inte provat.

• AstraTrillian

Lingi: Oj, låter krångligare än vad jag hade hoppats. Vad jag förstår är bets ingen bra ide. Bordet är från tidigt 60-tal och helt obehandlat (inte lackat) och inte speciellt gulnat (mer gråaktigt), tror du inte alls det kan funka med tunn vitlasering? Om man kör med vattenbaserad äggskal? Behöver ju inte bli kritvitt, vill bara ljusa upp och fräscha till bordet lite.

• Lingi

Jag pratade med min kompis, hon skall prata med snickaren, något konstigt men intressant dök upp. Vi får vänta på svar :)

Svar på tråden Furubord behöver styling- ska man vitbetsa, lasera eller vitolja. Och vad 17 är skillnaden?