• Småkottarna

Vad har min katt i öronen och på nosen???

Min rödhåriga katt har fullt med svarta prickar på nosen. Det började som små små svarta prickar som vi trodde var typ snorkråkor men inte går att få bort, de sitter liksom i huden på nosen. Dessa har ökat senaste åren och nu är hans nos nästan helt svart med små små rosa prickar i från hus nosen en gång var. Vet någon vad detta är?

Dessutom har han massor med svart gojs i öronen. Tänkte att det kanske var vax eller så som vi människor får, så jag satte mig ner och gick lös med tops. Men det går inte att få bort, och pillar jag bort det, och får pilla ganska hårt, så börjar det blöda.. Han kliar sig väldigt mycket i öronen, kan ligga långa stunder och bara krafsa med klorna i öronen. Vad är detta?

Hoppas någon vet!

• Svar på tråden Vad har min katt i öronen och på nosen???
  • Krabbolina

det i öronen låter som skabb. GÅ till veterinären med honom så får ni bättre hjälp än här på familjeliv.

• Odella

Låter som skabb. Det kan också sprida sig till ansiktet. Skabb är mkt plågsamt för katter men det finns bra hjälp! Sök veterinärvård, är mitt råd.

• tinis77

Det på nosen är nog pigmentfläckar, alla mina röda katter har haft såna. I öronen är det förmodligen skabb. Peta inte i det mer, ring veterinär så fort som möjligt.  

*Alexander 9/9-05 * Bebis 25/9-08*
  • Småkottarna

Åh fy, skabb!! Om man inte har råd att gå till veterinären, kan man behandla det själv på ngt sätt?

• Elinore

har katten haft symptom i flera år?? utan att du har gått till vet. och nu har du inte råd?
    Alltså... jag blir rädd ibland...

• Jii

Ja det låter som skabb... eller öronvax. Min katt har jättemycket öronvax det rensar jag bort med tops mellanåt, han tycker det är jätteskönt

• Krabbolina
    Småkottarna skrev 2008-06-14 18:15:52 följande:
    Åh fy, skabb!! Om man inte har råd att gå till veterinären, kan man behandla det själv på ngt sätt?
    jag tror att medicinerna för öronskabb är receptbelagda. Öronskabb är ganska plågsamt för katten då skabben ger klåda och det gör ont i kattens öron. Har du otur så sprider sig skabben till övriga delar av katten. Har du mer än en katt kan du nästa räkna med att dessa också är smittade av skabb.
  • Småkottarna
    Elinore skrev 2008-06-14 18:17:38 följande:
    har katten haft symptom i flera år?? utan att du har gått till vet. och nu har du inte råd?Alltså... jag blir rädd ibland...
    Vad jiddrar du om? Vad då symptom i flera år? Har jag skrivit det? Färgen på nosen har ändrats i flera år ja, men nosen är väl ändå inte skabb!

Och nej, jag har inte råd att gå till veterinären om det GÅR att ordna utan veterinärsbesök. Min katt som drack mycket och kissade inne gick jag till vet med, de gjorde en vanlig undersökning på henne och jag fick hem en räkning på 3000 kr, så NEJ jag har inte råd! Är det konstigt?
  • Jii

Är det skabb ska det ju behandlas! Tror jag fick nån salva eller örondroppar till min katt när han hade det. Jag tror att det måste skrivas ut av en vet.

Svar på tråden Vad har min katt i öronen och på nosen???