• Lillis mama

Thailand med mjölkallergiskt barn..

Någon som vet hur det funkar att resa till thailand, Phuket, med mjölk-allergiskt barn. Finns det bra med mat på resturanger som är mjölkfria eller ska man ta med sig 14 burk-mat för säkerhets skull.. Känns lite tungt att bära på.. Stå och laga egen mat på hotellrummet varje dag vill man ju inte göra på semestern...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-14 21:13
    OBS det måste vara helt mjölkfri kost. laktosfria produkter går alltså inte.

• Svar på tråden Thailand med mjölkallergiskt barn..
  • devega

det borde inte vara några problem att få mjölkfri mat i thailand. några burkar kanske man ska ta med ändå.

• Fröken T

Vi var till Thailand med vår dotter som har mjölkallergi. Det gick jättebra, ibland var det lite svårt med kommunikationen. Men det ordnade sig alltid, på resturanger så lagade de ordning enkel barnmat. Vi hade med oss matburkar för halva tiden vi var där.

Kanske är min hjärna, tumlad och tömd
  • TBS

Lillis mama skrev 2008-06-14 20:56:30 följande:

Någon som vet hur det funkar att resa till thailand, Phuket, med mjölk-allergiskt barn. Finns det bra med mat på resturanger som är mjölkfria eller ska man ta med sig 14 burk-mat för säkerhets skull.. Känns lite tungt att bära på.. Stå och laga egen mat på hotellrummet varje dag vill man ju inte göra på semestern...
    Thailändarna använder som regel inte laktos-produkter i sin matlagning. Basen består oftast av kokosmjölk eller buljong. Laktos och gluten-allergiker säger ofta att de aldrig har haft så lätt att hitta god mat som i just Thailand. Trevlig resa!!
  • zaffron

Det var under min resa i Thailand som jag upptäckte att jag var laktos- och glutenintolerant - hade aldrig mått så bra innan som jag gjorde där! Så det bör inte vara något problem med maten :)

• snocke

Skicka efter ett mat-allergi kort på celiaki förbundets hemsida. Tror det kostar 25 kr det brukar vi göra till vår son som har gluten.

• SchumiFerrari

Gå in på Celiakiförbundets hemsida och titta efter kort att skriva ut om att du/din dotter är mjölkallergiker.

*Älskade Noa*
  • Ulrika 76

Jag tror inte att de använder så mycket mjölkprodukter i Thailand. De använder cockosmjölk och soja produkter.

• sofie27

vilken bra sida. Har en son som också är äggallergiker...vet ni var jag kan beställa ett plastat kort äggallergiker att ha med sig utomlands....

Svar på tråden Thailand med mjölkallergiskt barn..