• isako

3D ultraljud... Vilken vecka är bäst??

Hej alla

Jag har bokat ett 3D ultaljud i Juli. Är då i 25+5. dock råkade jag snubbla över Tittuts sida och där läser jag följande..

"Vi rekommenderar att ni gör er 3D ultraljud / 4D ultraljud - undersökning efter den 25:e veckan av graviditeten. För kvinnor av generösare storlek rekommenderar vi ett besök efter den 28:e veckan."

?????????

Jag är inte liten, och jag är inte så stor heller. Ligger väll en 10 kg + från "idealvikten" när jag inte är gravid. 

Blir lite förrvirad, kanske skall boka om till något senare?

Har någon av er gjort 3D, isf vilken vecka och vad tyckte NI om resultatet??

• Svar på tråden 3D ultraljud... Vilken vecka är bäst??
  • Petra i Kattland

Ligger du bara på +10 kg så behöver du inte vänta längre. Det är ingen "generös" övervikt. Jag gjorde 3d och var jättenöjd, fast bebisen inte ville visa sitt ansikte för oss. Jag gjorde mitt i v 21 i Linköping. Här är en av bilderna:

3d-ultraljud på Rasmus i v 21.

Pojken på bilden är 1 år idag!

• isako
    Petra i Kattland skrev 2008-06-14 21:24:43 följande:
    Ligger du bara på +10 kg så behöver du inte vänta längre. Det är ingen "generös" övervikt. Jag gjorde 3d och var jättenöjd, fast bebisen inte ville visa sitt ansikte för oss. Jag gjorde mitt i v 21 i Linköping. Här är en av bilderna:Pojken på bilden är 1 år idag!
    Vad bra, gjorde ni så tidigt som v 21..!?
    Då är det ju lugnt... Varför vill man tvunget vänta till så sent som v 28 då, syns det tydligare, eller har det med den medicinska undersökningen att göra? 

Vad tyckte du om det annars?
  • Petra i Kattland

Jag vet inte varför man ska vänta så länge. Hos Selbing i Linköping kan man boka efter v 20. Men ju längre man väntar, desto tydligare bilder får man ju. Fast vem vill vänta?

• Petra i Kattland

Jag är nöjd med 3d-ul! Fick en cd med mej hem också där man ser bebisen rör sej. Jätteroligt minne!

• isako
    Petra i Kattland skrev 2008-06-14 21:39:42 följande:
    Jag vet inte varför man ska vänta så länge. Hos Selbing i Linköping kan man boka efter v 20. Men ju längre man väntar, desto tydligare bilder får man ju. Fast vem vill vänta?
    Det är där jag skall göra med. Skrattande Enda anledning till att jag kunnat vänta är enkom att jag vill ha med gubben! Annars hade jag lätt haft gjort det redan Cool
  • Petra i Kattland

Han är supertrevlig och jätteduktig! Du kommer garanterat att bli nöjd! Lycka till!

• isako
    Petra i Kattland skrev 2008-06-14 21:45:13 följande:
    Han är supertrevlig och jätteduktig! Du kommer garanterat att bli nöjd! Lycka till!
    Tack!  Glad
  • nyfiken och otålig

Hur mycket kostar det???

• isako
    nyfiken och otålig skrev 2008-06-14 21:54:34 följande:
    Hur mycket kostar det???
    1500 kr för ett 3D/4D ultraljud med tillväxtskontroll. Från vecka 20 till 28 senast.

Många tycker det är onödigt men här i Jönköping får man ej reda på kön, PLUS att i Linköping i alla fall är det en välkänd barnläkare som kontrollerar hjärta, lungor, magsäck etc så att allt är ok.
  • Rebubblan

På MAS i Malmö gjorde de 3D på vanliga rutin ul i v 19 (se min profilbild) och det kostade mig ju ingenting för undersökningen och bara 10kr per bild (fick 2 st 3D bilder och 1 'vanlig' och köpte naturligtvis allihop, dessvärre ville han inte visa ansiktet).

Det finns en privat klink (www.emmaultraljudsklinik.se) här i Malmö också, som tar 1600kr, men då får man både stillbilder och en DVD-film där man ser bebisen röra sig. På deras hemsida står "Kvaliteten på bilderna påverkas av kvinnans BMI och mängden fostervatten runt fostret, ju mer desto lättare att få tydliga bilder. Moderkakans placering kan också påverka om den ligger på framväggen av livmodern .... Bästa resultat uppnås dock mellan 25 - 34 fullgångna veckor då mängden fostervatten är stor i förhållande till den plats barnet upptar. Efter 34 fullgångna veckor är det generellt svårare att få bra 3D/4D upptagningar"

Hoppas det hjälper. Själv tyckte jag det var helt fantastiskt! Inte bara att man ser bebisen som en bebis med hud och allt (istället för något grått suddigt skelett) - men att man ser bebisen röra sig, med riktiga fingrar och små öron och allt! Jag kan mycket väl tänka mig att pröjsa 1600kr för att göra det igen längre fram om inte de gör det vid rutin ul vid 33v.

• isako

Här i Jönköping har vi INGET sådant.. Där får man för att man flyttade från Malmö Skrattande

Här har vi ett ultraljud v 18-20. Inte får man reda på kön heller! "Vi lägger tid på andra saker än sådant..." Skrikandes

Efter v 20 har vi inget.. *suck*

• Rebubblan

Och jag som flyttade från Jönköping till Malmö! Visste jag ju inte då att det skulle medföra sådana fördelar!
    Vi bara sa till att vi gärna ville veta vilket kön bebisen hade och det kollade hon på 10 sekunder. Jag visste inte ens att de hade 3d förrän hon slog om apparaten, och de gör ul här i v 18-20 och i v 32-33.
    Har märkt här på familjeliv att det visst råder stor skillnad på olika platser i landet. Orättvist!

• nyfiken och otålig
    isako skrev 2008-06-14 22:04:58 följande:
    1500 kr för ett 3D/4D ultraljud med tillväxtskontroll. Från vecka 20 till 28 senast.
    Pjuh...
  • CarlHerman

Jag har också bokat hos Selbing, om 10 dagar. Är då i v 26+4, det kändes lagom att göra det då. Tror inte jag räknas som av generösare storlek (även om det känns så just nu
    Har bara hört bra grejer av såna som varit hos honom så det ska bli spännande!

isako: thomas katzin på östra storgatan gör köns-ul, men jag tror inte det är 3D. Bodde i jkpg tidigare.

• isako
    Rebubblan skrev 2008-06-15 00:29:17 följande:
    Och jag som flyttade från Jönköping till Malmö! Visste jag ju inte då att det skulle medföra sådana fördelar!Vi bara sa till att vi gärna ville veta vilket kön bebisen hade och det kollade hon på 10 sekunder. Jag visste inte ens att de hade 3d förrän hon slog om apparaten, och de gör ul här i v 18-20 och i v 32-33.Har märkt här på familjeliv att det visst råder stor skillnad på olika platser i landet. Orättvist!
    hahaha Borde kanske flytta tillbax igen :)
    CarlHerman skrev 2008-06-15 11:09:53 följande:
    Jag har också bokat hos Selbing, om 10 dagar. Är då i v 26+4, det kändes lagom att göra det då. Tror inte jag räknas som av generösare storlek (även om det känns så just nu Har bara hört bra grejer av såna som varit hos honom så det ska bli spännande!isako: thomas katzin på östra storgatan gör köns-ul, men jag tror inte det är 3D. Bodde i jkpg tidigare.
    Gör han? Konstigt, det har jag inte hört.. Men men, skall ju till Linköping den 9:e så det blir bra. Men det är fruktansvärt dumt att det skiljer så mellan de olika länen! skulle inte få vara så. Tänk om det är allvarligare saker än könet på ett barn. Det är ju egentligen ganska trivialt i o m att man får ju faktiskt reda på det i sinom tid Skrattande
    Men det kan ju gälla saker med lite mer substans... Hmm.. Men men, inget man kan påverka så det är bara att digg läget känns det som
  • blackangel

Jag gjorde i v.22 ett 3D ul. Hade moderkakan i framvägg. Men jag var jättenöjd med bilderna. Drack mycket vatten ett par dagar innan oxå.

Svar på tråden 3D ultraljud... Vilken vecka är bäst??