• Mamma Zara

Ska man lämna något "intyg" på att man är gravid till f-kassan? Hmmm

Vet inte om detta hamnar rätt men någon kanske kan svara på det

Ska man inte lämna något sorts intyg på att man är gravid till försäkringskassan? Hmm min BM sa att jag skulle söka HP direkt efter rutin UL, men hur gör man detta ? Hmm någon som vet?
    /Zara

• Svar på tråden Ska man lämna något "intyg" på att man är gravid till f-kassan? Hmmm
  • Diorlover

Jo duy ska ha fått en intyg av din Bm om att du äör gravid säg till henen så fixar hon det. sen skcikar du efter blanketter på internet om havandeskapspenning.eller ringer dem å ebr om blanketter.sen ska ju ditt lönekontor/chef fylla i denna blankett oxå

• Bebiiis88

Du ska lämna moderskapsintyg. Det kan du skicka in samtidigt som du skickar in ansökan om HP. För att ansöka om HP måste du ha en sådan blankett plus en blankett om omplacering (som visar att du inte kan omplaceras, som din arbetsgivare ska fylla i). Blanketterna finns att skriva ut på FK:s hemsida.

• Bebiiis88

Moderskapsintyget är det intyget du får av din BM på första besöket efter ultarljudet.

• dj zap

Du ska få intyget från din BM. Som man sedan skikar in.
    HP paprena ska man skicka in så fort som de går.
    Formulera grovt. Dom är lite tröga där på försäkringskassan käns de som...

Lycka till!

Beundrar mina barn när de är vakna och när de sover. Mina älskade små hjärtan
  • Mamma Zara

hmm jag har ett jobb som slutar den siste aug, jag ska föda i början av nov.. är det lönt om man är arbetslös så att säga el kan man bli tvingad till jobb? kan man söka trpts allt?

• Carisma95
    Mamma Zara skrev 2008-06-14 23:17:21 följande:
    hmm jag har ett jobb som slutar den siste aug, jag ska föda i början av nov.. är det lönt om man är arbetslös så att säga el kan man bli tvingad till jobb? kan man söka trpts allt?
    Eftersom HP inte ges förrän från 60 dagar innan BF och du då inte kommer ha något "tungt arbete", så är det ju inget du kan ansöka om.

Är du arb.sökande (vilket jag rekommenderar för att inte sänka din ev. SGI) så måste du vara anmäld som arbetssökande. "Tvingad" vet jag inte... Många gravida arbetar.
    Däremot kanske du på nåt sätt (med hjälp av läkarintyg) kan registrera att du inte kan ta några tunga jobb (typ inom vården) ?
    A stumble may prevent a fall....
  • luzorsus

Havandeskapspenning är till för folk med tunga jobb, kan fås 60 dagar innan Bf (längre vid speciella omständigheter). Och eftersom du inte har ett jobb att "vara ledig från" så är det inget du kan ansöka om. Men när du skickar in modesrskapsintyget så anses det som en anmälan om Föräldrapenning också så även om du inte kan ansökan om HP så kan du skicka in intyget för att anmäla din föräldrapenning.

• Mamma Zara

me dtvingad menade jag nog mer att  jag själv jobbar på ett dementboende nu där jag inte kan vara då det är jätte tungt, lyft utan lift osv jag har haft blödningar och sammandragningar.. har svåra foglossningar redan.. det var mer så jag menade..

• 5barnsmamman
    Mamma Zara skrev 2008-06-15 11:19:23 följande:
    me dtvingad menade jag nog mer att  jag själv jobbar på ett dementboende nu där jag inte kan vara då det är jätte tungt, lyft utan lift osv jag har haft blödningar och sammandragningar.. har svåra foglossningar redan.. det var mer så jag menade..
    Har du ett jobb så måste du jobba där. Så det kanske man kan kalla tvingad.
    Är du sedan arbetslös och stämplar så får du ju inte säga nej när de ringer då spelar det ingen roll att du är gravid och inte vill ta ett tungt jobb.

Så då är ju sjukskrivning eller Hp enda alternativet.

Havandeskapspenning kan man få som arbetslös, bara en arbetsgivare skriver under-.
    Tex arbetsgivaren för demensboendet, om de har tänkt ringa ut dig på timmar.
    Då fyller man under arbetstid på blanketten i att man är timvikarie.
    Sen är det ju inte alltid man får godkänt ändå.
    Stolt mor till fyra
Svar på tråden Ska man lämna något "intyg" på att man är gravid till f-kassan? Hmmm