• BeanGirl

Är så trött på mina arbetstider!

Skulle behöva lite input här från utomstående för jag vet varken ut eller in snart! Undrar ibland om det är jag som är knäpp/för känslig eller om min arbetsgivare verkligen går in för att behandla mig som skit...Det blir långt det här men...Jag har jobbat på mitt jobb sen i oktober 2007 och trivs eg bra med arbetsuppgifterna och de flesta av arbetskollergorna och allt det där men: tiderna! Från början var jag anställd på 80 procent och på en avdelning där vi bara jobbade dagtid, runt 7-8 till 16-17, dvs helt perfekt för mig som småbarnsmamma och jag var så glad och tyckte att äntligen efter alla hundår hade jag hittat ett jobb jag trivdes med och som funkade. Men säg den lycka som varar! I januari 2008 skars flera tjänster ner, många fick gå och jag fick min tjänst nedskuren till 50 %. Jag vill helst jobba heltid men är ok med 80 för det går jag runt på men 50 är ju ett jävla skämt. Jag sa att jag kunde tänka mig att jobba på andra avddelningar bara jag fick mer tid och nu har min 80 %-tjänst på avdelningen jag trivdes och med tider som funkade perfekt (och som faktiskt var den tjänst jag tackade ja till och anställdes för) plötsligt blivit en 50% tjänst med vissa extra timmar (jobbar i snitt runt 70 just nu men kan aldrig räkna kallt med mer än ca 19-20 timmar i veckan, schemat ändras hela tiden och jag förväntas alltid ställa upp) och tiderna är hemska! Mellan maj och november har jag varit/är schemalagd VARENDA JÄVLA HELG, jag får aldrig tid att umgås med mina barn! Om jag är ledig så är det när barnen är i skolan/förskolan och vad är meningen med det? Det är en ständig oro över att jag inte vet hur mycket lön jag kommer att få, hur mycket att jag ska jobba, vem som ska ta hand om mina barn när jag måste jobba alla dessa ob-tider och jag känner att jag fixar inte detta längre. Är ständigt deppad och längtar efter att få ha lite familjeliv nån gång. Men jag behöver ju mitt jobb för att försörja mig och barnen och fast jag söker nytt hela tiden så är det ju jättesvårt at få. Har man något att säga till om själv vad gäller arbetstider? Särskilt med tanke på att den tjänst jag har nu inte är den jag en gång anställdes för? Är det schysst av en arbetsgivare att låta en och samma person jobba varje helg? (det är jag den enda som gör, hade det varit varannan/var tredje så hade det varit ok) Dessutom retar det mig att en del andra på jobbet har fått behålla sina tjänster eller tom fått bättre tjänster medan jag bara fått sämre trots att jag jobbar som en idiot och aldrig här sjuk eller vabbar och alltid ställer upp. I mina mörkaste stunder vill jag bara gråta och undrar om de behandlar mig så här bara för att de försöker få mig att sluta frivilligt. Någon som har nåt att säga om denna soppan om ni orkat läsa hela vägen hit?

• Svar på tråden Är så trött på mina arbetstider!
  • Barbabok

Tror nog din arbetsgivare kan ha rätt lagligen att göra som han gör, men däremot borde du kanske be om ett utvecklingssamtal och ta upp detta. Kanske har han inte ens tänkt på att det är så här? Tyvärr brukar de köra på eftersom det funkar utan större reflektion över det.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Tecken

Jag undrar om din chef/schemaansvarig verkligen får lägga ditt schema så att du jobbar varje helg i ett halvår?

• BeanGirl
    Tecken skrev 2008-06-15 08:07:26 följande:
    Jag undrar om din chef/schemaansvarig verkligen får lägga ditt schema så att du jobbar varje helg i ett halvår?
    Det undrar jag också...har aldrig hört talas om någon som har det så, varannan helg eller var tredje är väl det vanligaste och det kan man ju leva med men inte varje.
  • Barbabok

De på mitt jobb har 6 lediga helger per år. Helt enl. reglementet. Men däremot är det väl inte sjysst.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • En Saga

jag har fått schema lagt 7 helger på raken nu efter midsommar. fast det är varannanhelg tjänst jag har.

• Tecken

En Saga skrev 2008-06-15 20:38:32 följande:

jag har fått schema lagt 7 helger på raken nu efter midsommar. fast det är varannanhelg tjänst jag har.
    Men då kanske du är ledig sju helger på raken, innan eller efter?
  • Jontesfru

Tycker du ska kontakta facket och höra vilken hjälp du kan få av dem. Det ska ju inte vara sådär som du har det.

• BeanGirl

Facket får man ingen hjälp av, de vill ju bara håva in pengar för att pröjsa sina pampars höga löner så där är jag inte med längre. Men tack ändå!

• kramgrisen

verkar konstigt.. jag har 2 helger på 5 veckor. sen hoppar jag in extra.. men man får bara jobba 200timmar extra per år. sen är det juh en massa eu tider och sådant som ska följas.de kand e knappast göra om man arbetar varje helg i ett havår.

• NiXxI

Så här är det i vårt avtal...vi ska ha minst 12 sammanhängande helger (dvs lör-sön) lediga om året...om annat sker så ska detta ske i samförstånd med arbetsgivare och arbetstagare.
    Chefen får lov att ändra shcemat, men det är upp till dig att "godkänna" det minst fyra veckor innan det sätts i verk.

2008 ska blända skiten ur mig
  • NiXxI

Jag arb. nu 6 helger i rad...dock somliga då bara lördagen är drabbad...så min chef är smart och kringår reglerna lite

Hatar det också.

Jag arbetar inom handel.

• BeanGirl
    NiXxI skrev 2008-06-16 13:03:35 följande:
    Jag arb. nu 6 helger i rad...dock somliga då bara lördagen är drabbad...så min chef är smart och kringår reglerna lite Hatar det också.Jag arbetar inom handel.
    Då är nog min chef lika smart då! Jag arbetar också inom handeln men har bara varit anställd sen i oktober så jag har ju inte jobbat fullt ett år och innan jag bytte avd. så hade jag ju lediga helger så det blir nog fler än 12 om man slår ut det på ett år. Har också haft någon söndag ledig. Men det suger som fan när det känns som om man missar "allt" som har med barnen att göra...det är ju liksom på helgerna som man har tid att göra saker, åka på utflykter och allt det där...jag hinner typ säga godmorgon och godnatt till dem nuförtiden. Och inga aktiviteter kan man gå på heller, jag har missat sonens teaterföreställningar, skolshower, aktiviteter, skolavslutningar och man märker på barnen att de saknar mig mkt. Man måste ju försörja sig men till vilket pris eg?
  • NiXxI
    BeanGirl skrev 2008-06-17 14:19:51 följande:
    Då är nog min chef lika smart då! Jag arbetar också inom handeln men har bara varit anställd sen i oktober så jag har ju inte jobbat fullt ett år och innan jag bytte avd. så hade jag ju lediga helger så det blir nog fler än 12 om man slår ut det på ett år. Har också haft någon söndag ledig. Men det suger som fan när det känns som om man missar "allt" som har med barnen att göra...det är ju liksom på helgerna som man har tid att göra saker, åka på utflykter och allt det där...jag hinner typ säga godmorgon och godnatt till dem nuförtiden. Och inga aktiviteter kan man gå på heller, jag har missat sonens teaterföreställningar, skolshower, aktiviteter, skolavslutningar och man märker på barnen att de saknar mig mkt. Man måste ju försörja sig men till vilket pris eg?
    Precis, vilket pris ska man betala?
    Jag arb. i snitt 26 h per vecka, vilket det aldrig blir. Denna månaden är jag uppe i 198 timmar...det suger stort när man har två barn och lever med värk.
    Ens förhållande brakara sönder överallt...ens sociala förhållande, ens kärleksförhållande, ens föäldrarförhållande...ja, alla

Men vad sjutton ska man göra när det är all erfarenhet man har inom arb.livet?

Plugga...ja visst, men då tar ekonomin stryk som f-n...och vad vill jag sätta mig i skuld på ca 40 000 i för utbildning...

Jobbigt....

Vad arbetar du med?

Jag arbetar i en ICA nära butik, dvs ingen extra-personal vid sjukdom eller semester, vi ska kunna allt inom butiken och har även ansvarsområden (min är färskvarorna) utan ansvarslön...
  • BeanGirl

NiXxi: Jag arbetar i ett elektronik-varuhus, vi säljer det mesta som rör hemelektronik och sånt. Kan tänka mig att ICA-affärer måste vara snäppet värre ändå eftersom de har längre öppet-tider. Jag gjorde tabben att jag utbildade mig inom helt fel område, jag kom på alldeles för sent vad jag eg borde jobba med så jag dras med skulder för en utb. som jag inte har nytta av. Utb. är nog bra men man ska fasen se till att vara säker till 120 % att man väljer rätt! Det var inte jag...hoppas på att jag ska hitta något annat jobb snart fast jag trivs eg rätt bra med jobbet i sig, det är tierna och villkoren jag inte gillar, arbetsuppgifterna är helt ok.

• VårLillaFamilj

var inne och läste här och får så ont i magen när jag läste ditt. vet precis hur du har det. jobbar själv massa ob-tider. just nu är jag mamma ledig och har sån jobbångest för det börja ju närma sig att man ska tillbaka dit. har alltid haft tre helger när alla andra haft två i månaden. har haft mycket kvällstider och bara få dagtider. hoppades på att få lite mer dagtider när jag kommer tillbaka så lillan kan vara på dagis men det verkar som att en på jobbet har kommit på att jag är kvällstidsanställd för att de ska slippa ge mig dagtider. vilket det inte finns papper på, inte klokt. så nu letar jag jobb för fullt. man missar så mycket när man måste jobba när alla andra är lediga. och när barnen börja skolan så kommer man ju aldrig få träffa dom. har med en utbildning jag ångrar jag läst. för det var ju inte värt det. så svårt att få jobb inom det ändå. har du pratat med facket?

• J W

men ingen tvingar dig att jobba varje helg... Det är väl bara fyllnadstid?
    Synd att du inte är med i facket.
    Och om du är ledig nån vardag så är väl inte barnen på förskolan? Då är de ju hemma med dig...?

• BeanGirl

Tvingar och tvingar...man måste ju kunna försörja sig och en halvtid räcker inte och då man försöker förklara att man behöver mer timmar så blir det ju bara kväll och helg. Och jag tror inte att skolan skulle uppskatta om jag höll barnen hemma på de få lediga vardagar jag har, det är skolplikt i det här landet har jag för mig. Så jag fortsätter att leta jobb men det är nästan hopplöst att få ett jobb som inte innebär en massa helg och kväll med den erfarenheten jag har. Jag fattar inte hur andra får ihop det...

• J W
    Svar på #17
    I ts skrev du skola/förskola... Och förskolebarn är ju hemma om du är det
    Och klart det blir kvällar och helger när man fyller upp tjänsten, det är ju där extratiderna finns.
    Självklart förstår jag att det suger för dig, men som sagt du är inte tvingad av arbetsgivaren att jobba VARJE helg utan det är faktiskt ditt val att fylla upp tjänsten.
Svar på tråden Är så trött på mina arbetstider!