Majoriteten av alla barn världen över föds med blåa ögon eftersom blåa ögon inte har något färgpigment...
Blått är inom ögonvärlden alltså ingen färg...
Det finns barn som föds med både bruna och gröna ögon och detta brukar då generellt inte ändras, medan de blåa ögonen kan ändra färg beroende på anlag...
Har båda föräldrarna blåa ögon får barnet blåa ögon, har ena föräldern blåa ögon och den andra bruna/gröna så kan barnet få bruna, gröna eller blåa ögon...
Grönt och brunt är dominant, vilket betyder att det bara behövs ett anlag för att få denna färg...
Men om en släkting till den som har gröna eller bruna ögon har blåa så kan denne föräldern ha detta anlaget utan att det syns så man kan sällan veta till 100% om barnet får gröna eller bruna ögon även om BÅDA föräldrarna har detta...
Men när förändras då ögonfärgen? Det kan dröja hela vägen upp i puberteten innan något händer, men oftast brukar ögonen fått sin färg innan skolåldern... Oftast redan efter ett par månader... Ögonfärgen i sig kan dock ändra färg genom hela livet, oftast brukar blåa ögon bli gråare med tiden...
Hoppas att detta krångliga med ögonfärg som jag beskrivit här ger lite klarhet, har jag fel så rätta mig någon, och om det är någon som undrar något så fråga på =))