• Isabella

Ögonfärg

Hej!
    Jag har en liten tjej på snart tre månader och jag undrar när ögonfärgen brukar ändras (om den nu ändras). Isabella har nu blå ögon som jag men hennes pappa har bruna ögon. Betyder det att dem kommer ändras till bruna? För brunt är väl dominant?
    Kram på er!!

• Svar på tråden Ögonfärg
  • Jennie Brunflo

Jag vet faktiskt inte.
    Men som jag har fått för mig (obs, jag kan ha helt fel!) är att ögonen blir ljusare om de ändras. De blir inte bruna efter ett tag. Däremot kan de vara bruna eller mörka vid födelsen och sedan bli blå.

Eller?

Så har jag fått för mig det allafall!

Kanske någon annan kan ge oss ett säkrare svar!

• Isabella

Tack för ditt snabba svar!=) Men jag har hört att alla föds med blåa ögon...??

• mon

Har ni blåa ögon hos far och morföräldrarna? För isåfall ser jag inget konstigt alls i att de är blå. De kommer nog inte att bli bruna iaf.

• höstsjö

Lite om genetiken: Eftersom brunt är dominant kan Isabellas pappa ha bruna OCH blå anlag, utan att det syns på honom. Om dottern har fått blå anlag från dig och blå anlag från pappan blir ögonfärgen blå!
    När den ändras har jag däremot tyvärr ingen aning om...

• Aaliyah

Min son hade bruna ögon redan från början, alltså när han föddes. Efter ca 6 mån ändrades de till en lite ljusare brun färg.
    Barnet måste inte få bruna ögon även om ena föräldern har det. Även om brunt är dominant, så kan den som har bruna ögon(pappan i det här fallet) ha anlag för blå, och har mamman (du) då blåa ögon, så kan barnet få blåa också. Hoppas du förstod!

• Isabella

Isabellas pappa är brunögd o hans föräldrar har båda bruna ögon. Min mamma har gröna ögon o min pappa har blåa.. Men jag har ju hört att det bruna ska ta över....

• Aaliyah

Många barn föds med mörkblå ögon, och det kan ändras till bruna efter några månader. Men från brunt till blått kan de inte ändras...

• Aaliyah

Det räcker med att en i släkten, tex en farbror har blåa ögon, så kan barnet få det också. För då har pappan anlag för blå...

• mufflan

Min lilla har ljusa blåa ögon.....nåt som får folk att reagera eftersom vi båda är brunögda!!

Men om jag förstår det rätt, kan blå slå igenom om någon i den närmaste släkten har blå? Som i vårt fall...våra mammor?!

• Venus

Majoriteten av alla barn världen över föds med blåa ögon eftersom blåa ögon inte har något färgpigment...
    Blått är inom ögonvärlden alltså ingen färg...

Det finns barn som föds med både bruna och gröna ögon och detta brukar då generellt inte ändras, medan de blåa ögonen kan ändra färg beroende på anlag...
    Har båda föräldrarna blåa ögon får barnet blåa ögon, har ena föräldern blåa ögon och den andra bruna/gröna så kan barnet få bruna, gröna eller blåa ögon...
    Grönt och brunt är dominant, vilket betyder att det bara behövs ett anlag för att få denna färg...
    Men om en släkting till den som har gröna eller bruna ögon har blåa så kan denne föräldern ha detta anlaget utan att det syns så man kan sällan veta till 100% om barnet får gröna eller bruna ögon även om BÅDA föräldrarna har detta...

Men när förändras då ögonfärgen? Det kan dröja hela vägen upp i puberteten innan något händer, men oftast brukar ögonen fått sin färg innan skolåldern... Oftast redan efter ett par månader... Ögonfärgen i sig kan dock ändra färg genom hela livet, oftast brukar blåa ögon bli gråare med tiden...

Hoppas att detta krångliga med ögonfärg som jag beskrivit här ger lite klarhet, har jag fel så rätta mig någon, och om det är någon som undrar något så fråga på =))

• tjejmamman

Hej! Min mellersta dotter är brunögd och min minsta är alldelles klarblå ögon. Pappan är brunögd.. Så det kan bli vilket som.

• miffolina

hej, jag är blåögd, resten av min gfamilj är brunögda, likaså mins systers barn, utom den minsta som har klarblå ögon. hennes mellersta hade blå ögon till han var 7 månader och ändrade därefeter färg till mörkbruna..min mamma hade gröna ögon till hon var 17 år och sedan ändrades dom succesivt till bruna..det är ovanligt men det förekommer

• Ösö

min dotter är tre mån har blå ögon. men ja och min sambo bruna. Så ögonen kommer att ändras. Mina ögon ändrades när ja var tre mån, men min systers när hon var 1 år. Så de kan väl vara olika.
    kram

• Bambis

intressant läsning venus. Vi får vänta och se vad våra små får för färg.

• Sol angelica

Jonathan föddes med svarta ögon och har det tre år senare också Saga föddes med stålgråa ögon, men hennes ögon är numera melerade, har varit det ett bra tag nu, kanske 5 månader. Jag har mörkbruna ögon med inslag av lite grönt, Gubben har humörstenar, dvs hans ögon ändrar efter humör eller hälsotillstånd

• Nilla81

Min dotter hade blåa ögon när hon föddes men de ändrades och är nu ljusbruna som sin pappas. Men det tog väl nästan ett år innan man visst vilken ögonfärg det skulle bli. Skiftade en del.

Svar på tråden Ögonfärg