• Xay1de

Någon som använt Cuplaton? (Finskt minifom)

Är på semester i Finland just nu och fick slut Minifom i början av resan. Vi gick på apoteket och frågade efter något med samma verksamma ämne och fick en flaska Cuplaton. Har använt det i en vecka nu och jag måste säga att det funkar SÅ mycket bättre än Minifom. Det står dock i bipackssedeln att det innehåller sorbitol vilket kan ge eksem...Än har vi inte märkt nåt, är det nån som har använt Cuplaton o vet hur stor risk det är att barnen får eksem?

• Svar på tråden Någon som använt Cuplaton? (Finskt minifom)
  • Heidihoo

Har ingen aning men har fått den uppfattningen att nästan alla mediciner är bättre i finland och man behöver inte ha recept för mediciner som man måste ha här i Sverige. Hurvida det är bra eller inte har jag ingen aning om :) Köper alltid en salva som heter Bacibact när jag är i finland eller om någon släkting skall dit så får de köpa åt mig. Världens bästa salva! :)

• Lutricia

Vi använde Cuplaton rätt länge (över 3 månader var det nog?) men hon fick inga eksem & har inte heller hört om nån som fått det av Cuplaton. De nämnde det inte heller på rådgivningen så kanske det inte är så vanligt då...?

• Xay1de

Ja, sambon som är från Helsingfors säger precis samma sak! Att medicinerna i Finland är långt mycket bättre än i Sverige! Sonen är mjölkallergiker och väldigt gasig, så han ska ha 60 droppar Minifom innan varje måltid enligt läkaren. Med den här finska varianten räcker FYRA, och han har aldrig haft så bra mage. Han pruttar och skrattar och verkar må jättebra! (Måste kanske tillägga att Cuplaton har en koncentration på 300 mg/ml till skillnad från Minifomets 100 mg/ml).

Vad är Bacibact för salva? Vad används den till? Som tur är har vi bara två timmars bilfärd upp till Torneå så man får lätt tag i ett finskt apotek

• Heidihoo

Den är till för om man får småsår (som ofta gör jätteont) om de varar så hjälper Bacibact kanonbra! De liksom bedövar lite sammtidigt :) Ptja, vad använder jag den till mer, finnar som gör ont haha :P nejmen allt möjligt faktiskt...

Svar på tråden Någon som använt Cuplaton? (Finskt minifom)