• Anonym

Min 6 åring har blivit ett problem

Jag och sambon har en underbar dotter,6 år gammal.
    Hon har varit helt okej under åren,underbar och omtyckt,lyssnar bra.

För 3 månader sen flyttade in en familj mitt emot oss i samma trapphus,de är "kända" sen tidigare att ha otroligt jobbiga barn som gör precis som de vill.Dom alla är utländska,föräldrarna pratar heller ingen svenska.

Nu umgås min dotter självklart med dom på gården,ofta.
    Jag kan inte förbjuda henne,barnen går inte att undvika heller.Men nu hittar hon på satyg hela tiden pga barnen.Hon tar efter deras hemska beteende.

Det är mycket gap,skrik,bråk,slänga skräp ute,elakheter,förstöra saker.Sånt har hon aldrig gjort tidigare.Grannarna har själva sett min tös förändras så negativt sen dom flyttade hit.

Hur ska jag tackla detta egentligen?Jag har försökt prata,ge konsekvenser,utegångsförbud.Vad hade ni gjort?
    Problemet måste tas tag i nu.

• Svar på tråden Min 6 åring har blivit ett problem
  • Anonym

usch vad svårt. flytta känns kanske lite drastiskt. sätt gränser. gör klart för henne vad hon får och inte får. och förbjud de från att ses utan att en förälder är med. du är ju mamman. ditt ord gäller!

• gosmamman

Du gör nog helt rätt, försök fortsätta att vara konskvent och låt henne lära sig att handlingar får konsekvenser.

Det är inget som går över på en kort tid utan det är bara att fortsätta vara det.....jämt.

I 6års åldern är det heller inget ovanligt att barn testar gränserna lite extra. Mkt som händer inom dom i den åldern också, förskoleklass osv.

Försök även att lyssna mycket på henne så hon känner att hon får komma till tals, och hålla en konversation med henne så hon får tänka till lite, inte bara hålla "föreläsningar" för henne.

Lycka till

• Anonym

Ni har rätt.
    Känns bara hemskt..vi fick en tillsägelse pga vår dotter.
    Har aldrig i hela mitt liv fått det,vi är bra grannar,och vi har aldrig förstört något

Men nu försökte vår dotter skrapa sönder en ruta i trappen.
    Hon skulle aldrig komma på tanken om inte det vore för de andra barnen.

• Anonym (hm...)

Hur behandlar dina grannar sina barn då eftersom de är så stökiga? Låter de barnen springa vind för våg och göra precis som de vill?
    Annars kan man ju skicka in en anmälan till socialen som kanske varnar föräldrarna (på deras språk) och så de har bättre uppsikt på sina barn och deras beteende...

Min mamma har tyvärr fått likadana grannar. Nu är ju vi "barn" vuxna och utflugna för längesen, men finns ju andra barn i området!
    Den lille sonen i familjen (7 år) hade t.ex. stått och tänt eld i grillen och hade haft en stor förskärare i handen i 25 min (!!!) innan min mamma sa till honom att det var farligt! Och DÅ hade mamman (ensamstående med 4 stökiga barn, utländsk men alla av dem pratar svenska) kommit ut och skällt ut min mamma för att hon sa till hennes son.
    Det är bara ETT av de rackartyg som hennes barn brukar hitta på...

Anmäl och se till att grannfamiljen får bukt på sina barn!

• Anonym

Barnen är 7 år,6 år,2 år,6 månader gammal.

7 och 6 åringen är dom som bestämmer hemma.Jag hör det mesta,så de kommer in när de känner för det.De går i skolan när de känner för det.De får godis och chips ofta,alltså barnen styr föräldrarna.Föräldrarna är snälla,men de låter barnen bestämma.

Jag gillar barn...men dessa barn avskyr jag som pesten.
    Dom är tykna,skvallertanter,retas,elaka,förstör,övertalar min dotter till alla satyg..min dotter ser oxå hur dessa barn är mot sina föräldrar..och min dotter är snart likadan.

Skillnaden är att jag vill ha en förändring,och ska se till att det blir förändring.Frågan är exakt hur.
    Hon tar inte mig på allvar..hon är tyken,hotar en,hånar mig..inte alls likt henne.

Att vara förälder är så svårt.
    S¨å för alla som orkar skriva,fortsätt skriv mer tips och ideer,allt mottages varmt.

• Anonym (hm...)

Men som jag skrev... skicka in en anonym anmälan till socialen så de får kolla upp familjen och deras sätt att sköta barnen på!
    Tro mig, det kan hjälpa! Något måste ju göras så din dotter inte skadas allt för mycket av de andra barnen... kan ju lätt bli invant beteende hos henne isåfall...
    Plus att du gör det för de andra barnens skull också, de kanske på nåt sätt skadar sig själva förr eller senare?

Svar på tråden Min 6 åring har blivit ett problem