• Anonym (Stödfamilj)

Stödfamilj/kontaktfamilj.

Skulle vilja bli stödfamilj.
    Är det någon som är det och kan berätta lite hur det är att vara det?
    Vilka krav har man på sig för att bli stödfamilj?
    Måste båda har körkort?
    Är det någon utredning innan man blir godkänd? Hur går den till?

Vad är skillnaden på stödfamilj och kontaktfamilj?

Kommer säkert på flera frågor.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Stödfamilj/kontaktfamilj.
  • sötkaka

Anonym (Info) skrev 2008-06-15 14:50:02 följande:

Läste lite på sidan du länkade till och jag blev väldigt förvånad.
    Det står på flera ställen att kontaktfamiljen "ska vara ett stöd för föräldrarna/föräldern" m.m.
    Jag har själv haft kontaktfamilj som avlastning förut, men JAG personligen som mamma hade typ ingen kontakt alls med den familjen. Vi skötte hämtning via dagis och hade enbart sms kontakt 1-2 dagar innan. Sen sms igen nån timme innan de ville att jag skulle hämta mitt barn.
    Utöver det hade vi ingen kontakt och jag lärde aldrig känna denna familj öht.
    Så jag skulle nog ta den där länken med en nypa salt ts.
  • en glad
    Svar på #2
    Är det någon som är det och kan berätta lite hur det är att vara det?
    - Det kan se väldigt olika ut, beroende på behovet hos det barn/de föräldrar som behöver hjälpen..

Vilka krav har man på sig för att bli stödfamilj?
    - det beror på hur uppdraget kommer att utformas och det får du/ni självklart vara med att påverka... hur mycket tid och engagemang ni kan avsätta tex..

"Måste båda har körkort?"
    - nej absolut inte - körkort är inget vanligt krav!

"Är det någon utredning innan man blir godkänd?"
    ja, det är det - man blir kollad i register och får lämna referenter samt samtala med utredaren förstås.. och så skall det funka med barn/föräldrar i det uppdrag man får - för mig är det självklart att man träffas innan...

Vad är skillnaden på stödfamilj och kontaktfamilj?
    - ingen vad jag vet...

"Det står på flera ställen att kontaktfamiljen "ska vara ett stöd för föräldrarna/föräldern" m.m."
    - och barnet skulle jag vilja tillägga...

"Jag har själv haft kontaktfamilj som avlastning förut, men JAG personligen som mamma hade typ ingen kontakt alls med den familjen. "
    - dåligt skött skulle jag vilja säga... bioföräldrarna visste ju mao inte vart barnet hamnade och ni fick inte direktinfo om barnets särskilda behov?
  • sötkaka

en glad skrev 2008-06-15 22:25:40 följande:

Svar på #2Är det någon som är det och kan berätta lite hur det är att vara det?- Det kan se väldigt olika ut, beroende på behovet hos det barn/de föräldrar som behöver hjälpen..Vilka krav har man på sig för att bli stödfamilj?- det beror på hur uppdraget kommer att utformas och det får du/ni självklart vara med att påverka... hur mycket tid och engagemang ni kan avsätta tex.."Måste båda har körkort?"- nej absolut inte - körkort är inget vanligt krav!"Är det någon utredning innan man blir godkänd?"ja, det är det - man blir kollad i register och får lämna referenter samt samtala med utredaren förstås.. och så skall det funka med barn/föräldrar i det uppdrag man får - för mig är det självklart att man träffas innan... Vad är skillnaden på stödfamilj och kontaktfamilj?- ingen vad jag vet..."Det står på flera ställen att kontaktfamiljen "ska vara ett stöd för föräldrarna/föräldern" m.m."- och barnet skulle jag vilja tillägga..."Jag har själv haft kontaktfamilj som avlastning förut, men JAG personligen som mamma hade typ ingen kontakt alls med den familjen. "- dåligt skött skulle jag vilja säga... bioföräldrarna visste ju mao inte vart barnet hamnade och ni fick inte direktinfo om barnets särskilda behov?
    Lite konstigt svar tycker jag nog.

Du skriver att kontaktfamiljen ska vara ett stöd för barnet, vad menas med det? På vilket sätt skulle barnet i min situation behöva stöd? Det var en AVLASTNING och inget annat.

Sen skriver du "dåligt skött skulle jag vilja säga... bioföräldrarna visste ju mao inte vart barnet hamnade och ni fick inte direktinfo om barnets särskilda behov?"

JAG var alltså bioföräldern och självklart visste jag var mitt barn var någonstans. Men jag lärde aldrig känna föräldrarna.
    Barnets särskilda behov??
    Mitt barn hade inga särskilda behov annat än att jag ville ha avlastning ibland. Bra för mitt barn att ha andra vuxna i sin närhet också tänkte jag då jag har dåligt kontaktnät i övrigt.

Men det var längesedan jag avslutade det där och nu betalar jag för barnvakt istället. Känns MKT tryggare och bättre så på alla sätt.
  • en glad
    Svar på #4
    sötkaka skrev följande:
    Lite konstigt svar tycker jag nog.
    - Förlåt om jag missuppfattade/läste slarvigt...

"Du skriver att kontaktfamiljen ska vara ett stöd för barnet, vad menas med det?"
    - det finns kontaktfamiljer som tillkommer därför att ett barn kanske behöver särskild stimulans som inte finns i hemmet eller helt enkelt stöd i att vistas i en annan familj ...

"På vilket sätt skulle barnet i min situation behöva stöd?"
    - jag vet inte hur uppdraget var utformat i ditt fall, så det vet jag inget om...

"Det var en AVLASTNING och inget annat."
    - ok, men kontaktfamiljer kan komma till av många olika skäl..

"JAG var alltså bioföräldern och självklart visste jag var mitt barn var någonstans. Men jag lärde aldrig känna föräldrarna."
    Ja där läste/tänkte jag fel... men visst tycker jag att man skall ha som mål i handläggningen att bioföräldrarna och kontaktfamiljen har en personlig relation till varandra..att det blir bäst samarbete kring barnet då.

"Barnets särskilda behov?? Mitt barn hade inga särskilda behov annat än att jag ville ha avlastning ibland."
    - Jag vet som sagt inget om din historia så mitt inlägg var inte alls adresserat till dig... och, som jag skrev, kontaktmannauppdrag kan se väldigt olika ut. Det är inte ovanligt att det handlar om barn med särskilda behov, tex fysiskt el psykiskt funktionshinder..
  • sötkaka

en glad - Aha, ja då förstår jag hur du menar

Svar på tråden Stödfamilj/kontaktfamilj.