• ingasara

ANgripet äppelträd?

Jag var ute och skulle plocka kart på mitt äppelträd. Det har kommit massa småäpplen och hoppas på en fin skörd till hösten! Jag såg att på vissa grenar är det som små spindelnät med massa larver i och pyttesmå svarta prickar/ägg? Första vi såg satt långt ut på en liten gren, så jag klippte helt enkelt bort den grenen. Men när jag gallrade vidare såg jag fler bon. Vår granne hade ett träd som var helt inklätt i spindelväv. Härom dagen grävde han bort hela trädet. Kan vårt äppelträd blivit smittat? Grannarna är riktiga trädgårdsentusiaster och kunniga på ALLT! Jag kan ju fråga honom, men känner mig lite dum som frågar om allt...

När min son var 9 månader köpte vi huset och då var äppelträdet fullt av frukt. Förra året kom det bara lite och i år verkar det som om det kommer mycket igen! Dela gärna med er om tips på hur jag ska sköta mitt kära äppelträd!

Jag har inga gröna fingrar, men tycker det är trevligt med en trädgård och vill lära mig mer.

• Svar på tråden ANgripet äppelträd?
  • Crea Diem

Det är äppelspinnmal. Inte lika invasiv som häggspinnmalen. Du kan antingen klippa bort bona om de är längst ut på grenarna. Annars kan du med tex sopkvaten sopa sönder och störa ut dem. Hård stråle med vattenslangen kan också användas för att störa dem. Gräv inte bort trädet!!! Vissa äppelsorter ger just riklig skörd varannat år, det är inget ovanligt. Gallra mellan karten så får då större och finare äpplen, lämna ungefär en knytnäve mellan karten!

• ingasara

Tack för tipsen! Ska gallra vidare i morgon och störa odjuren lite... Henrik kanske kan spola bort dem.

Svar på tråden ANgripet äppelträd?