• Samibami

Vad frågar man den som söker jobb som barnvakt?

På onsdag ska vi intervjua två tjejer som eventuellt ska få jobbet som vår "barnflicka".
    Eller ja, hon ska snarare kunna passa barnen vid behov ibland. Nu är detta nytt för oss och vi undrar lite vilka frågor man bör ställa på en sån intervju?

Vad tycker ni? Tiips?

• Svar på tråden Vad frågar man den som söker jobb som barnvakt?
  • JewelGirl

Vi kommer nog oxå hamna i den sitsen lite senare och jag hade frågat om barnerfarenhet, icke-rökare, om det finns körkort (om ni tror det kan behövas), stresstålig, kan laga lättare mat om barnen är så pass gamla. 

Det finns säkert massor fler frågor men det är vad jag kommer på nu. Skulle gå mycket på magkänsla och välja den som verkar mest framåt och självsäker. Och gärna se hur hon och barnen går ihop (personkemi), klart att sånt inte alltid fungerar på ett enda besök men ibland kan det ju "klicka".  

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • Maggis Nervis

Alltså.. Nu vet ju jag inte hur gamla de här tjejerna är. Men när jag vickade på fsk så fick jag lämna in ett intyg från polisen som visade att jag inte fanns med i belastningsregistret... Det kanske vore nåt? Sen hade jag nog kanske frågat vad de har för inställning till olika saker...

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • ballerinamuffins

Hur stor erfarenhet dem har, hur dem hanterar vissa situationer om dem kan de med blöjbyte, hlr kan vara bra att kunna,
    sen är det viktigt med personkemin med, även om man kan mycket så ska man ju komma överens med barnen man ska passa.

• Fru annmi

Maggis Nervis skrev 2008-06-15 17:37:20 följande:

Alltså.. Nu vet ju jag inte hur gamla de här tjejerna är. Men när jag vickade på fsk så fick jag lämna in ett intyg från polisen som visade att jag inte fanns med i belastningsregistret... Det kanske vore nåt? Sen hade jag nog kanske frågat vad de har för inställning till olika saker...
    Ja,det är bra!
    Vidare be om referenser om de jobbat som det tidigare.
    Fråga kring erf,uppfostran dra ett par exempel & hör vad de svarar kan ju vara bra...
    Er Personkemi samt givet barnets/barnens...

Fråga lite om bakrund,familjeförhållande,intressen mm
    Lycka Till!
  • Emmeliozol

jag har varit på en sån intervju och då va det först massa allmänna frågor som
    *vad man heter, bor, ålder, skoltider, skolprogram mm..
    sen blev jag bla frågad:

-Varför jag söker detta "jobb"?
    -Varför jag tror jag skulle passa bra som "nanny" till deras barn?
    -Vart/vad vi skulle göra på en picknick?
    - Vad jag har för erfarenhet av barn sen tidigare

Då det jobbet jag sökte även va på kvällar och även nån enstaka natt.
    - är jag lättväckt? skulle jag vakna om barnen skrek på natten?

Jág satt och svarade på frågor i nästan 2 timmar. kommer inte ihåg alla frågor men många tycker jag va VÄLDIGT onödíga..
    HOppas du fått nån fråga som du tycker verkar bra nu iaf... :)

Lycka till och hoppas ni hittar nån bra tjej som passar era barn!

Kram emmeli

Min älskade My är här nu!
  • Kina79

Hej! Vi har "barnflicka" till våra tjejer som är 2 resp 4 år gamla. Det vi frågade när vi träffade vår tjej var bla
    -familj
    -bad henne berätta lite allmäntom sig själv
    -hämtningar från dagis, cykel, bil (körkort)
    -erfarenhet av barn
    -hur hon känner inför två gnälliga, trötta, trotsiga, bråkiga barn kl 18 på kvällen när hon står och ska fixa nån mat. tror hon att hon fixar det?
    -lättare matlagning
    -hund och katterfarenhet (eftersom vi har en hund och två katter)

Sen berättade vi om oss, vår familj, hur barnen är, våra rutiner och våra regler och så pratade vi om vad hon tyckte om det.

Sen är det ju personkemi, både mellan oss föräldrar och henne och henne och barnen

Lycka till

• Frostizz

Ingen som fått frågan e frågat om dom kan nått om livräddning av småbarn?? Vad gör dom om barnen sätter i halsen?? Brännskador??

Skulle iallafall jag varit intresserad av.
    Fick oxå den frågan då jag sökte som barnflicka åt en svensk familj i london. O för deras skull så gick jag om den kursen så att jag skulle ha allt färskt i minnet.

• Fru annmi
    Frostizz skrev 2008-06-15 18:52:49 följande:
    Ingen som fått frågan e frågat om dom kan nått om livräddning av småbarn?? Vad gör dom om barnen sätter i halsen?? Brännskador??Skulle iallafall jag varit intresserad av. Fick oxå den frågan då jag sökte som barnflicka åt en svensk familj i london. O för deras skull så gick jag om den kursen så att jag skulle ha allt färskt i minnet.
    BRA!
  • ballerinamuffins

Ja skrev om HLR! Det är nog det ja frågar först när nån ska passa våra grabbar, + nummret till räddningstjänsten;)

Svar på tråden Vad frågar man den som söker jobb som barnvakt?