• skog å jag

Allergisk mot frukt och grönsaker!!!

Nån mer som inte kan äta de flesta frukter och grönsaker nu under sommaren pga allergi till följd av pollenallergi?? Vad 17 ska jag få alla välbehövliga vitaminer ifrån. Är inte så oroad i vanliga fall men nu har jag ju en till att tänka på...

• Svar på tråden Allergisk mot frukt och grönsaker!!!
  • Snorkis

Kan du äta konstgjorda vitaminer, typ brustabletter som finns på ex apotek?

• skog å jag

Ja jag dricker C vitamin varje dag men det känns inte tillräckligt... försöker äta frukt men får det jättejobbigt med klåda och snuva efter...

• Blå Flygare

Vilka är det du inte tål nu då? Måste finnas några sorter som går bra?
    Bär? Banan? Melon?
    Potatis? Quinoa?
    Grönsaker har jag ingen aning om vilka som kan fungera bättre än andra.

• skog å jag

Jag tål banan å gurka....

• Jessisca

men d finns väl andra vitaminpiller, som inte bara innehåller c?! ska ju va bra för folsyran o så där oxå, så d kan ju va bra att äta även om man äter frukt...

• skog å jag

Jag får väl göra så när det naturliga inte fungerar...

• Addy

jag är också en allergisamlare och har hela graviditeten ätit multivitamin. Gå till hälsokosten och fråga vad som passar din situation bäst

• Blå Flygare

Inte kålrabbi, sallad, broccoli, blomkål, majs, ärtor, sparris, bönor, aubergine?
    Blåbär, rabarber, någon melon, gul kiwi, passionsfrukt, litschie?

Potatis och andra rotfrukter (utom morot, den antar jag att du inte tål) kommer man långt på.

Har du testat att tillaga frukten? Det tar bort mycket av "allergenet", och hjälper om man inte är superallergisk.

• Bling

Äter du inte MittVal? Dem har jag ätit sen vi började försöka bli gravida och äter dem fortfarande (v. 38). Tror BM brukar rekommendera dem. Där får du ju i dig en massa! Sen kan det ju vara bra att komplettera med extra C-vitamin tillsammans med ev. järntillskott. Om du redan äter de vitamintillskott de brukar rekommendera på MVC ska man nog inte stoppa i sig något mer med tanke på RDI osv.

• vanniepai

ÅÅÅH!!

jag trodde att jag var den enda!!! gud så lycklig jag blir.
    fan jag är sugen på frukt hela tiden och jag känner mig verkligen som den sämsta mamman som inte kan ge min bebis alla vitaminer som den behöver :(
    svårt att äta nyttigt när man inte kan äta frukt och grönsaker.

• pixeltrasher

Jag har inte lika mkt problem men graviditeten har forvarrat det, definitivt! Ett tips som jag fick for att kunna ata applen, som vanligtvis ger mkt klada, ar att kora dem snabbt i mikron, det blir hett nog att ta bort allergenet, men nar de svalnat ar de fortfarande som farska applen, om man te.x vill gora fruktsallad eller skara upp och ata. Dessutom sitter mkt av allergenet vid skalet och narmast karnhuset, sa skalade applen tal jag oxa battre, kan ju vara vart att prova? men ater oxa multivitamintillskott, har levt pa banan o satsumas annars

Svar på tråden Allergisk mot frukt och grönsaker!!!