• luckysun

Har en fråga till er om en paj. Bli inte lite galna på mig bara.

Har en fråga till er. Bli inte lite galna på mig bara.

Har en färdiggjord Familjen Dafgårds Ost & skinka-paj "med RÖKT skinka, vårlök och MOZZARELLA".

Man ska ju undvika rökt skinka och mozzarella som gravid och undrar hur det är.

Den ska värmas i ugnen en halvtimme i 175 grader. Vill ej bli sjuk och såklart inte bebbe i magen..

• Svar på tråden Har en fråga till er om en paj. Bli inte lite galna på mig bara.
  • Bonanza

Du behöver för det första inte alls undvika mozzarella som gravid. All mozzarella i Sverige är pastöriserad. I alla fall den du köper på ICA.

För det andra är det säkert inte rökt skinka i, utan vanlig skinka och rökessens. För det tredje värmer du den och då blir det helt ok.

• godishjärtat

värm så det bubblar, så ska det inte vara någon fara, brukar stå i gravidtidningar.Ingen fara för bebbin då

• luckysun

Bonanza, det står dock just "med rökt skinka"...

• mini79

Varför ska man inte äta rökt skinka? Den är väl alltid varmrökt (tillagad) och då är det ju ingen fara. Lufttorkad skinka fattar jag att den inte är bra att tugga i sig..

• 7barns mamma

Men herregud,ät den jäkla pajen!!

• mini79

Så här står det på Livsmedelsverketshemsida om kostråd för gravida: (inte ett ord om rökt skinka)

Viktigt att tänka på

Fisk
    Fisk är nyttig mat. Men vissa fiskar kan innehålla skadliga miljöföroreningar. Se "Fisk och vår hälsa". All odlad fisk kan du äta.

Ät gärna en gång i månaden, men inte mer

strömming och sill från Östersjön och Bottniska viken
    vildfångad lax och vildfångad öring från Vänern, Vättern, Östersjön och Bottniska viken
    vildfångad röding från Vättern.
    Ät inte

abborre, gädda, gös, lake, ål och (stor) hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka och tonfisk (gäller ej konserverad tonfisk)
    lever från torsk och lake.

Ät inte råa skaldjur eller gravad fisk om den inte är nygravad och inte tillhör någon av sorterna ovan. Undvik dessutom varmrökt eller kallrökt fisk, främst vakuumförpackad. (se Skadliga bakterier och parasiter)

Lever
    Lever kan innehålla stora mängder A-vitamin som kan skada ditt barn. Undvik därför leverrätter. Leverpastej kan du däremot äta som vanligt.

Rått kött
    Ät inte rått kött. Allt kött, särskilt lamm, gris och fågel ska vara ordentligt genomkokt eller genomstekt. Skadliga bakterier och parasiter kan ge dig infektioner som påverkar ditt barn. Undvik: Råbiff och köttbullssmet, gravat kött och gravad fågel (se Skadliga bakterier och parasiter).

Dessertostar och opastöriserad mjölk
    Skadliga bakterier kan ge dig infektioner som påverkar ditt barn. Undvik mjuka och halvmjuka mognadslagrade dessertostar, såsom mögelostar (t ex Brie, Camembert och Gorgonzola) och kittostar (t ex Vacherol och Livarol). Vanlig hårdost och smältost kan du äta som vanligt. Drick inte opastöriserad mjölk (se Skadliga bakterier och parasiter).

Kaffe och te
    Tills vidare rekommenderar vi gravida och ammande att begränsa sitt intag av koffein till maximalt 300 mg per dag. Det motsvarar ca 3 koppar kaffe (1 kaffekopp = 150 ml) eller 4-5 koppar te (1 tekopp = 250 ml).

Hälsokostprodukter
    Du bör vara försiktig med hälsokostprodukter när du är gravid. Det är i många fall osäkert hur dessa preparat påverkar fostret. Kalebasskrita, bl a känd under namnet "Calabash chalk", som rapporterats användas mot illamående av gravida kvinnor från Västafrika, kan innehålla höga halter av bly. Det är därför direkt olämpligt för gravida att konsumera denna produkt. Andra namn på produkten kan vara "La Craie", "Argile Nzu", "Mabele" eller "Calabar stone".

• Turbobebis

Jahaja där ser man, äter rökt skinka på smörgåsen flera dagar i veckan...Jag mår fint och bebisen mår fint och alla är nöjda och glada :) Ät du pajen, det är inga problem.

• gulletussan

"Rökt" skinka som vi köper i affär idag är sällan rökt på riktigt utan man tillsätter röksmak för att ge intrycket av "rökt". Sen är den naturligtvis tillagad som påpekats ovan. Det är ingen skillnad mellan det och t.ex. kassler eller falukorv.

Men om det är något man ska fundera över vad gäller "rökt" skinka är det tillsatsämnen: massor av smaktilsatser, konserveringsmedel och dylikt... Inget som är särskilt farligt för gravida men som alla borde tänka mer på - vi äter så mycket skit rent ut sagt... Men det är väl egentligen en annan debatt...

Läs Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson: intressant men skrämmande!

• xenaa

men ät pajen. jag åt rökt skinka när jag väntade sonen inget hände!

♥LEO♥
  • Sorbus

Men snälla lilla TS, VARFÖR vill du inte läsa råden från livsmedelsverket??? Det skulle ju bespara dig så mycket onödigt funderande och oroande.

Enkel tumregel: ALLT som är ordentligt tillagat är helt Okej när det gäller bailluskerna du är så rädd för. Bakterier och parasiter dör nämligen vid upphettningen. Enda undantaget som man inte blir av med vid tillagning är tungmetaller. Det betyder att om det du äter är tillagat så är den ENDA begräsningen du behöver lägga på minnet att vara försiktig med vissa fiskarter, INGENTING annat.

Svar på tråden Har en fråga till er om en paj. Bli inte lite galna på mig bara.