• Anonym

Kortare mellangård.

Jag har fött tre barn vaginalt och blivit sydd alla gånger. Första gången fick jag ett snedklipp p.g.a sugklocka. Andra gången sprack jag lite i mellangården, vilket resulterade i en liten glipa ner i mellangården på ca 1/2 cm. Den tredje (och sista!) gången sprack jag tyvärr också i mellangården, vilket resulterade i en glipa på ca drygt 1 cm. Man kan säga att min mellangård nu är hälften så lång som innan mina förlossningar! Min barnmorska tycker att det ser helt okej, "normalt" och "snyggt" ut, så jag har aldrig varit på gyn och visat upp det. Jag vågar ju absolut inte föda fler barn vaginalt då mellangården tycks bli bara mindre och mindre! Nu har flera år gått sedan min sista förlossning, men detta är något som tynger mig och gör mig ledsen emellanåt.. Det kan bl.a. kännas lite obehagligt vid sex, och jag känner mig så "stor" (var jättetrång före förlossningarna). Det kan också komma in luft ibland. Däremot är det inget fel på bäckenbottenmuskulaturen, där är jag riktigt "stark" faktiskt. Är det vanligt att det blir så här efter förlossningar? Finns det fler som har det som mig? Är det någon som opererat underlivet i efterhand (känns väldigt gruvsamt!!)? Hur skulle ni ha gjort i min situation? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kortare mellangård.
  • Anonym (liknande)

Nu efter att ha fött mitt andra barn (han är ca 6 månader) så har jag kännt av obehag i mellangården. Min barnmorska har inte sett något ovanligt och ändå har jag förklarat hur det känns. Pga olika saker har jag varit på flera gynundersökningar sen förlossningen och det är flera som sett mig där nere och tyckt att allt ser bra ut. Jag har blivit sydd båda gångerna, men bara nåt enstaka stygn båda gångerna. Det känns lite som att mellangården blivit mindre, men jag har inte tänkt på det på det sättet förut. men det känns som att huden (eller nånting) inte riktigt räcker till ibland.

Jag har tyvärr inget svar åt dig, ville bara berätta hur jag känner det. Så jag hoppas att någon annan kanske har ett svar, för jag vill också veta.

• Anonym

Tack för svaret! Fler?

• Anonym

Ingen fler?!

• Anonym

Ingen mer med ficka/glipa ner i mellangården, eller som har blivit dåligt/för lite sydda i underlivet efter förlossningen?

• Anonym

Jodå, här är en till, fast jag gick sönder hela vägen bak (s.k sfinkter ruptur grad 3+4). Så hela mellangården och mer därtill är ihoplagad, och resultatet blev väl "sådär" får man ju säga. Det är flikigt, knöligt och ser inte snyggt ut alls. Det är 1½ år sedan. Hoppas på att få det åtgärdat och har en remiss skickad, men det verkar ta tid...

• Anonym

Ok, tack för svaret! Fler?

• Anonym

va e mellangården  e de mellan underlivet o rump hålet? dum fråga men frågar man inte så får man inget svar

iaf jag har fött 3 barn vaginalt  under min första förlosning fick dom klippa *upp mig* mellan musen o rumpan hela den vägen o jag har  nått nu där som liknar ett ärr som *bultar ut* eller hur man ska säga det är det mellangården?
    kan tycka de känns obehagligt vi sex imellan åt fast de nu e 13år sen jag fick mitt första barn

• Anonym

Ja, mellangården är mellan slidöppning och anus.. Jag har ca 1,5 cm där emellan nu, ca hälften mot innan förlossningarna. Har du också som en "ficka/glipa" ner i mellangården? Jag vägrar och vågar absolut inte föda vaginalt igen, skulle jag bli gravid igen så måste det bli kejsarsnitt! Men jag ska nog knappast ha några fler barn..

Svar på tråden Kortare mellangård.