• MrsCD

Praktiska detaljer -flytta hem fran England

Jag har bott i England sedan snart fyra ar med min engelske man. Vi funderar nu pa att flytta till Sverige nasta ar och vi har borjat tanka pa de praktiska detaljerna. Nar jag flyttade hit var det ju inte en svar flytt, jag tog med mig lite skor och klader i en resvaska och satte mig pa planet. Men nu har vi bott tillsammans ett tag och samlat pa oss en hel del grejer (mobler, bocker, porslin etc), som i sig inte ar vart sa mycket men som skulle vara trakigt att behova salja/slanga, sarskilt eftersom vi skulle behova kopa nytt nar vi flyttar igen. Eftersom det ar manga svengelska familjer har pa FL, skulle det vara bra att fa lite tips om hur man bar sig at for att transportera allt over Nordsjon. Hur mycket kostar det etc. Tips om andra saker man bor tanka pa vid en sadan flytt mottages tacksamt!

• Svar på tråden Praktiska detaljer -flytta hem fran England
  • FreeForAll

Flyttade från England i November. Kollade på containrar men tyckte det var dyrt, så nu förvarar vi våra grejer hos svärföräldrarna eftersom vi inte är säkra på ifall vi blir kvar här eller om vi flyttar tillbaka.

Men om du googlar "shipping" så får du fram en massa flytt-firmor.

• FOA

Hyr en van och ta fargan till Danmark for £350 inklusive hytt som min syrra gjorde for 2 veckor sedan efter 10 ar i London.

• MrsCD

Visste inte att det gick farjor till Danmark.Kanske en ide. Men vi bor inte i London och jag vill inte riktigt kora i England...

• FOA

De gar farjor Harwich-Danmark och Newcastle-Norge da de till Goteborg har slutat ga. Det ar inte sa farligt att kora har som man tror. Sjalv tog jag en bilskole lektion forsta gangen for att sen bege mig in i London trafiken

• MrsCD

Hehe, jag har typ bara kort bil hemma pa somrarna pa landet. Har noll sjalvkansla i trafiken. Vi kor nog pa en container i alla fall.

• FOA

Lite samma har! Tog korkort hemma sista aret pa gymnasiet och akte sen till England. Kolla vad en kontainer kostar och jamfor. Om du kor sjalv tillkommer ju sa klart bensin, mat, ev van hyrning etc pa £350 (for 2 personer) om man kor sjalv for att inte tala om tiden det tar. Min och syrrans man korde over med grejorna och sa flyg min syster med barnen - gissa om mannen hade kul for sig sjalva! Vi svenskar har nog fatt nog av fargor meddans de tyckte att de skulle pa "kryssning"

• Mrs

Vi flyttade 05. Tog med oss allt från vårat hus i UK.
    Sålde överflödiga saker såsom el prylar och annat, men i övrigt så blev det nog en hel del pengar ( 26.000 kronor, tror jag )
    men då hade vi en toppen flyttfirma.
    De packade allt åt oss + packade upp och kan ju då garantera att allt kommer fram intakt.

Jag ångrar inte att vi tog med oss allt, eftersom det hade känts onödigt att köpa nytt. Det finns en hel del flyttfirmor som kör just mellan Uk och sverige, vi änvände Alpha moving, kollade med 4-5 st vill jag minnas, och de var billigast.

Svar på tråden Praktiska detaljer -flytta hem fran England